מלחינים נוספים |
|
|
1908-1995
מלחין ישראלי זוכה פרס ישראל על האופרה "אלכסנדרה" שכתב לליברית של אהרן אשמן. בין יצירותיו החשובות "סימפוניה עממית" ו"קונצ'רטו לחליל" בסגנון המשלב השפעות מהאיזור ועוד קודם לכן ידועה ה"סוויטה הפוליפונית" בסגנון א-טונאלי.
1671-1750
מלחין מתקופת הבארוק שהיה גם זמר וכנר מוכשר. רק מעטות מ-50 האופרות שכתב השתמרו וכיום מפורסם אלבינוני במיוחד בזכות האדאג'יו בסול מינור ששוחזר מכתב יד שלו על ידי ג'אזוֹטוֹ במאה העשרים והפך לאחת המנגינות הקלאסיות הפופולאריות ביותר בעולם.
1582-1652
מלחין איטלקי נשכח שמוצרט זכר יצירה שכתב (מיזררה) ושהיתה בבעלות הכנסיה הנוצרית. יצירה זו לא נכתבה ולא הועתקה מעולם ובכל זאת זכר מוצרט את כולה (ומדובר ביצירה ארוכה ורבת-קולות) ורשמה מזכרונו ללא אף טעות.
1908-1975
מלחין אמריקאי של מוסיקה קלאסית קלה שכללה את "השעון הסינקופטי" ו"מכונת הכתיבה" שנכתבו לתזמורת "הבוסטון פופס" המפורסמת.
1900-1971
מגדולי הג'אז. חצוצרן-זמר ומלחין פופולארי שהיה לשגריר הג'אז בכל העולם. נודע בקול הבאס הצרוד שלו ובאילתורי החצוצרה החמימים. בין שיריו הנפלאים "הלו, דולי" ו"איזה עולם נפלא". בגיל 11 נשלח לואי למעון לילדים חסרי-בית על ידי בית המשפט לעבריינים צעירים. שם הוא למד לנגן בחצוצרה וקורנט. בגיל 17 הצטרף לתזמורת הג'אז הראשונה וכך החלה קריירה מפוארת של מי שהחל כנגן, החל לשיר בעת שבעיה רפואית מנעה ממנו את הנגינה למספר חדשים והפך לאמן מצליח ולמנהיג של תזמורות ג'אז מפוארות ובמיוחד "כוכבי לואי ארמסטרונג" שסיירו ברחבי העולם וסחפו מליונים לאהבת הג'אז.
1915-1974
מלחין וזמר מצרי שהפך לאחד מעמודי התווך של המוסיקה האמנותית והפופולארית של העם הערבי והשתתף במאות סרטי קולנוע בהם ביצע משיריו.
1714-1788
בנו השלישי של יוהאן סבסטיאן באך ומלחין חשוב בזכות עצמו. מחלוצי צורת האלגרו-סונטה והסימפוניה ונגן צ'מבלו ופסנתר מיומן. היה מוסיקאי החצר אצל מלך פרוסיה - פרידריך הגדול.
1735-1782
בנו הצעיר של יוהאן סבסטיאן באך שחי שנים רבות מחייו בלונדון ונקרא בשל כך "באך האנגלי" . הורה מוסיקה לבני משפחת המלוכה וכתב במגוון צורות למן האופרה ועד לצורות כליות כסימפוניה. אחרי ששמע את המוסיקה שלו בלונדון, העריץ אותו מוצרט הצעיר והעתיק את סגנון ההלחנה שלו.
1710-1784
1907-1964
מלחין ישראלי שנולד בטרנסילבניה ועלה לארץ לרגל השמעת יצירתו על ידי התזמורת הפילהרמונית הישראלית ב-1938. מאז, הושפע מהמוסיקה המזרחית וחיבר, בין השאר, את ה"סוויטה שמית בסגנון ים-תיכוני".
1910-1981
מלחין אמריקני.
בין יצירותיו שתי סימפוניות והאופרה
"אנתוני וקליאופטרה". יצירתו המפורסמת
ביותר היא האדאג'יו למיתרים.
1904-1984
1960-1970
להקת רוק בריטית מהעיר ליברפול. מהלהקות החשובות בכל הזמנים בתחום המוסיקה הפופולארית. חברי הלהקה, פול מקארתני, ג'ון לנון, ג'ורג' האריסון ורינגו סטאר, התפרסמו במוסיקת הרוק אנד רוק הסוחפת שלהם אך בהמשך הקריירה של הלהקה היא לא הסתפקה בהערצה המדהימה לה זכתה והתעקשה על חיפושים מתמידים אחרי מקורות מוסיקליים מהמוסיקה ההודית ועד למוסיקה הפסיכדלית של סוף שנות ה-60. המורשת הגדולה של להקה זו ממשיכה לרתק חובבי פופ עד היום אך התקוות לאיחוד הלהקה נגוזו עם רציחתו של ג'ון לנון ב-1980 בידי מטורף. תקליטם הטוב ביותר וזה הנחשב לאחד מתקליטי הפופ הטובים בכל הזמנים הוא "מועדון הלבבות השבורים של סרג'נט פפר".
