מלחינים
בטהובן
באך
ברהמס
הינדמית
|
פוגה
יצירה הבנויה על
עיקרון של חיקוי פוליפוני כלומר על קולות עצמאיים המחקים זה את זה ומשתלבים
לכדי תרכובת מוסיקלית אחידה.
בדומה לקנון
יש בפוגה רדיפה של קול אחרי קול וחיקוי של הנושא מקול אחד למשנהו. אך בעוד
הקנון מתבסס על חיקוי מושלם (מנגינה אחת החוזרת על עצמה בכל הקולות) מתבססת
הפוגה על נושאים העוברים מקול לקול ולמולם אנו שומעים נושאים נגדיים ושינויים
שונים של הנושאים (כגון סרטן, ראי, כיווץ, הרחבה וכדומה). פריחתה
של הפוגה היא במיוחד בתקופת הבארוק
וכמו בצורות בארוקיות רבות התבלט
יוהאן סבסטיאן באך
בפוגות שיצר, כגון " וריאציות גולדברג"
, " הפסנתר
המושווה" ובמיוחד בשיא יצירתו "אמנות
הפוגה" בה הדגים את כל טכניקות הטיפול
הפוליפוני
(רב-קולי) בנושאים. לאחר באך, הפוגה מוצתה כצורה מוסיקלית ולמעט בטהובן
ומלחינים רומנטיים אחרים שניסו להחיות את הצורות הקלאסיות (הניאו-קלאסיים)
לא נחשבה צורה שכיחה להלחנה.
במהלך המאה ה-20,
מעטים מבין המלחינים, ביניהם הינדמית
עם "לודוס טונאליס",
כתבו בצורת הפוגה.
פוגות לדוגמא
פוגה קטנה בסול מינור מספר 578 מאת י.ס. באך
|
פוגה לפסנתר מאת י.ס. באך
|
|
Xtend
האזנה
תקופה
תרשים
תוים
מילון
אינטרנט
פרוייקטים
מצאנים
|