מהו רייב?‏

מוסיקת הטכנו

סגנונות הטכנו

האוז
אסיד-האוז
טכנו
ברייקביט
אמביינט
טראנס
טרייבל
פרוגרסיב
דיפ-האוז

הדי-ג'יי

הצד הויזואלי

תוכנות רייב

ביבליוגרפיה

קבוצות דיון

סגנונות נוספים וקרובים

ראפ

היפ הופ

ג'אנגל

דראם & בייס

דאנס

מבוא לתרבות הרייב

תוכנות מומלצות לקורס רייב:‏

HammerHead - מכונת מקצבים משוכללת


מהו הרייב?‏

מעבר לפירוש המילולי של המונח,‏‏ נהוג,‏‏ כיום,‏ להשתמש ברייב במובן של מסיבה פתוחה הנמשכת לאורך כל הלילה ושהמוסיקה המושמעת בה היא מוסיקת טכנו,‏‏ לסוגיה.‏‏ ברייב משמש הדי-ג'יי ככוהן הגדול של המסיבה והוא משתמש במוסיקה שבחר,‏ בצירוף מיקסים של סמפלים והקלטות משלו,‏ בכדי להעלות את המשתתפים לספירות גבוהות של תחושות.‏‏ מסייעים לו,‏ בדרך כלל,‏ אמצעי תאורה ויצירת אפקטים ויזואליים,‏ המחזקים את הרושם ומעצימים את החוויה המעין-פולחנית של הרייב.‏‏ הרייב אינה סתם מסיבה.‏‏ שוחרי הרייב מסבירים שהחגיגה הקדמונית הזו,‏‏ שקדמו לה חגיגות שבטיות של אינדיאנים,‏‏ אסקימוסים ושבטים בכל רחבי העולם,‏‏ שוברת את המחסומים בין משתתפיה ומוסיקת הטכנו המהפנטת רק מעצימה את התחושות החזקות שיוצרת החוויה המשותפת.‏‏‏


מוסיקת הטכנו

טכנו הוא שם כולל למוסיקה המיוצרת באמצעים אלקטרוניים,‏ המעמידה במרכז את הפעימה החזקה והעושה שימוש בקצב כאלמנט היפנוטי.‏ במוסיקת הטכנו אין,‏ בדרך כלל,‏ שירה והטמפו של מוסיקה זו נע,‏‏ בדרך כלל,‏ בין 115-160 פעימות לדקה.‏ על אף שיש יוצאים מן הכלל הרי שלרוב מוסכמות אלה שולטות בז'אנר.‏‏

במוסיקת הטכנו עושים שימוש רב גם בסמפלים ‏(‏דגימות)‏ הנלקחות מהקלטות של שירים אחרים,‏ מצלילים מוסיקליים שונים כמו מוסיקת עולם ואף מצלילים שאינם מוסיקליים אך משתלבים במוסיקת הטכנו בהתאמה מלאה.‏ כך,‏ הופכת מכונת ייצור תעשייתית לשותפה מלאה בהפקת מקצב טכנו וציטטות מהסדרה ‏‏"‏מסע בין כוכבים"‏‏ לחלק משיר טכנו אחר.‏‏

סגנונות טֶכְנוֹ שונים:‏

House - האוז

מוסיקת ההאוז היא המקור. הכל התחיל בשיקאגו כשהדי-ג'יים החלו להשמיע מוסיקה שהתבססה על תקליטי מוסיקת נשמה בשילוב עם מכונת תופים, שהיתה אז המצאה חדשה ומסקרנת. המוסיקה החדשה והנקיה,‏ בשילוב בין שירת הנשמה הכושית עם מקצבים דיגיטליים וחדישים הביאו למסיבות ה"בית" (מכאן השם ‏"האוז") אנרגיות מדהימות. במוסיקה זו משולבים, בדרך כלל, גם צלילי פסנתר וצלילים "שמחים" -‏ יותר מבכל סגנון טכנו אחר.‏

דוגמאות:‏
    Best of House Music, Vol. 1
    Vol. 2 (Gotta Have House)
    Vol. 3 (House Music All Night Long)
    Aly-us "Follow Me"

