מלחינים
שנברג
ברג
גלאס
קייג'
בולז
שטוקהאוזן
|
Dodecaphony
- דוֹדֶקפוניה
שיטת הלחנה ובה
שורה של 12 צלילי הסולם הכרומטי המופיעים באופן סדרתי
ושעל חזרתם על פי הסדר הקבוע מבוססת היצירה. שנברג
התכוון בעזרת ההגיון של 12 הצלילים השווים בחשיבותם (א-טונליות)
והחוקים המתלווים אליהם, להציע תחליף לשיטה הטונלית בה צליל אחד הוא המרכזי.
השיטה שפיתח שנברג בתחילת המאה ה-20 הפכה לאחת משיטות ההלחנה החשובות במוסיקה
המודרנית, בין השאר בזכות תלמידיו של שנברג, אלבן
בֶּרג
ואנטון וַבֶּרְן.
Serialism - סריאליזם
שיטת הלחנה שהתפתחה
מהדודקפוניה
ואינה מחייבת שורה בת 12 צלילים אלא שורה בת
מספר צלילים בה בוחר המלחין (אך לא יותר מ-12). ישנו גם הסריאליזם
החמור
בו כל תכונות הצליל נגזרות מן הסדרה ולא רק גובהי הצלילים כבשיטה הדודקפונית.
מקצב,
דינמיקה,
טמפו
וכדומה - כולם נגזרים מהסדרה המקורית.
מוסיקה המבוססת
על תבנית החוזרת שוב ושוב בשינויים מזעריים (בלועזית, מינימליים ומכאן השם).
ההשפעה על זרם זה באה הן מהאמנות הפלסטית בה פעל בשנות ה-60 זרם בשם זה, שעבד
במבנים גיאומטריים בסיסיים, והן מהמוסיקה של המזרח
המתבססת על חזרה מהפנטת על תבניות. לה-מונטה
יאנג
הגה את רעיונות החזרה המתמדת (רפטיטיביוּת) בהשראת הג'אז החופשי של ג'ון
קולטריין. סטיב רייך (יצירתו המפורסמת לתופים
"דראמינג")
ופיליפ גלאס
("מוסיקה ב-12 חלקים")
הם מהבולטים בזרם זה, שאף השפיע רבות על המוסיקה
הפופולארית.
גם שטוקהאוזן
הלחין בשנות ה-70 יצירות מינימליסטיות שהבולטת ביניהן היא
"כיוונון אוירה לשישה זמרים" .
Aleatory Music
- מוסיקה אַלֶאטורית
מוסיקה המבוססת
על מרכיבים אקראיים, כלומר כאלו הנקבעים במקרה, בשלב ההלחנה או בעת הביצוע.
ג'ון קייג',
אבי השיטה, הושפע מהמסורות המוסיקליות של המזרח ומהפילוסופיה ההודית אותה
למד בעיון. הוא חיבר יצירות כ"מוסיקת התמורות"
שחוללו סערה בקרב המאזינים בהיותן בלתי רגילות
וכמעט מרגיזות באופן שבו הוגשו לקהל (ביצירה בשם "4:33",
למשל, דורש קייג' מהרכב נגנים בלתי מוגדר לשבת במשך 4 דקות ו-33 שניות ולשתוק.
המוסיקה היא הרעש הנשמע מסביב). גם שטוקהאוזן
("משבעת הימים")
ואחרים הושפעו מהרעיונות של האקראיוּת.
Electronic
Music - מוסיקה אלקטרונית
מוסיקה שנוצרה
בכלי נגינה אלקטרוניים כסינטסייזרים, סמפלרים (דוגמים) ועוד.
בולז
("תגובה")
ושטוקהאוזן
("הימנונים")
הם מהיוצרים החשובים בתחום זה. מלחינים נוספים בזרם זה הם מקס
מתיוּס
ולוצ'יאנו בֶּריו,
שעסק תקופה מסויימת בהלחנה של מוסיקה אלקטרונית ("תֶ'מָה").
Concrete
music - מוסיקה קונקרטית
מוסיקה המורכבת
מצלילים מוקלטים מראש (כמו קולות טבע או צלילים מחיי היום-יום) שהוקלטו ואורגנו
על סרט הקלטה או באמצעי הקלטה אחר. הטכניקה פותחה בעיקר בידי פייר
שייפר. כיום, נכללת המוסיקה הקונקרטית בתוך
המוסיקה האלקטרונית.
|
Xtend
האזנה
תקופה
Art
מילון
אינטרנט
פרוייקטים
מצאנים
|