1801-1835
מלחין אופרות נודע שביחד עם דוניצֶטי ורוסיני היה מהמרכזיים בעולם האופרה האיטלקית של תחילת הרומנטיקה. הוא יצר מלודיות כובשות שאיפשרו לזמרים להפגין את יכולתם הגבוהה. "נורמה" היא מהאופרות הידועות שכתב.
1897-1984
מלחין ישראלי יליד גרמניה שעוד שם הושפע מהמוסיקה היהודית והמסורת שלה. לאחר שעלה ארצה ב-1933 הפך לעמוד התווך של המוסיקה הישראלית וממובילי הזרם המשלב אלמנטים מזרחיים עם הכתיבה והתיזמור המערבי. זכה בפרס ישראל על יצירתו "נעים זמירות ישראל" והסימפוניה הראשונה שלו היא מיצירותיו החשובות.
1885-1935
מלחין יליד אוסטריה שכתב בשיטה הדודקפונית והיה מהמובילים של זרם זה. יצירותיו דוגמת האופרה "וויצק" נחשבות למובהקות שביצירות הכתובות בטכניקה זו של 12 הצלילים.
1925-
מלחין איטלקי המשתמש ביצירותיו בשיטת תיווי גרפית ובציטטות מיצירות אחרים (מעין קולאז'ים מוסיקליים). בתקופה מסויימת גם עסק במוסיקה אלקטרונית.
1918-1990
מנצח ופסנתרן אמריקני נודע שהיה גם מלחין מסקרן בשלל סגנונות החל ממחזות-הזמר (כ"סיפור הפרברים" המצליח), מוסיקה לבאלט ("חופשי-קליל") ועד למוסיקה סימפונית ב"ירמיהו". היה מנצחה של התזמורת הפילהרמונית של ניו-יורק.
1400 - 1460
מלחין הולנדי שפעל בחצר הבורגונדית. ביחד עם דוּפאי ודאנסטאבל, הוא נחשב לדמות מרכזית במוסיקה של המאה ה-15. על אף שהלחין מוסיקה דתית פשוטה בהרבה (מיסות, מגניפיקטים, הימנונים ומוטטים), הוא זכור במיוחד בזכות המוסיקה החילונית שלו, במיוחד בסגנון הרונדו, הכוללת תמלילים העוסקים באהבות האצילים.
1098-1179
מלחינה מימי הביניים, מרפאת וחוזה. כבר מגיל צעיר החלה לראות מראות, אך רק בגיל 40 הובילו אותה ההתגלויות הדתיות שחוותה להלחנת מוסיקה דתית. היא יסדה מנזר וחיברה מחזות, ספרי תפילה ופיוטים בשבח הקדושים הנוצריים. עד עצם היום הזה מבצעים את יצירותיה והיא זוכה לכבוד רב בנצרות, גם בשל היותה מרפאת וחוקרת-דת (תיאולוגית) מפורסמת.
1880-1959
מלחין שוויצרי-יהודי שרבות מיצירותיו שאבו את ההשראה מנושאים יהודיים. היה סוחר שעונים שחיבר מוסיקה בזמנו הפנוי. לאחר בעבר לגור בארה"ב כתב יצירות רבות וביניהן "ישראל" - סימפוניה על נושא יהודי ורפסודיה לצ'לו ולתזמורת "שלמה".
1743-1805
מלחין איטלקי שפעל במדריד שבספרד במשך רוב חייו. היה נגן צ'לו וירטואוז וכתב מוסיקה קאמרית מגוונת בכמות גדולה. 10 קונצ'רטי לצ'לו שכתב דרשו מיומנות אדירה מנגן הצ'לו הסולן ו-18 סימפוניות פחות מוכרות.
1838-1920
מלחין גרמני שעיקר פרסומו בא לו בקונצ'רטי לצ'לו ולכינור ופחות ביצירותיו למקהלות ולתזמורת והוא נחשב כמלחין רומנטי על אף שהאריך ימים אל המאה ה-20.