Acid-House - אסיד האוז

אסיד-האוז התפתח כשמספר מכונות תופים דוגמת ה-303 של חברת "רולנד", פיתחו צליל "פאנקי חם" הנשמע מעט "נוזלי". המלה "אסיד" היא אחד המקורות להתנפלות על הז'אנר כמעודד שימוש בסמים, אך יש טענה שמקור המלה הוא דווקא בשימוש .(acid burn) בסימפולים מתקליטים אחרים‏

דוגמאות:‏

  • House Hallucinates Pump Up the World Vol. 1 (A&M CD 3928)
  • Adamski - Liveanddirect (MCA MCAD-6454)
  • Maurice - This is Acid

ודוגמאות לאסיד-טראנס:‏

  • Hardfloor - TB Rescusitation
  • Anything on Labworks

Techno - טכנו

המהדרין מחלקים את הטכנו ל-4 סוגים:‏

א. פרוטו טכנו

זהו איסוף של אמנים וסגנונות שונים שהשפיעו על ראשוני היוצרים של הטכנו בדטרויט. אין להם מכנה משותף סגנוני של ממש.‏

דוגמאות:‏

  • Kraftwerk: "Neon Lights"
  • Parliament: "Flash Light"
  • Afrika Bambaataa & the Soulsonic Force: "Planet Rock"
  • Cybotron: "Clear"
  • Kraftwerk: 'Trans-Europe Express' (Capitol CDP 7 46473 2)
  • Kraftwerk: 'Computer World' (Elektra 9 3549-2)
  • Parliament: 'Parliament's Greatest Hits: Uncut Funk/The Bomb" (PolyGram 822 637-2)
  • Various: 'Street Jams: Electric Funk Vol. 1' (Rhino R2 70575)

ב. דטרויט טכנו
הטכנו של דטרויט מאופיין בצלילי פאנקי אגרסיביים ומפורקים,‏ המנוגנים בדרך כלל בכלים אנאלוגיים (מכונת התופים המועדפת היא הטי.אר. 808 של רולנד והסינטסייזרים האנלוגיים הם ספקי הצלילים המועדפים על היוצרים בסגנון דטרויט).‏ שירה היא נדירה מאד בסגנון זה.‏ גם רגש, במובן המקובל של המלה,‏ נדיר במוסיקה זו.‏ בין השמות החשובים בטכנו של דטרויט מצויים קוין "‏ריס"‏ סאונדרסון ומג'יק אטקינס.‏‏

דוגמאות:‏

  • Inner City: "Big Fun"
  • Rhythim Is Rhythim: "Nude Photo"
  • Further Listening:
  • Various: 'Retro Techno/Detroit Definitive: Emotions Electric' (Network UK RETROCD1)
  • Various: 'Techno One and Two: Electronic Dance' (Ten UK DIXCD 123)
  • Derrick May: "The Innovator"

Hardcore Techno - ג. טכנו "קשה"‏

בעוד שהטכנו של דטרויט הוא בעיקרו צירוף של טכנו-פופ אירופי ופאנקי אמריקאי,‏ הרי שהטכנו הקשה מנוגן במהירות ובכלים דומים, למעט מכונת התופים טי.אר. 909 של רולנד שהיא המועדפת כאן. הוא סוחף מזה של דטרויט ובעל סאונד מתכתי יותר.‏

דוגמאות:‏

  • Tresor Compilations Vol. 2
  • "Lock on Target" by Disintegrator [Industrial Strength]
  • Industrial Strength Records Comp
  • "Cosmic Trash" by DJ Dano [Mokum]
  • Various: 'Turn Up the Bass: The House Party/The Ultimate Megamix 2'

Techno / Rave ד. טכנו-רייב

זהו טכנו מסחרי יותר. סגנון של טכנו שהוא רך וקל יותר לשמיעה. אם שמעת מוסיקת טכנו המערבת ראפ או קולות שירה, הרי שסביר ששמעת את הטכנו-רייב ‏(בדטרויט-טכנו ובטכנו ה"קשה" השירה נדירה במיוחד).‏‏

דוגמאות:‏

  • The Shamen: "LSI"
  • 2 Unlimited: "Twilight Zone"
  • The Movement: "Jump"
  • Various: 'The Ultimate Rave' (EMI/Virgin/PolyGram UK CDP 798641 2)
  • Various: 'Rave 'til Dawn' (SBK K2-80070)

