מהיכן זה מוכר לי?
הסרטים:
Living Daylights
Five Easy Pieces
|
הסימפוניה מספר 40 בסול מינור קכל
550 מאת מוצרט
הרקע
מוצרט חווה את ההצלחה המדהימה ובעקבותיה
את הנפילה האופיינית לכוכבי שביט מוסיקליים, גם כיום. הוינאים שחיפשו כל העת
את החידושים מיצו את מוצרט ועברו לכוכבים חדשים. מוצרט עצמו הפך חולה ומתוסכל
ומצבו הכלכלי היה ירוד אך, בו זמנית, שמר על היצירתיות המופלאה שלו. תוך חודשיים,
ב-1788, בתקופה של אכזבה ותסכול, כתב מוצרט את שלוש הסימפוניות האחרונות שלו-
הטובות ביותר. הסימפוניות לא ביטאו את תחושותיו באותה עת - הן אופטימיות,
חזקות ואפילו רומנטיות (במיוחד הסימפוניה מספר 39). הסימפוניה ה-40 היא ביטוי
מובהק לתכונה נפלאה של מוצרט - הניתוק מחיי היום - יום בעת היצירה והחיפוש
המתמיד בתוככי אישיותו ועולמו הפנימי.
היצירות לא הוזמנו על ידי איש וכתיבתן
נבעה מצורך פנימי של מוצרט. כנראה שעוד בחייו בוצעה הסימפוניה מספר 40, שכן
הוא שינה, לאחר זמן, את התזמור שלה (הוסיף שני קלרינטים ושינה את תפקיד האבובים
כך שיתאימו לקבוצה המורחבת של כלי הנשיפה מעץ). כיום, נוהגים לבצע את הנוסח
המקורי . אם אכן בוצעה היצירה ה"מתוקנת" היה זה כנראה בשני קונצרטים
לאלמנות מוסיקאים ושנערכו כשמונה חדשים לפני מוצרט עצמו. כפי הנראה היתה הסימפוניה
מספר 40 זו שפתחה את הקונצרט. המנצח היה אנטוניו סאליירי, מהדמויות המוסיקליות
המרכזיות של וינה באותה תקופה, ששמועות זדוניות יטענו לאחר מות מוצרט, שהוא
שהרגו (וגם האופרה "מוצארט וסאליירי" של רימסקי-קורסקוב מוסיפה
כיד הדימיון למיתוס של שני היריבים עד-מוות). אין שןם בסיס עובדתי לשמועות
אלו, אם כי צריך לציין שאכן קינא סאליירי במוצארט קינאה איומה, זאת בניגוד
לעידודו את בטהובן ושוברט, לאחר מכן, ולחברותו האמיצה עם היידן.
היצירה
ארבעה פרקים לסימפוניה כמקובל:
פרק 1 (אלגרו מולטו) - ללא מבוא נכנס
הנושא הראשון והכואב - בכינורות. הנושא השני והמבוגר הוא מז'ורי ומנוגן במיתרים
וכלי נשיפה לחילופין, אך הוא גם כואב ומריר.
פרק 2 (אנדאנטה) - כתוב בסולם אחר (מי
במול מז'ור) ובמשקל 6/8 והוא אלגנטי ובנוי לתלפיות. בפרק זה העצב עדיין נשמר
אם כי האוירה מתבהרת במשהו.
פרק 3 (מינואט באלגרטו) - מוצארט נתן
לו את השם מינואט אך זה אינו ריקודי כנהוג אלא פרק כוחני ומלא בסינקופות,
דיסוננסים ובמרכזו תת-פרק טריו אופטימי ומרגיע בסולם סול מז'ור עם סולו עדין
של קרנות יער.
פרק 4 (אלגרו אסאי) - בפרק סוער זה שולט
הנושא הראשי והמתריס ומנצח כשהפרק מסיים את היצירה בעצב רב, אך מלא רוחניות.
ההרכב
הסימפוניה נכתבה בגרסא המוקדמת לחליל,
שני אבובים, שני באסונים, שתי קרנות ומיתרים.
|