בעולם
המוסיקה
|
|
אישים נוספים
|
מצא
1908-1995
מלחין ישראלי זוכה פרס ישראל
על האופרה "אלכסנדרה" שכתב לליברית של אהרן אשמן. בין יצירותיו
החשובות "סימפוניה עממית"
ו"קונצ'רטו לחליל" בסגנון המשלב השפעות מהאיזור ועוד קודם לכן
ידועה ה"סוויטה הפוליפונית"
בסגנון א-טונאלי
1450-1505
מלחין הולנדי מגדולי האסכולה
הפְלֶמִית שהיה גם זמר מקצועי נודד ומצליח ברחבי אירופה ובמיוחד
זכור בשל יצירותיו הדתיות ביניהן
מוטטים ומיסות
1819-1880
מלחין יליד גרמניה (יהודי) שפעל
בצרפת והתפרסם באופרטות הפופולאריות כ"סיפורי הופמן" המצליחה
1430-1495
מלחין פלֶמי מגדולי הפוליפוניה
של ימי הביניים. בעל מוסיקה מלאה הבעה והמצאה טכנית. מורו של
ז'וסקן דה פרה
1890-1962
מלחין בן המאה ה-20 שהיה תלמידו
של פוֹרֶה. חיבר מוסיקה קלילה בסגנונה ובין יצירותיו אופרות
ויצירות לתזמורת (קונצ'רטו לחליל
ולתזמורת וקונצ'רטינו קאמרי לסקסופון) ואף מוסיקה לסרטים
1874-1954
מלחין אמריקאי שבנוסף להיותו
איש ביטוח מצליח ועשיר יצר מוסיקה מרתקת שכללה ריבוי-משקלים
ומקצבים, שימוש בקולאז'ים ובמרווחים
בני רבע-טון. בין יצירותיו המפורסמות "שלושה מקומות
בניו-אינגלנד" לתזמורת
מלחין וזמר מצרי שהפך לאחד מעמודי
התווך של המוסיקה האמנותית והפופולארית של העם הערבי
והשתתף במאות סרטי קולנוע בהם
ביצע משיריו
תומאסו
אַלְבִּינוֹנִי
1671-1750
מלחין מתקופת הבארוק שהיה גם
זמר וכנר מוכשר. רק מעטות מ-50 האופרות שכתב השתמרו וכיום
מפורסם אלבינוני במיוחד בזכות
האדאג'יו בסול מינור ששוחזר מכתב יד שלו על ידי ג'אזוֹטוֹ במאה
העשרים והפך לאחת המנגינות הקלאסיות
הפופולאריות ביותר בעולם
1582-1652
מלחין איטלקי נשכח שמוצרט זכר
יצירה שכתב ושהיתה בבעלות הכנסיה הנוצרית. יצירה זו לא נכתבה ולא הועתקה מעולם
ובכל זאת זכר מוצרט את כולה (ומדובר ביצירה ארוכה ורבת-קולות) ורשמה מזכרונו
ללא אף טעות
מוסיקאי ערבי פופולארי
דיוק
אלינגטון
1899-1974
ממלחיני הג'אז הבולטים במאה ה-20.
כתב רבים משירי הג'אז הבולטים ביניהם "בובת משי" ו"קח את רכבת
איי" המהווים נכסי צאן ברזל במורשת הג'אז, עד היום. הקים וניהל תזמורות
ג'אז מעולות עליהן ניצח ונחשב יוצר הג'אז הפורה ביותר בהסטוריה
1908-1975
מלחין של מוסיקה קלאסית קלה שכללה
את "השעון הסינקופטי" ו"מכונת הכתיבה" שנכתבו
לתזמורת "הבוסטון פופס"
המפורסמת
1881-1955
מלחין רומני שרבות מיצירותיו
כוללות אלמנטים עממיים רומניים
לואי
ארמסטרונג
1900-1971
מגדולי הג'אז. חצוצרן-זמר ומלחין
פופולארי שהיה לשגריר הג'אז בכל העולם. נודע בקול הבאס הצרוד שלו ובאילתורי
החצוצרה החמימים. בין שיריו הנפלאים "הלו, דולי" ו"איזה עולם
נפלא". בגיל 11 נשלח לואי למעון לילדים חסרי-בית על ידי בית המשפט
לעבריינים צעירים. שם הוא למד לנגן בחצוצרה וקורנט. בגיל 17 הצטרף לתזמורת
הג'אז הראשונה וכך החלה קריירה מפוארת של מי שהחל כנגן, החל לשיר בעת שבעיה
רפואית מנעה ממנו את הנגינה למספר חדשים והפך לאמן מצליח ולמנהיג של תזמורות
ג'אז מפוארות ובמיוחד "כוכבי לואי ארמסטרונג" שסיירו ברחבי העולם
וסחפו מליונים לאהבת הג'אז
1710-1784
בנו הבכור של יוהאן סבסטיאן באך
ומלחין בעצמו
1735-1782
בנו הצעיר של יוהאן סבסטיאן באך
שחי שנים רבות מחייו בלונדון ונקרא בשל כך "באך האנגלי" . הורה
מוסיקה לבני משפחת המלוכה וכתב
במגוון צורות למן האופרה ועד לצורות כליות כסימפוניה
1714-1788
בנו השלישי של יוהאן סבסטיאן
באך ומלחין חשוב בזכות עצמו. מחלוצי צורת הסונטה והסימפוניה
ונגן צ'מבלו ופסנתר מיומן. היה
מוסיקאי החצר אצל מלך פרוסיה - פרידריך הגדול
1866-1924
מלחין ופסנתרן מעולה בחייו. התנגד
לרומנטיקה ותמך בשיבה אל המלודיה ולניאו-קלאסיקה בניגוד
לאוירת התקופה שניסתה דווקא להתרחק
מהמנגינה לכיוונים חדשים
1907-1964
מלחין ישראלי שנולד בטרנסילבניה
ועלה לארץ לרגל השמעת יצירתו על ידי התזמורת הפילהרמונית הישראלית ב-1938.
