Xtend
האזנה
חיוכים
תמונה
התפתחות
אנימציה
אינטרנט
מילון
פרוייקטים
|
החֲצוֹצְרָה
מהכלים העתיקים
ביותר שגם בתנ"ך מרבים להזכירם. בימי קדם
האמינו בכוח המאגי שיש לחצוצרה: קוסמים היו מדברים לתוכן וקולם הוסווה ונשמע
כקול האלים. צבאות תקעו בחצוצרות כשיצאו למלחמה ואף עטפו את החצוצרה בבד אדום
(מנהג שבאופן סמלי נוהגות לפיו תזמורות צבאיות עד היום). בטכסים וחגיגות נהוגות
מאז ועד היום תרועות בנוסחים שונים. בניגוד
לחצוצרה של היום, המעוקלת ובעלת שסתומים, החצוצרה הקדומה היתה ישרה
והפקת הצלילים השונים התבצעה רק בשינוי בשפתי הנגן.
עד לזמנו של בטהובן,
היה תפקיד התצוצרות במוסיקה הסימפונית
מצומצם. זאת בגלל היותן חד-סולמיות מה שלא איפשר לנגן בהן תפקידים כרומטיים.
מאז הומצאו השסתומים הפכו החצוצרות לבעלות אפשרויות נגינה מגוונות. באך
כלל בקונצ'רטו הברנדנבורגי מספר 2
קטע סולו וירטואוזי לחצוצרה ופרסל
כתב סונטה לחצוצרה.
ויואלדי
כתב קונצ'רטו ל-2 חצוצרות
וידוע גם הקונצ'רטו לחצוצרה
מאת היידן.
אך הקטע המפורסם ביותר לחצוצרה הוא מארש הניצחון
מתוך האופרה "אאידה"
מאת ורדי.
בנוסף למוסיקה
קלאסית, החצוצרה היא מהכלים הנפוצים גם בתזמורות
צעידה,
תזמורות כלי נשיפה
ובמוסיקת הג'אז.
קורנֶט
The Cornet
- הקוֹרְנֶט
כלי נגינה בעל
שסתומים שהופיע לראשונה בפאריס
של המאה ה-19. צלילו עדין יותר ופחות מבריק משל החצוצרה. מלחינים כמו ברליוז,
ב"סימפוניה הפנטסטית",
אלגר
וסטרוינסקי,
כולם כללו את הכלי בתיזמוריהם.
כיום, ניתן למצוא את הקורנט בעיקר בתזמורות צבאיות ותזמורות כלי נשיפה. רק
לעיתים רחוקות הוא יימצא בתזמורות סימפוניות או במוסיקה לריקודים.
נגן הג'אז
האגדי, לואי ארמסטרונג,
ניגן בקורנט דרך קבע והדגים את אפשרויות הכלי בסגנון זה.
לואי ארמסטרונג - מנגני החצוצרה
הטובים בתולדות הג'אז
חצוצרות בציור מימי הביניים
|
|
מלחינים
באך
ויואלדי
היידן
פרסל
בטהובן
ורדי
|