Xtend
האזנה
חיוכים
התפתחות
אנימציה
אינטרנט
פרוייקטים
מילון
הביתה
|
הקְלָרִינֶט
הקלרינט המודרני
נבנה במאה ה-17 בידי כריסטוף דֶנֶר אך הכלי
מתבסס על כלים עתיקים שכבר במצרים העתיקה ניתן למצוא את ראשוניהם.
מוצרט
היה מהראשונים ששילבו אותו ביצירותיהם (הקונצ'רטו לקלרינט
שכתב חודשיים לפני מותו, נחשב כאחד מפסגות יצירתו) אך חשיבותו גדלה עוד יותר
במהלך המאה ה-19 כשהתקין בו תאוֹבַּלד בֶּהְם את
מערכת המנופים והמכסים המאפשרת לנגן נגינה נוחה.
חוץ מקלרינט הסופרן
שהוא הנפוץ, ישנם עוד בני משפחה נוספים: קלרינט האלט, הטנור והבאס. נגני התזמורת
מנגנים, לעיתים, בקלרינטים בעלי כוונון שונה, לשם נוחות הנגינה בסולמות קשים.
חמישיית הקלרינט
של ברהמס
והשלישייה בלה מינור אופוס 114 לקלרינט, צ'לו ופסנתר
הן מהפנינים הקאמריות שלו. דביסי
כתב את הרפסודיה לקלרינט ולתזמורת. וובר
כתב מספר קונצ'רטי לקלרינט ולתזמורת, שהידוע שבהם הוא הקונצ'רטו
בדו מינור אופוס 26.
במוסיקה היהודית
תופס הקלרינט תפקיד מרכזי בלהקות הכלייזמרים של המאה
ה-19 במזרח אירופה. צליליו
העדינים
ואפשרויות הגליסנדו
שלו אפשרו הבעת רגשות, החל מצחוק מתגלגל ועד צלילי
בכי וקינה.
מוסיקת הכליזמרים הנחשבת מוסיקת "נשמה" יהודית אימצה אותו בחום
ונגני קלרינט כגיורא פיידמן וישראל
זוהר מעבירים, גם כיום, בעזרת הכלי, את החום וההתלהבות של המוסיקה
היהודית.
גם במוסיקת הג'אז
אומץ הקלרינט, אם כי לא באותה התלהבות בה התקבל הסקסופון.
בני גודמן
הוא המפורסם בנגני הג'אז בקלרינט והמלחין אהרון קופלנד
אף הלחין, לבקשתו, קונצ'רטו לקלרינט ולתזמורת מיתרים,
בו שילב מרכיבי ג'אז ומוסיקה דרום אמריקאית.
בקר נשיפה MIDI
|
מלחינים
מוצרט
דביסי
וובר
ברהמס
|