Breakbeat - בְּרֶייקבִּיט

הברייקביט מזוהה על ידי דגימות היפ-הופ המושמעות בקצב מהיר יותר. לעיתים קרובות, מושמעים שירי רגאיי והשפעות מסגנון זה חודרות לברייקביט, על ידי הכפלת הקצב בשניים (מהירות הרגאיי היא בין 65 ל-80 פעימות לדקה בעוד שהברייקביט הוא לרוב במהירות כפולה). הברייקביט מצויין בכדי להרקיד אך הוא פחות מהפנט מסגנונות טכנו אחרים.‏

דוגמאות:‏

Jungle:

  • Johnny Jungle EP
  • D.M.S. - "S.O.S."
  • SL2 - "On A Ragga Tip"
  • Phuture Assassins - "Roots N Future"

DarK:

  • Metalheads - "Terminator"
  • Nasty Habits - "Here Come The Drums"
  • Rufige Cru - "Darkrider"
  • Ballad: Fabio - "Ghost In My Life"
  • Acen - "Window In the Sky"

Ambient - אמבְּיֶינט

מוסיקת האמביינט היא מוסיקה שנועדה בעיקרה להרגיע את המאזין ופחות להרקידו.‏ מוסיקת אמביינט מכילה מקצבים וסימפולים מרגיעים והיא יוצרת תחושת רוגע ונינוחות,‏ מה שגורם לרבים לראות בה כלי ריפוי וטיפול של ממש.‏

דוגמאות:‏

  • The Orb: U.F.Orb (Big Life/Mercury 314 513 749-2)
  • Amorphous Androgynous: Tales of Ephidrina (Astralwerks ASW 6101)
  • Aphex Twin: Selected Ambient Works (R&S BE AMB CD 3922)

Trance - טראנס

מוסיקת הטראנס נולדה בחוף גואה שבהודו והיא נעימה ועדינה מרוב מוסיקת הטכנו.‏ כמו מוסיקת האמביינט,‏ אך,‏ בניגוד לאמביינט,‏ הטראנס מאפשר לרקוד לצליליו.‏ מוסיקת הטראנס מנסה לקחת את הרוקדים לעולם אחר ולהכניסם לטראנס של מוסיקה ותנועה.‏‏ הטראנס היא עירוב של מוסיקת אנרג'י אירופית ‏(‏דאנס ב-140 פעימות לדקה)‏ ושכבת מוסיקה תעשייתית.‏ התוצאה היא טכנו אינטנסיבי המגשר בין טכנולוגיה לרוחניות.‏‏

דוגמאות:‏

  • Eden Transmission - "I'm So High" on Exist-Dance. GET IT NOW.
  • "Stella" by Jam 'n Spoon (at least the non-ambient parts)
  • Any of the "Trance" comps, or anything on Guerilla

סגנון הטראנס הקשה הוא תוצר של הטראנס ופופולארי במיוחד בסצינה האירופית.‏ הוא נבדל מהטראנס במהירותו הגדולה יותר (‏150 פעימות לדקה),‏ החובה לצלילים של מכונת טי.בי.‏ 303 של רולנד ושכבות של סטרינגס (מיתרים).‏

דוגמאות:‏

  • Almost anything on Harthouse label (Overboust, Progressive Attack, etc)
  • Ramin: Vol III
  • Sextant: Part of the Scene

Tribal - טרַיבָּל

מוסיקת הטרייבל (‏שֶבֶט)‏ מזוהה בסאונדים ובמקצבים המחקים סגנונות מהמוסיקה העממית והתרבויות המוסיקליות השונות שבעולם הגדול.‏ שימוש באלמנטים שבטיים ופולחניים מאפריקה,‏ הודו,‏ האינדיאנים ועוד והכנסתם לרייב המודרני יוצר קשר מיוחד בין המוסיקה החדשה לשורשיה הקדומים.‏ הרוקד הופך לשותף בפולחן המוסיקלי-ריקודי ומשיל את הקליפה התרבותית העכשוית לטובת הראשוני,‏ הפרימיטיבי,‏ האמיתי שבו.‏