מאז, הושפע מהמוסיקה המזרחית וחיבר, בין השאר, את ה"סוויטה השמית בסגנון
ים-תיכוני"
1637-1707
נגן אורגן וירטואוז שהשפיע רבות
על יוהאן סבסטיאן באך (הלך 300 קילומטרים בכדי לשמוע אותו
בקונצרט) והיה מנצח בלִיבֶּק
שבגרמניה
1743-1805
מלחין איטלקי שפעל במדריד שבספרד
במשך רוב חייו. היה נגן צ'לו וירטואוז וכתב מוסיקה קאמרית
מגוונת בכמות גדולה. 10 קונצ'רטי
לצ'לו שכתב דרשו מיומנות אדירה מנגן הצ'לו הסולן ו-18 סימפוניות
פחות מוכרות
1904-1984
מלחין ג'אז ידוע ומנהיג תזמורת
סווינג מצליחה בשנות ה-30 וה-40 בארה"ב
1880-1959
מלחין שוויצרי-יהודי שרבות מיצירותיו
שאבו את ההשראה מנושאים יהודיים. היה סוחר שעונים שחיבר מוסיקה בזמנו הפנוי.
לאחר בעבר לגור בארה"ב כתב יצירות רבות וביניהן "ישראל" -
סימפוניה על נושא יהודי ורפסודיה לצ'לו ולתזמורת "שלמה"
1801-1835
מלחין אופרות נודע שביחד עם דוניצֶטי
ורוסיני היה מהמרכזיים בעולם האופרה האיטלקית של תחילת
הרומנטיקה. הוא יצר מלודיות כובשות
שאיפשרו לזמרים להפגין את יכולתם הגבוהה. "נורמה" היא
מהאופרות הידועות שכתב
1897-1984
מלחין ישראלי יליד גרמניה שעוד
שם הושפע מהמוסיקה היהודית והמסורת שלה. לאחר שעלה ארצה ב-1933 הפך לעמוד
התווך של המוסיקה הישראלית וממובילי הזרם המשלב אלמנטים מזרחיים עם הכתיבה
והתיזמור המערבי. זכה בפרס ישראל על יצירתו "נעים זמירות ישראל"
והסימפוניה הראשונה שלו היא מיצירותיו החשובות
1885-1935
מלחין יליד אוסטריה שכתב בשיטה
הדודקפונית והיה מהמובילים של זרם זה. יצירותיו
דוגמת האופרה "וויצק"
נחשבות למובהקות שביצירות הכתובות בטכניקה זו של 12 הצלילים
1543-1623
מלחין אנגלי שלצידו של פלסטרינה
היה מגדולי הפוליפוניה. יצירותיו מגוונות אך במיוחד הצטיין במדריגל
1838-1920
מלחין גרמני שעיקר פרסומו בא
לו בקונצ'רטי לצ'לו ולכינור ופחות ביצירותיו למקהלות ולתזמורת
והוא נחשב כמלחין רומנטי על אף
שהאריך ימים אל המאה ה-20
1925-
מלחין איטלקי המשתמש ביצירותיו
בשיטת תיווי גרפית ובציטטות מיצירות אחרים (מעין קולאז'ים מוסיקליים). בתקופה
מסויימת גם עסק במוסיקה אלקטרונית
1918-1990
מנצח ופסנתרן אמריקני נודע שהיה
גם מלחין מסקרן בשלל סגנונות החל ממחזות-הזמר (כ"סיפור
הפרברים" המצליח), מוסיקה
לבאלט ("חופשי-קליל") ועד למוסיקה סימפונית "ב"ירמיהו".
היה
מנצחה של התזמורת הפילהרמונית
של ניו-יורק
1510-1586
מלחין איטלקי מסוף תקופת הרנסאנס.
