|
Buy
these Art Prints At AllPosters.com
Primitivism -
פרימיטיביזם
הנטייה של אמני סוף המאה ה-19, להתעניין
באמנות של המזרח הרחוק ולחפש דרכי ביטוי חדשות, השפיעה על הצייר גוֹגֶן,
שנסע לטהִיטִי וצייר את ילידי האי. גוגן, שביחד
גם ואן-גוך
חיפש את הדרך הישירה ביותר להבעת הרגש בציור, מצא באמנות
הפרימיטיבית את הדרך הטבעית, שלא התקלקלה על ידי קביעות אקדמיות נוקשות נוסח
המערב. הוא העריץ את מלאכת אמני האי וניסה ללמוד את דרך ראייתם את
המציאות. לפיכך, התגאה בתואר "ברברי", שהעניקו מבקריו לסגנונו.
הוא צייר באופן פשוט ולא מתוחכם, תוך שימוש בכתמי צבע גדולים וללא התייחסות
לעומק ולפרספקטיבה - ציור שטוח משהו.
אמני הפרימיטיביזם
התגאו ביכולתם לדבר אל האדם הפשוט. בניגוד לאומני הזרמים האחרים, שהקהל
התקשה להבין את גדולתם, קל מאד להזדהות עם ציור בסגנון זה. חסידי זרם זה התגאו
בקרבתם אל ה"קרקע". אנרי רוּסוֹ,
צייר חובב שלמד לצייר כמעט לבדו (בדומה לואן-גוך וגוגן), צייר באופן תמים
וללא ניסיון, ציורים שבדיעבד נחשבים לתואמי זרם זה והם דוגמא מרהיבה לתמימות
של הציור הפשוט והלא-מִתחכם. הצייר היהודי מארק שאגאל
שילב את סגנון הציור כמעט-הילדותי נוסח הפרימיטיביזם, עם הווי העיירה היהודית
בה גדל ודמויות אופייניות של נגן הכינור, האישה היהודיה ועוד.
גם לעולם המוסיקה הגיעו הברבריות והפרימיטיביזם.
בתחילת המאה ה-20, סטרוינסקי
ניסה לנסח שפה מוסיקלית חדשה. מעבר לנושאי עבודת
האלילים בבלט "פולחן האביב",
היו החדשנות המקצבית, הכוללת רב-משקליוּת (פוליריתמיות), והדיסוננסים החריפים
ביצירותיו, לחידושים מהפכניים שסימנו את העידן החדש במוסיקה. גם
סגנונו כונה על ידי המבקרים (והם היו רבים) "פרימיטיביזם" ו"ברבריזם".
אך מנגד, נטייה
מודרנית לצייר בסגנון שיתאים לאיש הפשוט וידבר אליו בגובה העיניים, ניתן לראות
כמקבילה לזרם "המוסיקה השימושית"
שעודדו מלחינים כהינדמית
וקורט וויל.
|