אריה
למסך הקודםלתפריטלמסך הבא
התקופה ------ בארוק
הסוג ------ צורה קולית

מלחינים


הנדל


גלוק


דוניצטי


וובר


רוסיני


מנדלסון


סטרוינסקי


ורדי


ואגנר


דביסי
Singer with a Glove, Edgar Degas, Fogg Art Museum, Harvard University, Cambridge, MA
אריה

האריה היא שיר אופראיAria from 'Madam Butterfly' - Puccini או שיר מתוך אורטוריה אם כי נכתבו גם אריות קונצרטנטיות שנכתבו לשם ביצוע בקונצרט ולא במסגרת דרמה מוסיקלית דוגמת האופרה. במרבית האריות חוזר נושא הפותח לפני הסיום - צורת א ב א.‏

A stamp dedicated to the opera 'Carmen' / Magyar Postaלעומת הרצ'טטיב המתאפיין בדיקלום התורם לסיפור העלילה משמשת האריה באופרה כצורת הביטוי המוסיקלית הטהורה והיא כלי לביטוי רגשות. אצל הנדל זוכה האריה לשימוש רב, במקביל לתפיסת הקול האנושי ככלי מוסיקלי, מה שהביא את כותבי האריות לכתיבת אריות ראווה בהן הפגינו הזמרים את יכולתם הקולית והוירטואוזיות שלהם.‏

גלוק, שהיה נגד התופעה של הפיכת האריה למופע ראוה ויכולת של הזמר, וממשיכיו כדוניצטי, ובר ורוסיני החזירו את האריה לצורה דרמתית ומלודית תוך גילוי איפוק טכני. גם ורדי, מגדולי מלחיני האופרה'La donna e mobile' from 'Rigoletto' - Verdi'Celeste Aida' from 'Aida' - VerdiThe drinking song from 'La Traviata', כתב אריות מופלאות ובהלווייתו גמל לו קהל של ‏200,000 איש בשירה ספונטנית של שיר פרי עטו.‏

שוחרי הדרמה מנגד המעיטו בחשיבותה העצמית של האריה - ואגנר הטמיע את האריה במסגרת המוסיקלית הכללית (המוטו של "המוסיקה שאינה פוסקת") ודביסי הצמידה לרצ'טטיב בסגנון של "שירה-דיבור" משותפת.‏


Xtend

מאגר היצירות
האזנה

תקופות בהן הצורה היתה בשימוש רב
תקופה

תרשים (סכימה) המתאר את הנושא
תרשים

מילון מוסיקלי
מילון

מצא אתרי אינטרנט בנושא
אינטרנט

פרוייקטים לתלמידים
פרוייקטים

מצא הכל בקלות
מצאנים
WWW
מצא אתרי אינטרנט בנושא
אתרים
מצא באינטרנט קבצי צליל בנושא
אודיו


למעלה

מיוזיקסקול© מאת נדב דפני