היה נגן אורגן בכנסיית מרקוס הקדוש שבונציה. בין
יצירותיו מוסיקה לאורגן' מוטטים
ומדריגלים רבים ומוסיקה כלית לכלי נשיפה
1557-1612
אחיינו של אנדריאה גבריאלי שירש
את מקומו כנגן האורגן של כנסיית מרקוס בוֶנציה. היה מורו של
המלחין היינריך שוּץ ומלחין של
מוסיקה קולית וכלית
בני
גודמן
1909-1986
נגן קלרינט ג'אז נודע ומנהל תזמורת
ג'אז מצליחה בשנות ה-30. היה המרכזי בזרם הסווינג של הג'אז האמריקאי ומהלבנים
היחידים שהובילו את הג'אז באותן שנים
סקוט
ג'ופלין
1868-1917
מייסד סגנון הרגטיים הפסנתרני
שהוא מאבות הג'אז. כתב קטעי רגטיים ידועים כ"הבדרן"
1560-1613
מלחין של מדריגלים ומוטטים שהכניס
גיוון למוסיקה שלו באמצעות כרומטיקה חדשנית ונועזת שהיא ממבשרי הקץ של שיטת
המודוסים העתיקה והמיושנת
1685-1732
מלחין אנגלי בן-זמנו של הנדל
שיצירתו "אופרת הקבצנים" זכתה להצלחה מסחררת וליגלגה על תופעות
שונות בחברה האנגלית כולל המוסיקה והמנגינות של הנדל, שסגר בגללו את בית האופרה
שלו
1937-
מלחין בולט בשיטה המינימליסטית
במאה ה-20
1865-1936
מלחין רוסי חשוב שהיה גם תלמידו
של רימסקי-קורסקוב והלחין הן מוסיקה לאומית רוסית ובהמשך חייו מוסיקה אוניברסלית
וקוסמופוליטית
1804-1857
מלחין רוסי הנחשב אבי המוסיקה
הלאומית הרוסית. בין יצירותיו הלאומיות האופרה "רוסלאן
ולודמילה" והפנטסיה העממית
"קמרינסקאיה"
מייקל
גֶ'קסון
1958-
כוכב-על במוסיקת הפופ. כבר בגיל 5 הצטרף לארבעת אחיו
בלהקה המשפחתית שנקראה "חמישיית
ג'קסון" וכשרון השירה והריקוד שלו הפכו אותו לכוכב
הלהקה. ב-1971 הוציא את תקליטו הראשון
כזמר עצמאי וכיוצר והצלחתו מאז היא מהגדולות בהסטוריה
של הפופ. אלבומו "מותחן" היה
לתקליט הנמכר ביותר בהסטוריה והיקנה לו מעמד של כוכב-על.
סרטי הוידיאו-קליפ שלו מבויימים
כסרטים של ממש והוא מפגין בהם את כשרון השירה והריקוד
שלו. סיבובי ההופעות של ג'קסון נחשבים
להצלחות ענק.
1562-1626
מלחין אירי מתקופת הרנסאנס שחיבר
מדריגלים רבים והיה מגדולי המלחינים ונגני הלאוטה של תקופתו
1390-1453
מלחין אנגלי מגדולי הפוליפוניה
שחיבר מוסיקה דתית מגוונת ממיסות ועד למוטטים ומוסיקה
חילונית. היה מפורסם מאד בתקופתו
והיה גם מתימטיקאי מוכשר
1797-1848
מגדולי המלחינים של האופרה האיטלקית
בתחילת המאה ה-19. בעל יצירות תובעניות וטכניות שאיפשרו לזמרי האופרה בני
תקופתו להפגין את יכולתם הקולית המרשימה. בין החשובות "שיקוי האהבה"
הנצחית
והאופרות "לוצ'יה די לאמרמור"
ו"בת הגדוד"
~1400-1474
מהמלחינים הפלמיים החשובים במאה
ה-15. היה כומר וחיבר מיסות רבות ומוטטים אך גם מוסיקה חילונית רבה. המיסה
"אם פני חיוורות" המבוססת על שאנסון שכתב היא החשובה ביותר מפרי
עטו
1781-1858
מלחין יליד גרמניה שהצליח להיכנס
להסטוריה בעיקר על שום "וריאציות דיאבלי" מאת בטהובן, שלקח
ואלס משלו והפכו לקלאסיקה של
צורת הוריאציה
פול
דיוקא
1865-1935
מלחין צרפתי שהתפרסם במוסיקה
התיאורית שלו ובמיוחד ב"שוליית הקוסם" המבריקה שהיא מהיצירות
התכניתיות המפורסמות ביותר
1532-1594
מלחין פורה במיוחד שכתב למעלה
מ-2000 יצירות, ביניהן מדריגלים, מוטטים, שנסונים ושירים גרמניים
1220-1287
משורר ומלחין וזמר צרפתי (טְרוּבֶר).
חיבר מוטטים ורונדו רבים. "רוֹבֶּן ומריון" היא יצירתו החשובה
1836-1891
מלחין צרפתי מצליח של אופרות
("לאקמֶה") ובאלטים ("קוֹפֶּליה") חינניים ומצליחים
1862-1934
מלחין גרמני יליד אנגליה שחיבר
מוסיקה רומנטית בהשפעת האימפרסיוניזם. הושפע ממוסיקה של
השחורים באמריקה שם שהה תקופה.
בסוף חייו הפך נכה ועיוור אך המשיך להלחין יצירות מסוגים שונים
1865-1950
מלחין מגוון שעיקר חשיבותו בהיותו
מפתח הריתמיקה כשיטה לחינוך מוסיקלי
אֶנְגֶלְבֶּרְט
הוּמְפֶּרְדִינְק
1854-1921
מלחין גרמני שעסק במיוחד בתחום
האופרות. חבר של ואגנר ומורו של קורט ווייל שהאופרה
שלו "הנזל וגרטל" זכורה
ופופולארית עד היום
1892-1955
מלחין צרפתי שהיה חבר בקבוצת
"השישיה" שכללה 6 מלחינים צרפתיים שקראו תיגר על השמרנות שאפיינה
את המוסיקה באותה עת. המוסיקה שלו היתה מגוונת וכללה את האורטוריה "המלך
דוד" ואת היצירה
לתזמורת "פסיפיק 231"
1904-1969
מגדולי נגני הג'אז של המאה ה-20
ומי שזכור כנגן סקסופון הטנור שהיה הראשון להצעיד את הטנור לקידמת הבמה. בזכותו
הפך סקסופון הטנור מכלי ליווי לכלי המשמש לאילתורי ג'אז באורח שווה לאחרים.