דוגמאות:‏

  • Studio X - Los Kings Del Mambo
  • 808 State - Reaper Repo

Progressive - פְּרוגְרֶסיב

זהו הסגנון החדש ביותר והפחות מוגדר מכולם.‏ יש בו פחות סימפולים ופחות שירה של זמרות והוא לא מתבסס על תרבות ההיפ-הופ.‏ במקום אלה,‏ יש בו יותר כלים אותנטיים,‏ מלודיות חוזרות וטמפו שבין 120 ל-125 פעימות לדקה.‏ יש בו תמיד נקישות חזקות ולעיתים הוא דומה לאסיד-ג'אז.‏ על השם, שנבחר על ידי מגזין למוסיקה,‏ יש חוסר הסכמה,‏ אך הוא עדיין לא הוחלף על ידי שם אחר.‏ הפרוגרסיב שונה מההאוז הרגיל ולכן אין לשייכו לסגנון זה.‏

דוגמאות:‏

  • "Cry Freedom" by Mombassa
  • "Mighty Ming" by Brother Love Dubs
  • The Trance compilations vols. 1-3
  • Ritmo De Vidaa: Taboo
  • Otaku: Percussion Obsession
  • React 2 Rhythm: I Know you like it
  • React 2 Rhythm: Intoxication
  • D.O.P.: Groovy Beat

Deep House - דיפּ האוז

הדיפ-האוז הוא סגנון שהושפע רבות מהצירוף בין הגוֹסְפֶּל למקצבי ההאוז של שיקאגו.‏ הוא משלב זמרות מדהימות,‏ אורגנים מפחידים עם מהלכי האקורדים האופייניים להאוז.‏ הדיפ-האוז הוא הרחוק ביותר ממאפייני הטכנו.‏

דוגמאות:‏

  • Can't Trust Nobody - Sloppy
  • Check out anything on Strictly Rhythm Records for a good taste of Deep house.
  • The Shelter (The shelter club's theme song, I suppose?)
  • Oh Oh Oh Oh ---- Ten City!!! Ten City is DEEP! Check out My Piece of Heaven!"


הדי-ג'יי

בעולם הרייב מחליף הדי.ג'יי. (תקליטן) את המוסיקאי המופיע,‏ כמרכז המופע.‏ תזמורתו של הדי. ג'יי.‏ כוללת, במקום נגנים וכלי נגינה, צמד פטיפונים וציוד אלקטרוני-מוסיקלי כסמפלר, מכונת תופים ועוד. על הדי.‏ ג'יי. להכיר היטב את התקליטים שעימם הוא עובד - את הסולמות, הטמפו של כל שיר, הברייקים ‏(הפסקות) ועוד. רק די. ג'יי.‏ השולט בחומר המוסיקלי באופן מושלם יוכל להגיע לרמת הסינכרוניזציה (תיאום)‏ המושלמת לחיבור בין החומרים המוסיקליים השונים.‏ הטובים שבדי. ג'יים בעולם הם סופרסטארים של ממש וממלאים מסיבות רייב בקהל אדיר, הבא בעיקר בשבילם.‏

בין הדי. ג'יים. הידועים בעולם תמצאו כוכבי ענק כגארת, די. ג'יי. דוק מרטין ‏(בתמונה) ודי. ג'יי. דן.‏



הצד הויזואלי

האפקטים הויזואליים אינם הכרחיים ברייב,‏ אך הם בהחלט חלק חשוב ביותר בסצינה.‏ ממסיבות עם זרקור בודד ועד למסכי ענק עם תצוגות ויזואליות מהממות,‏ קרני לייזר המרקדות לקצב המוסיקה,‏ כדורי תאורה מדהימים וגרפיקת מחשב המבוססת על צורות פרקטליות,‏ פונקציות אקראיות ותוכנות המשתמשות ביכולות של תצוגת המחשב בהתייחסות למוסיקה -‏ כל אלו מעצימים את החוויה ההיפנוטית של המוסיקה ומגבירים את האפקט של מוסיקת הטכנו.‏‏

