ליסט
קודאיי
בארטוק
|
הונגריה
הונגריה היא מהארצות
בהן הזרם הלאומי
בא לידי ביטוי מוצלח ביותר. זאת בזכותם של שני
מלחינים, בארטוק
וקודאיי,
שעמלו רבות על איסוף שירי-עם ותיעוד מסודר של השירים, מבחינה מחקרית. במקביל
השתמשו השניים בחומר זה כחומר גלם ליצירותיהם.
בארטוק,
מהמוסיקאים הפחות שמרניים בנוף המוסיקלי של הרומנטיקה,
שילב מקצבים מורכבים הלקוחים מהמוסיקה העממית
הבּלקנית (הארצות שבאזור יוון, מקדוניה
ועד הונגריה) במוסיקה שלו.
מקצבים אלו מקנים לה חיוניות ואנרגיה רבה. הוא גם שילב מוטיבים
מלודים מהמוסיקה העממית ההונגרית ביצירותיו. יצירותיו לפסנתר מסדרת ה"מיקרו-קוסמוס"
וה"קונצ'רטו לתזמורת"
המפורסם שלו, מדגימים את השילוב המרתק שבין יוצר נועז וחדשני לבין
מוסיקת-העם המרתקת של הונגריה.
קודאיי,
שותפו של בארטוק למחקריו, כתב מוסיקה שונה באופייה משל עמיתו - מוסיקה שירתית
ומתרפקת. הוא מיזג רבים מהלחנים ההונגריים ביצירותיו
(לדוגמא, האופרה
"הארי יאנוּש") ואף מיזג כלי נגינה
עממיים בביצוען. מקום של כבוד תפסו אצלו הלחנים הצועניים (במיוחד ב"מחולות
גלנטה").
גם בן הונגריה מפורסם אחר, פרנץ
ליסט,
שכמעט ולא פעל כמוסיקאי בהונגריה, התעניין במוסיקה העממית ההונגרית ובמיוחד
בזו של הצוענים. הוא כתב את הרפסודיות ההונגריות
שהושפעו מאד מצלילי מוסיקה זו.
ריקודים שמוצאם בארץ זו:
Czardas
- צ'ארדש - ריקוד הונגרי פופולארי המושפע ממוסיקה צוענית. מבנה דו-חלקי (חלק
איטי וחלק קצבי). ליסט הכניסה למוסיקה האמנותית.
WWW
אתרים
|
אודיו
|
וידיאו
|
תמונות
|
מידי
|
|
המנון
מיקום
ריקודים
תוים
אינטרנט
פרוייקטים
מילון
מצאנים
|