הוקינס גם התגלה כמלחין מוכשר ובמיוחד זכור תקליטו המפורסם "גוף ונפש"
מ-1939
1932-
מלחין ומוסיקולוג ישראלי שמאז
עלותו ארצה ב-1966 יוצר מוסיקה בסגנון חופשי ומשלב מוסיקה מודרנית עם אלמנטים
מספרות המוסיקה (דוגמת "בבליאנה" המשלבת צלילים של כיוון כלי התזמורת
עם ציטטות מה"מתיאוס פסיון" של באך) ומפגיש עולמות מוסיקליים שונים
כמוסיקה ערבית ובטהובן. חקר ושילב במוסיקה שלו אלמנטים מהמוסיקה היהודית והחסידית
ומנגוני הכלייזמרים
1883-1945
מלחין בן המאה ה-20 שכתב בשיטת
"12 הצלילים" דוגמת "5 הקטעים" לתזמורת. מאוהדיו המובהקים
של שנברג
1872-1958
מלחין אנגלי שהיה מאחרוני הרומנטיקנים
ושוחרי המוסיקה המלודית. בין יצירותיו החשובות "3 רפסודיות נורפולק"
ו"פנטסיה על נושא מאת תומאס טאליס"
1860-1903
מלחין רומנטי מגוון שהיה מגדולי
השיר הגרמני - הלידֶר. הוא הלחין משירי המשוררים הגרמניים החשובים בזמנו,
כולל גתה. ידועה גם יצירתו "סרנדה איטלקית" לתזמורת קטנה
1480-1562
מגדולי הפוליפוניה של אירופה
הצפונית. מלחין פְלֶמִי שתרם רבות לפיתוח המדריגל
1548-1611
מלחין ספרדי מגדולי המלחינים
של מוסיקה דתית בסוף תקופת הרנסאנס
החיפושיות""
1960-1970
מהלהקות החשובות בכל הזמנים בתחום
המוסיקה הפופולארית. חברי הלהקה, פול מקארתני, ג'ון לנון, ג'ורג' האריסון
ורינגו סטאר, התפרסמו במוסיקת הרוק אנד רוק הסוחפת שלהם אך בהמשך הקריירה
של הלהקה היא לא הסתפקה בהערצה המדהימה לה זכתה והתעקשה על חיפושים מתמידים
אחרי מקורות מוסיקליים מהמוסיקה ההודית ועד למוסיקה הפסיכדלית של סוף שנות
ה-60. המורשת הגדולה של להקה זו ממשיכה לרתק חובבי פופ עד היום אך התקוות
לאיחוד הלהקה נגוזו עם רציחתו של ג'ון לנון ב-1980 בידי מטורף. תקליטם הטוב
ביותר וזה הנחשב לאחד מתקליטי הפופ הטובים בכל הזמנים הוא "מועדון הלבבות
השבורים של סרג'נט פפר"
קבוצת מלחינים רוסיים שהתאחדו
סביב רעיון המוסיקה הלאומית הרוסית במאה ה-19. על חברי החמישיה נמנו בורודין,
קואי, באלאקירייב, מוסורגסקי, ורימסקי קורסקוב
1505-1585
מלחין אנגלי מרכזי בתקופת הרנסאנס.
בין עבודותיו ראוי לציין את המוטט בן 40 (!!) הקולות
שכתב "סְפֶּם אִין אַליוּם"
1882-1949
פסנתרן ומלחין ספרדי מהזרם של
המוסיקה הלאומית. יצירתו המפורסמת "תהלוכת הטל"
1905-
מלחין אנגלי בן המאה ה-20 שכתב
בשלל צורות כליות וקוליות. עיקר פרסומו בא לו מהאופרה "נישואי
קיץ" והאורטוריה "בן
זמננו"
1854-1928
מלחין צ'כי שזכה להתפרסם רק בהיותו
זקן. הוא לימד מוסיקה את עצמו (אוטודידקט) ובין יצירותיו
המושפעות מהמוסיקה העממית הצ'כית
11 אופרות ש"ינוּפה" היא הידועה שבהן. גם מוסיקה כלית
כ"סימפוניֶיטה" לתזמורת
כתב יאנאצ'ק ובהשראת יצירות מהספרות כ"תמונות מבית המוות" של
דוסטויֶבסקי. היה גם מנצח מקהלות
וחיבר את "המיסה הגלאגוליטית" ויצירות קוליות רבות אחרות
1935-
מלחין מודרני שהירבה לנסות טכניקות
חדשות לקומפוזיציה בהשפעות מגוונות כמו הג'אז החופשי. הוא התמקד בתופעת ההישנוּת
וחולל בכך את המינימליזם כזרם משמעותי במוסיקה של המאה ה-20
1760-1842
מלחין איטלקי פורה שיצר אופרות
ומוסיקה דתית וכיום זוכרים אותו במיוחד בשל הערצתו של
בטהובן אליו ופחות בשל יצירותיו
האופראיות
רוּגֶ'רוֹ
לֵיאוֹנְקָאוָואלוֹ
1857-1919
מלחין אופרה איטלקי שהתפרסם באופרה
"הליצנים" ("אי פאליאצ'י") - מהאופרות הטובות של סגנון
הוֶריסימוֹ (זרם שדגל בכתיבה של אופרות על נושאים מציאותיים מחייהם של אנשים
בני התקופה במקום נושאים מיתולוגיים ומימי הביניים). אופרות מאוחרות שלו הצליחו
פחות וביניהן האופרה "לה-בוהם" שכשלה למול האופרה על עלילה זהה
שכתב פוּצ'יני
1923-
מלחין הונגרי בן זמננו העושה
שימוש רב בקלאסטֶרים ביצירותיו. הקיריֶה מתוך הרֶקויאֶם שכתב
