Xtend
האזנה
חיוכים
תמונה
התפתחות
אנימציה
תוים
אינטרנט
פרוייקטים
מילון
הביתה
|
חֲלִיל-צַד
חליל המנוגן לרוחב,
בניגוד לחלילית אותה מחזיק הנגן קדימה. חליל
הצד, שהופיע במאה ה-13, דחק בהדרגה את החלילית
מהתזמורת הסימפונית, עד שהיידן הוציא את החלילית מהתזמורת באורח סופי.
עוצמתו הגדולה יותר וצליליו הבהירים גרמו למלחינים רבים להעדיפו על פני החלילית
השקטה והאינטימית. מתקופת הבארוק ידוע במיוחד הבדינרי
מתוך הסוויטה לחליל מס' 2
של באך.
בתקופה הקלאסית
והרומנטית
היה החליל פופולארי ביותר ומלחינים רבים כתבו לו קטעי סולו רבים. היידן
(סונטה לחליל ולצ'מבלו),
מוצארט
(קונצ'רטי בסול מז'ור
וברה מז'ור וקונצ'רטו
כפול לחליל ולנבל) ובטהובן
(הסרנדה לחליל, כינור וויולה)
הם רק חלק קטן מהמלחינים שכתבו לכלי זה. אך היצירה המפורסמת ביותר לחליל היא
הפרלוד ל"מנחת פאון"
שכתב דביסי
ושהחליל פותח בה בנגינת הנושא הראשי. דביסי גם כתב את "סירינְקְס"
לחליל סולו. מלחין בשם קוואנץ
השיג, ללא ספק, את השיא העולמי בכתיבה לחליל - למעלה מ-300 קונצ'רטי
הוא כתב לחליל. הוא עשה זאת עבור מלך פרוסיה,
פרידריך הגדול,
שהיה גם חלילן מצוין.
מערכת המנופים
והמכסים שפיתח תאוֹבַּלד בֶּהְם,
חלילן וירטואוז מבווריה,
הפכה את הכלי לנוח ביותר לנגינה והגדילה את אפשרויות הנגינה בסולמות שונים.
|
מלחינים
באך
היידן
מוצרט
בטהובן
דביסי
|