למסך הקודם
הגימנופדיות מאת סאטי (1888)‏
למסך הבא
מבנה
קטעים חופשיים

אורך
כ-7 דקות

מדוע הן מפורסמות
במיוחד בשל יופיה של הגימנופדיה הראשונה‏

מהיכן זה מוכר לי?‏
הסרטים:‏
אשה אחרת
קורינה קורינה
My Dinner with Andeי
Redwood Curtain
עיבוד של להקת "שמיים"‏ וביצוע של גארי ניומן
תוים לנגינה
שירי פופ המבוססים על נושאים קלאסיים
תרגול תיאוריה ופיתוח שמיעה
מוסיקה קלאסית בסרטי קולנוע

גימנופדיות‏

לאריק סאטי היתה בעיה עם האקלים המוסיקלי של זמנו. יצירות קלאסיות גדולות וארוכות פיתחו מנגינות קצרות במשך חצי שעה ויותר, סימפוניות ארוכות ואופרות שהוצגו לאורך שעות רבות - כל אלו הטרידו את האיש המוכשר והצנוע הזה. אך במקום למחות ולצעוק את ביקורתו פיתח סאטי צורה חדשנית של ביקורת. הוא היה מחבר קטעי מוסיקה קצרים ויפים ונותן להם שמות מגוחכים כגון "קטע בצורת אגס" או "פרלודים רכרוכיים לכלב".‏

הגימנופדיות הן מאותם קטעים קצרים ומקסימים. שלושת הקטעים דומים באופיים והם נועדו לתאר את היופי השנון שבפיסול היווני הקדום.‏ האימפרסיוניסטים כולם ובכללם סאטי, היו מתבוננים קפדניים באומנות פלסטית וניסו כל העת להמחיש אלמנטים של ציור ופיסול באורח מוסיקלי ייחודי. לפיכך, התעניין סאטי בתיאור האמנות של הפיסול היווני בעירום ‏(‏גימנופדי הוא "נער עירום" בלשונו ה"כאילו יוונית" של היוצר)‏. ואכן,‏ המוסיקה המרחפת וההיפנוטית שיצר מצליחה להכניס את המאזין לעולם שכולו אסתטיקה ויופי וללא תוכן חיצוני לאמנות - ממש כמו הפיסול היווני שכה אהב.‏

התיאור הפסנתרני של הגימנופדיות אופייני לאימפרסיוניזם של סאטי.‏ מוסיקה נוגעת ולא נוגעת, שאינה מחוברת לרגשות בסגנון שופן ולסערות הנפש בסגנונם של ליסט או בטהובן, אלא מציגה יופי מזוכך וזורם שרק בהאזנה קשובה ניתן לחדור לרגשות הגלומים בו.‏

הביתה - לתפריט ראשי
הביתה
מאגר היצירות או דוגמא להאזנה
האזנה
על הארץ בה הולחנה היצירה
ארץ
אודות המלחין
מלחין
אודות הצורה המוסיקלית בה היצירה כתובה
צורה
The genre
Genre

בחזרה למסך ממנו הגעתםMusixCool© By Nadav Dafniלתפריט