הוכנסה לסרט המפורסם "2001:
אודיסאה בחלל"
1325-1397
מלחין עיוור מילדות שהיה מהחשובים
בימי הביניים. על שמו "קדנצת לנדיני"
1791-1864
מלחין יליד גרמניה שהצליח בפאריס
עם האופרות שלו שנכתבו ברוח האסכולה האיטלקית. הוא
מלחין שזכה להערצה אדירה בחייו
כמלחין חדשן ומצויין שגם ואגנר העריץ על שליטתו הטכנית
המדהימה במלאכת האופרה אך כיום,
במידה רבה של הגזמה, מזלזלים בו המומחים ורואים בו
רודף אפקטים. "ההוגנוטים"
ו"הנביא" הן מהאופרות שלו שהצליחו גם לאחר מותו
פְּיֶיטְרוֹ
מַאסְקָנִי
1863-1945
מלחין איטלקי הידוע בזכות האופרות
שלו ובמיוחד "קאוואלריה רוּסטיקָנַה" ("קנאת בן-הכפר")
שהפכה לאחת מהקלאסיקות של הזרם הריאליסטי באופרה של סוף הרומנטיקה (זרם הנקרא
וֶריסימוֹ)
מַדוֹנה
1958-
כוכבת פופ מצליחה ביותר שתקליטיה נמכרים במליוני עותקים
ברחבי העולם. מדונה חבה את הצלחתה לקליפים הפרובוקטיביים שלה אך לא פחות ליכולתה
לנהל את ענייניה העסקיים בתבונה ותוך שינוי מתמיד של תדמיתה הציבורית. היא
גם מוסיקאית ומבצעת מוכשרת ושחקנית בסרטים ומחזות-זמר כ"אֶויטה".
בין להיטיה הגדולים: "כמו בתולה", "קפוא" ו"אבא
אל תטיף". מדונה שולטת בתקשורת באופן חסר-תקדים והיא הצליחה שוב ושוב
לעורר עניין ולחולל פרובוקציות למול הכנסייה הנוצרית והשמרנים בעולם, מה שתרם
כמובן למכירות תקליטיה במליונים רבים
תֶלוניוּס
מוֹנק
1917-1982
מלחין ופסנתרן ג'אז מהחשובים במאה ה-20. ידוע כמי שביחד
עם צ'ארלי פארקר פיתחו את סגנון הביבופ בג'אז האמריקאי. כפסנתרן היה בעל צליל
ייחודי, חסר וירטואוזיות ואפילו מוזר ביחס לפסנתרנים המובילים בתקופתו אך
נגינתו נחשבת מתוחכמת ודורשת הקשבה רבה מהמאזין - אז נחשפת הגאוניות בה פיתח
נושאים ואילתורים פסנתרניים. הוא השתמש בדיסוננסים מרובים ובמלודיות לא שגרתיות
והקהל סרב משך זמן רב לקבל את המוסיקה שלו בעוד מוסיקאי הג'אז סגדו לו. כיום,
מכיר גם הקהל הרחב בגדולתו
דריוס
מִיוֹ
1892-1974
מלחין מודרני שהשתמש ברבות מיצירותיו
בפוליטונליות. בין יצירותיו הבולטות "בריאת העולם" המשלבת בלוז
וג'אז. חבר בקבוצת "השישה"
צ'ארלס
מינגוּס
1922-1979
מלחין ג'אז ונגן באס מפורסם שהיה
גם פסנתרן ומשורר והוא מהחשובים מיוצרי הג'אז של המאה ה-20 עם יותר מ-300
יצירות מעולות. היה נגן באס בעל כושר המצאה מדהים, יצר מנגינות נגדיות בבאס
והרמוניות מתוחכמות ובעל צליל ייחודי משלו. יצירותיו המקוריות שמורות בספריית
הקונגרס האמריקאי ביחד עם אלו של בטהובן ומוצרט
1842-1912
מלחין צרפתי מבריק בעל כושר מלודי
ויכולת דרמטית מעולים שבמיוחד זכור בשל האופרות שכתב
ביניהן "מאנוֹן" ו"וֶרְתֶר"
על פי יצירתו של גֶתֶה
1890-1959
מלחין צ'כי בן המאה ה-20 שהושפע
הן ממוסיקה עממית צ'כית אך גם נמנה על חסידי הצורות
הקלאסיות (ניאו-קלאסיציזם) והאימפרסיוניזם
במוסיקה
גִיוֹם
דֶה מַאשוֹ
1300-1377
ממלחיני ימי-הביניים החשובים
ביותר ומגדולי הפוליפוניה של אותה העת. "מיסת נוטרדאם" שלו
היא המיסה הראשונה שהולחנה על
ידי מלחין אחד והיא גם הראשונה ל-4 קולות. מאשו כתב גם
שירים ומוטטים רבים ועסק גם בכתיבת
שירים ובדיפלומטיה
1926-
מלחין בן המאה ה-20 שעיקר כתיבתו
בשטח המוסיקה האלקטרונית
1842-1900
מלחין אנגלי שהצטיין במיוחד באופרות
הקומיות שלו כ"המיקאדו" ו"סבלנות"
1750-1825
מלחין רב-גווני, מנצח ומורה דגול
שעל תלמידיו נימנו בטהובן, שוברט וליסט. כיום, זוכרים אותו רבים בשל העלילה
המרושעת שהופצה בוינה לאחר מותו של וולפגנג אמדאוס מוצרט ועל פיה סאליירי
הוא שהביא למותו בשל קינאתו בגאון
1935-
מלחין ישראלי שבעבר כתב בשיטה
הדודקפונית והסריאלית אך כיום הוא מתמקד במוסיקה אלקטרונית ובמוסיקה אלקטרו-אקוסטית.