מקור תוכנות הרייב והסמפלים באינטרנט:‏

  • "Cyberarts -- exploring art & technology" edited by Linda Jacobsen (Miller Freeman Inc, ISBN 0-87930-253-4)
  • Fringeware: fringeware-request@wixer.bga.com
    "About building and modifying all kinds of stuff. And then some."
  • Mind Machines: Send "SUBSCRIBE MIND-L " in the body of the message and nothing else to: LISTSERV@VM1.YORKU.CA
לדיונים על סצינת הרייב ברחבי העולם
מידע אודות יצירת מוסיקה אלקטרונית
דיונים על המוסיקה המושמעת במסיבות רייב
Rap - רָאפּ
הראפ הוא דקלום של מילים לצלילי מוסיקה קצבית.‏ זהו אופן ביטוי ששורשיו נעוצים בתרבות האפריקנית העתיקה ובמסורת המילולית של בני האדם,‏ באשר הם.‏ באמריקה התקיימה תמיד בקהילה האפרו-אמריקנית ‏(השחורה)‏ מסורת של אקרובטיקה מילולית או דו-קרב הכולל חריזה.‏
הראפ נולד כשדי.ג'יי.‏ מגמאייקה בשם קוּל הֶרְק עבר,‏ בתחילת שנות ה-70,‏ לניו-יורק והתיישב בברוֹנְקְס.‏ הוא הביא לניו-יורק את סגנון ההגשה שלו,‏ בו הלביש חריזה מאולתרת על מוסיקת ליווי בסגנון הרגאיי.‏ בהמשך,‏ הפכו קריאות במסיבות,‏ של הדי.ג'יי והמשתתפים בהן לפופולאריות וגם קוּל הרק הקים להקת ראפ בה,‏ לראשונה,‏ לקחו את המיקרופון שני חבריו,‏ בעוד שהוא המשיך לטפל במוסיקה.‏
הראפ צבר פופולאריות מדהימה בקרב צעירי ניו-יורק,‏ במיוחד השחורים,‏ שכן לא דרש רכישת כלי נגינה,‏ לימוד כלשהו,‏ או השקעה אחרת.‏ רובם היו בעלי כשרון ויכולת וזמן בלתי-מוגבל לתרגול ושינון.‏ לראפ לא היו מגבלות של סגנון,‏ נושא וכדומה.‏ מספיק שהיית מתאים את המילים לקצב ולזמן,‏ בכדי לבצע ראפ נקי.‏ מנגד,‏ הראפ היה אישי ושיקף את אישיותו של הראפֶּר.‏ רבים ראו בראפ קרש קפיצה להצלחה שתוציא אותם מחיי עוני ודלות להצלחה מסחרית ופיננסית.‏
Hip Hop - הִיפּ הוֹפּ
היפ-הופ היא התרבות בה צמחה מוסיקת הראפ.‏ יש לה ארבעה יסודות עיקריים ובהם אמנות הגרפיטי ‏(ציור על קירות),‏ ריקודי הברייק-דאנס,‏ די.ג'יי ‏(חיתוך וסקרצ'ינג)‏ והאמסינג ‏(שם נוסף לראפ).‏ ההיפ הופ הוא סגנון חיים עם דיבור,‏ לבוש ומוסיקה משלו.‏ כיוון שהברייק-דאנס והגרפיטי נעלמו,‏ יחסית,‏ נוטים כיום לבלבל בין הראפ להיפ הופ.‏ אך חשוב לציין כי ההיפ הופ חי וקיים גם כיום,‏ על כל מרכיביו,‏ אם כי הוא התפתח והשתנה.‏
ההיפ-הופ נולד כתגובה שחורה לדיסקו המסחרי ובעל הסממנים האירופיים.‏ רבים מרקדני הברייק-דאנס והראפרים היו חברי כנופיות,‏ שמצאו ערוץ פעילות חדש.‏ המוסיקה שליוותה את הריקוד היתה מוסיקה שכמעט ולא נשמעה ברדיו,‏ כסליי אנד פמילי סטון וג'יימס בראון האגדי.‏ בהמשך,‏ החלו הראפרים להשתלב במסיבות הברייק-ביט והראפ הפך לקול הבלעדי במסיבות אלה.‏ ‏
Dance - דָאנְס
סגנון של מוסיקה המיועדת לריקודים.‏ בדרך כלל, מוסיקה קלילה וקליטה המושמעת בדיסקוטים לצורכי ריקוד.‏ הדאנס פופולארי במיוחד ולהיטי פופ רבים משתמשים במקצבי דאנס כבסיס.‏

מבוסס על מידע שחלקו הוצא מאתר הרייב של בריאן


להתחלה


סימפונט - מאת נדב דפני