לאומיוּת במוסיקה


קודאיי-הונגריה

בארטוק-הונגריה

וילה לובוס-ברזיל

מוסורגסקי-רוסיה

בורודין-רוסיה
לאומיות במוסיקה
התקופה הרומנטית התאפיינה, בין השאר, ברצונם העז של היוצרים לתת ביטוי, במוסיקה שלהם, לארצם ולמייחד אותה בעיניהם. במיוחד בחציה השני של המאה ה-19, אותה תקופה המכונה בהיסטוריה "אביב העמים", נוטים המלחינים לחקור את שירי העם והמחולות העממיים ולשלב מרכיבים מהחומרים שגילו, במוסיקה שלהםMovement 4 from Symphony no. 9 'From the New World' in Em, Op.95 - DvorakThe Moldau' (Vltava) from Symphonic Poem, 'My Fatherland' (Ma Vlast) - Smetana'Morning Mood' from 'Peer Gynt' Suite No.1, Op.46 - Grieg'Valse triste' from The incidental music for Kuolema, Op.44 - Sibelius.‏
במקביל, התבססו רבים מהם על סיפורים ומיתוסים עממיים כהשראה לפואמות סימפוניות שכתבו. חיפוש זה היה, מחד, חלק מהרצון להגדיל את מקורות ההשראה לאומנותם ולחפש דרכי ביטוי, צורות, סולמות ומקצבים חדשים ואקזוטיים. מאידך, ראו לעצמם המלחינים ה"לאומיים" תפקיד פטריוטי, באיתור וחיזוק של המוסיקה המיוחדת לעמם ולמולדתו, לעומת המוסיקה של אימפריות ותרבויות כגרמניה, אוסטריה וצרפת.‏




החמישייה
קבוצת מלחינים רוסיים מהמרכזיים שכתבו מוסיקה בהשפעה לאומית רוסית (כחלק מהזרם הלאומי של המאה ה-19) וזאת בהשפעת המלחין גלינקא, שקדם להם. הקבוצה כללה את רימסקי-קורסקוב'Scheherazade' - Rimsky-Korsakov, בורודיןNocturne from String Quartet No.2 in D - Borodin, מוסורגסקי'The Old Castle' from 'Pictures at an Exhibition' - Mussorgsky, באלאקירב וקואי.‏



דבוז'אק-צ'כיה

סמטנה-צ'כיה

סיבליוס-פינלנד

אלבניז-ספרד

גריג-נורבגיה


תקופה
התקופה הרומנטית
עולם מוסיקלי
מוסיקת עולם
מאגר היצירות
האזנה
פרוייקטים לתלמידים
פרוייקטים
ארצות המלחינים
ארצות
לתפריט ראשי
הביתה
מצא עוד באינטרנט
אינטרנט

למעלה

מיוזיקסקול© מאת נדב דפני