מעניינת יצירתו האלקטרונית "התפילה שהופרעה" (אודות מלחמת יום הכיפורים)
ו"אנאגראם" לתזמורת ולסרט מגנטי
1778-1839
מלחין ספרדי שבעיקר זכור בשל
שיטת ההוראה שלו לגיטרה והיצירות שכתב לכלי זה
1949-
כוכב רוק נ' רול אמריקני מצליח הידוע בשיריו העוסקים
בחיי מעמד הפועלים בארה"ב. שירי המחאה שלו והאנרגיות שהוא מעביר בשירתו
הביאו למעמדו הייחודי ברוק האמריקאי, מעמד שהיקנה לו את הכינוי האולטימטיבי
"הבוס". תקליטיו "נולד לרוץ" ו"נולד בארה"ב"
הם מהמצליחים בקריירה שלו והוא נחשב אחד היוצרים האותנטיים והמקוריים שתרמה
המוסיקה האמריקנית לרוק העולמי
1685-1757
בנו של אלסנדרו סקארלטי ומלחין
חשוב בעצמו שעיקר כתיבתו לצ'מבלו
1916-1994
מלחין ישראלי, תלמידו של דיוקא,
שכתב יצירות רבות למקהלות ובהן "קנטטה לשבת" והאורטוריה עטורת הפרסים
"תיקון חצות". אך גם במוסיקה הכלית המשולבת במקהלה (בסימפוניה "ירושלים")
ובמוסיקה למחול שכתב ללהקת "ענבל" הצטיין סתר
מוחמד
עבד אל-ווהאב
1907-1992
מהמלחינים הערביים החשובים בכל
הזמנים. מצרי שכתב מעל לאלף יצירות בחייו ושהיה מהמחדשים הדגולים של המוסיקה
הערבית. שילב אלמנטים קלאסיים רבים ביצירתו וכתב רבות לזמרת המצרית המהוללת
אום-כולתום. שר בעצמו רבים משיריו ותיזמר את ההמנון הלאומי המצרי, מה שזיכה
אותו בדרגת גנרל מהנשיא אנואר סאדאת. עבד אל-ווהאב הוא האיש שיצר את מתכונת
הסרט הערבי המוסיקלי הקלאסי המשלב עלילה סוחטת-דמעות עם שירים פופולאריים
ובמשך השנים אף שילב סגנונות מערביים דוגמת הטנגו והרומבה לפסקולי סרטים אלו.
בשנת 1964 התפרסם גדול להיטיו, בביצועה המרגש של אום-כולתום ששרה "אינתָ-עומרי"
(אתה חיי). שיר זה, הנמשך כמחצית השעה ומלווה בתזמורת מרובת-נגנים, הפך לשיר
הנמכר ביותר בתולדות המוסיקה הערבית וזכה מאז לביצועים רבים, בפי גדולי המוסיקה
הערבית ותזמורותיהם
פרנסיס
- פרנסואה פּוּלֶנְק
1899-1963
מלחין צרפתי מקבוצת "השישה"
האנטי-רומנטית שהתקבצה בפאריס ועל אף שהיה בעל השכלה
מוסיקלית דלה הלחין יצירות רבות
ומגוונות כגון הבדיחה המוסיקלית "השוטר שאיש לא הכיר בערכו"
1922-
מלחין גרמני בן-זמננו הכותב במגוון
סגנונות ממוסיקה סריאלית ועד למוסיקת עם אמריקאית
צ'ארלי
פארקר
1920-1955
סקסופוניסט ומלחין ג'אז חשוב
שביחד עם תלוניוס מונק הפסנתרן והחצוצרן דיזי גילספי הביא לסגנון הבִּיבּוֹפּ.
היה, לדעת רבים, גאון ונחשב גדול נגני סקסופון האלט במוסיקת הג'אז. האיש שנטש
את בית הספר בגיל 15 והפך לנגן מקצועי נודע בפי כל בכינויו "בִּירְד".
הוא מת בן 35 בלבד והיה לאגדת ג'אז
גבּריאֵל
פוֹרֶה
1845-1924
מלחין צרפתי שיצירתו המפורסמת
ביותר היא הרקויאֶם שלו. היא זיכתה אותו בהצלחה גדולה
אם כי יצר יצירות נפלאות כמו
13 הנוקטורנים הנפלאים שחיבר לפסנתר והאופרה "פנלופה" אשר
זכו אמנם להצלחה פחותה אך הם
מפסגות יצירתו
יוֹהאן
פַּחֶלְבֶּל
1653-1706
מלחין גרמני ונגן אורגן שהשפיע
רבות על י.ס. באך ביצירותיו לאורגן. ידועה במיוחד הפאסאקליה
שלו "הקנון ברה מז'ור"
ג'יובאני
באטיסטה פרגולזי
1710-1736
מלחין גאון מתקופת הבארוק שמת
בגיל 26. בין עבודותיו הידועות האינטרמצו "לה סרווה
פדרונה " (השפחה הגברת)
שהיא מהדוגמאות המבריקות של אופרה בוּפה ועוררה התפעלות גם
מצד ורדי ופוצ'יני
~1155-1200
מלחין מימי הביניים שכתיבתו הוקדשה
למוסיקה דתית בקתדרלת "נוטרדאם" בפאריס. זו האסכולה הנקראת על שם
הקתדרלה. פרוטין הוא מראשוני המלחינים הידועים בשמם. המוסיקה שיצר נודעה לימים
בשם "ארס אנטיקווה"
(אמנות עתיקה) ועיקרה - פוליפוניה מוקדמת המבוססת על האורגנום
1907-1977
מלחין ישראלי שעלה לארץ לאחר
שהוזמן לנגן בתזמורת הפילהרמונית הישראלית ב-1938. ידוע בשילוב המרתק שיצר
במוסיקה שלו עם אלמנטים מהזמר המזרחי והתימני. זוכה פרס ישראל על יצירתו "עין
גב"
1561-1633
מלחין איטלקי שהמציא את הרצ'טטיב
באופרה. "דפנֶה" ו"אאוּרידיצֶ'ה" היו האופרות הראשונות
שהוצגו אי-פעם על בימה והן היו מפרי עטו
1822-1890
מלחין רומנטי בלגי ששימש רוב
חייו כאורגניסט בפאריס. רק בסוף חייו זכה להצלחה ברביעיה לכלי
מיתר, על אף שבאמתחתו מספר יצירות
לתזמורת ומוסיקה מגוונת לאורגן
אֶלוִיס
פְּרֶסְלִי
1935-1977
מהמצליחים באמני הרוק נ' רול במאה ה-20 ומי שידוע כחלוץ
מוסיקת הרוק. כיליד מיסיסיפי ונוצרי מאמין נחשף אלויס מגיל צעיר למוסיקת הגוֹספֶּל
הכושית-דתית ולמוסיקת הבלוז והקאונטרי. בצעירותו היה נהג משאית אך החליט להקליט
שירים. התוצאה היתה מדהימה. הצעיר הלבן שהעיז לשיר בסגנון שחור הפך לזמר המצליח
בהסטוריה של אמריקה. הוא יצר סגנון חדש של הופעה והמוסיקה שלו נשמעה רעננה
מכל מה שהכירו הצעירים בתקופתו. להיטיו כ"כלב ציד" ו"אל תהיי
אכזרית" הפכו לפתיח לקריירה מדהימה של שירה ומשחק בסרטים שוברי-קופות.
בשנות ה-60 הידרדר לסמים ובשנות השבעים ניסה לשקם את הקריירה שלו ואף הצליח
בכך. אך התמכרותו לאכילה, שהחליפה את הסמים, גרמה לו להשמנה וכך הפך מי שהיה
דוגמא לחיקוי לדורות של צעירים לאיש שמן ודוחה. מותו מהתקף לב היכה את מעריציו
הרבים בתדהמה ואחוזתו בממפיס שנקראה "גרייסלנד" הפכה למוקד עליה
לרגל. הוא נחשב למי שמכר יותר תקליטים מכל זמר אחר בהסטוריה
1942-
מלחין ישראלי עכשוי. זוכה פרס
ישראל על יצירתו המוסיקלית
1749-1801
מלחין איטלקי מהתקופה הקלאסית
שזכור במיוחד באופרות בסגנון "אופרה בוּפה" שיצר וזכה להצלחה
גדולה בחייו
1791-1857
מלחין שאת עיקר פרסומו כיום הוא
זוקף לתרגילי הפסנתר שלו שהם חלק בלתי נפרד מהוראת הפסנתר המודרנית
1605-1674
מלחין איטלקי מתקופת הבארוק הזכור
במיוחד בשל תרומתו לפיתוח האורטוריה והקנטטה בהנהגת גיוון כלי רב מבעבר ובפיתוח
הרצ'טטיב. "יפתח" היא האורטוריה הידועה ביותר משלו
1697-1773
מלחין המחזיק בשיא של 300 קונצ'רטי
לחליל שכתב - יותר מכל מלחין אחר בהסטוריה
ג'ון
קולטריין
1926-1967
מנגני הסקסופון המובילים של הג'אז
האמריקאי וידוע כיוצר בעל צליל ייחודי באילתוריו על הכלי. ידוע
כמי שגאל את סקסופון הסופראן
מבדידותו והפכו לנפוץ יחסית. הוא נודע כמלחין בלדות ג'אז נפלאות וטכניקת האילתור
עתירות ההרמוניות המורכבות שלו שמרו לו מקום של כבוד בתולדות הג'אז. בין הקטעים
הידועים פרי עטו "צעדי-ענק", "נאימה" ו"אקווינוקס"
1900-1990
מלחין אמריקני פופולארי ששילב
ביצירותיו מוסיקת עם, ג'אז וטכניקות סריאליות. בין עבודותיו
החשובות "דיוקנו של לינקולן"
ו"רודיאו"
1668-1733
מלחין מתקופת הבארוק שנודע בספר
הלימוד לנגינת הצ'מבלו אותו כתב וביצירותיו המעולות לצ''מבלו והוא גם אבי
שושלת מוסיקאים גדולה בצרפת - ממש כמו משפחתו של י.ס. באך
ארקנג'לו
קוראלי
1653-1713
כנר וירטואוז שכמלחין יצר את
הקונצ'רטו גרוסו והיה בעל השפעה על באך. השפעתו על התפתחות הכינור בזמנו היתה
חשובה מאד. חיבר סונטות רבות ו12 קונצ'רטי גרוסי לכלי מיתר
1942-
יוצר ופסנתרן ג'אז מצליח המשלב
ביצירותיו אלמנטים מהמוסיקה הלטינית ומהמוסיקה הקלאסית עליה הוא אמון לא פחות.
יוצר בשלל סגנונות כג'אז חופשי, פיוז'ן ובעבר גם בהרכבי בּיבּופּ עם מיילס
דיוויס ואחרים
1824-1874
מלחין גרמני רומנטי הזכור במיוחד
בשל האופרה הקומית שלו "הספר מבגדד" שהיא מהיחידות שהולחנו
בגרמניה של אותה תקופה ושאינה
מחקה את סגנונו של ואגנר
1912-1992
מלחין בן המאה ה-20 שדרכו המוסיקלית
היתה רצופה בנסיונות מוסיקליים מרתקים ובפיתוחה של המוסיקה האלאטורית (זו
הנוצרת על ידי שילוב של אלמנטים אקראיים)
1885-1945
מלחין מוסיקה פופולארית ומחזות-זמר
שגם חיבר מספר יצירות "רציניות" כ"דיוקנו של מארק
טווין" התזמורתית
1873-1916
מלחין גרמני מסוף התקופה הרומנטית
שנחשב יורשו של ברהמס בשמירה הקפדנית על הקוים הקלאסיים
והצורה הטרום-קלאסית, כולל הנושא
ווריאציות ("וריאציות ופוגה על נושא מאת מוצרט"). היה מאלתר
מוכשר על אורגן מה שמסביר את
נטייתו לוריאציות הנובעות מאילתור
1570-1628
מלחין יהודי בן תקופת הרנסאנס
שהיה מרכזי בין אלו שהביאו לסגנון המונודי במוסיקה האינסטרומנטלית האירופית.
הוא ניסה לחדש את המוסיקה היהודית של בתי-הכנסת ולהביא את רוח הרנסאנס אליה
- זאת על ידי כתיבת לחנים בסגנון פוליפוני בן זמנו לפרקי התפילה והתהילים.
נסיון נועז זה נדחה על ידי המימסד הדתי השמרני של הרבנים בני זמנו
1869-1937
מלחין צרפתי מסוף התקופה הרומנטית
ותחילת המאה ה-20 הנמנה על המלחינים הניאו-קלאסיים
שדגלו בכתיבה בצורות הקלאסיות.
חשוב הבאלט שלו "בכְּחוּס ואַרִיאַן"
1936-
מלחין בן המאה ה-20 שעיקר כתיבתו
בסגנון המינימליסטי
1879-1936
מלחין איטלקי מבריק שהיטיב להשתמש
במוסיקה הסימפונית בכדי לתאר את רומא ("מזרקות רומא") ושאר
תיאורים בפואמות סימפוניות כ"הציפורים"
המתארת שירת ציפור ביערות רומא. גם באופרה הושפע
מהאימפרסיוניזם באופרות כגון
"הלהבה" ו"הפעמון השקוּע"
1899-1978
מלחין מקסיקני בן המאה ה-20 ומי
שהקים את התזמורת הסימפונית הראשונה במקסיקו
1855-1899
מלחין צרפתי מהתקופה הרומנטית
שהלחין בצורות שונות ומגוונות כליות וקוליות בהשפעת המוסיקה
של ואגנר וצזר פראנק אך כיום
יצירותיו כמעט ואינן מבוצעות למעט קונצ'רטו לכינור בפרק אחד
המכונה "פואמה"
1935-
מלחין ישראלי שביצירתו הוא משלב
אלמנטים והשפעות מגוונות מהמוסיקה של המזרח התיכון יחד עם מוסיקה מערבית על
שלל מסורותיה, למן המוסיקה הגריגוריאנית ועד למוסיקה ממוחשבת. יצירותיו מגוונות
וביניהן ניתן לציין את "ערבסקה" לחליל ו"וידוי" לצ'לו
בתחום הקאמרי ו"אקדמות למועד" לתזמורת - יצירה שחנכה את היכל התרבות
ב-1957
מילון
|
האזן
|
אינטרנט
|
עולם
|
תקופות
|
מפורסמים
|
|
|
|
סימפונט - מאת נדב
דפני