1866-1924
מלחין ופסנתרן מעולה בחייו. התנגד לרומנטיקה ותמך בשיבה אל המלודיה ולניאו-קלאסיקה בניגוד לאוירת התקופה שניסתה דווקא להתרחק מהמנגינה לכיוונים חדשים.
1637-1707
נגן אורגן וירטואוז שהשפיע רבות על יוהאן סבסטיאן באך (הלך 300 קילומטרים בכדי לשמוע אותו בקונצרט) והיה מנצח בלִיבֶּק שבגרמניה.
1543-1623
מלחין אנגלי שלצידו של פלסטרינה היה מגדולי הפוליפוניה של סוף הרנסאנס. יצירותיו מגוונות אך במיוחד הצטיין במדריגל.
1912-1992
מלחין אמריקאי בן המאה ה-20 שדרכו המוסיקלית היתה רצופה בנסיונות מוסיקליים מרתקים ובפיתוחה של המוסיקה האלאטורית (זו הנוצרת על ידי שילוב של אלמנטים אקראיים).
1605-1674
מלחין איטלקי מתקופת הבארוק הזכור במיוחד בשל תרומתו לפיתוח האורטוריה והקנטטה בהנהגת גיוון כלי רב מבעבר ובפיתוח הרצ'טטיב. "יפתח" היא האורטוריה הידועה ביותר משלו.
1855-1899
מלחין צרפתי מהתקופה הרומנטית שהלחין בצורות שונות ומגוונות כליות וקוליות בהשפעת המוסיקה של ואגנר וצזר פראנק אך כיום יצירותיו כמעט ואינן מבוצעות למעט קונצ'רטו לכינור בפרק אחד המכונה "פואמה".
1899-1978
1760-1842
מלחין איטלקי פורה שיצר אופרות ומוסיקה דתית וכיום זוכרים אותו במיוחד בשל הערצתו של בטהובן אליו ופחות בשל יצירותיו האופראיות.
1749-1801
מלחין איטלקי
מהתקופה הקלאסית
שזכור במיוחד באופרות בסגנון "אופרה בוּפה"
שיצר וזכה להצלחה גדולה בחייו.
1926-1967
מנגני הסקסופון המובילים של הג'אז האמריקאי וידוע כיוצר בעל צליל ייחודי באילתוריו על הכלי. ידוע כמי שגאל את סקסופון הסופראן מבדידותו והפכו לנפוץ יחסית. הוא נודע כמלחין בלדות ג'אז נפלאות וטכניקת האילתור עתירות ההרמוניות המורכבות שלו שמרו לו מקום של כבוד בתולדות הג'אז. בין הקטעים הידועים פרי עטו "צעדי-ענק", "נאימה" ו"אקווינוקס". הוא למד את המוסיקה האפריקנית וההודית והדבר הובילו לעידוד סקסופון הסופראן.
1900-1990
מלחין אמריקני פופולארי ששילב ביצירותיו מוסיקת עם, ג'אז וטכניקות סריאליות. בין עבודותיו החשובות "דיוקנו של לינקולן" ו"רודיאו".
1942-
יוצר ופסנתרן ג'אז מצליח המשלב ביצירותיו אלמנטים מהמוסיקה הלטינית ומהמוסיקה הקלאסית עליה הוא אמון לא פחות. יוצר בשלל סגנונות כג'אז חופשי, פיוז'ן ובעבר גם בהרכבי בּיבּופּ עם מיילס דיוויס ואחרים.
1653-1713
כנר וירטואוז שכמלחין יצר את הקונצ'רטו גרוסו והיה בעל השפעה על באך. השפעתו על התפתחות הכינור בזמנו היתה חשובה מאד. חיבר סונטות רבות ו12 קונצ'רטי גרוסי לכלי מיתר.
1824-1874
מלחין גרמני רומנטי הזכור במיוחד בשל האופרה הקומית שלו "הספר מבגדד" שהיא מהיחידות שהולחנו בגרמניה של אותה תקופה ושאינה מחקה את סגנונו של ואגנר.
1668-1733
מלחין מתקופת הבארוק שנודע בספר הלימוד לנגינת הצ'מבלו אותו כתב וביצירותיו המעולות לצ''מבלו והוא גם אבי שושלת מוסיקאים גדולה בצרפת - ממש כמו משפחתו של י.ס. באך.
1791-1857
1865-1950
מלחין שוויצרי מגוון ופדגוג שעיקר חשיבותו בהיותו מפתח הריתמיקה כשיטה לחינוך מוסיקלי. השיטה מתבססת על אימון פיזי בתנועה קצבית, לצלילי מוסיקה. ב-1915, הוא ייסד את מכון ז'אק דלקרוז בז'נבה.
1926-1991
חצוצרן,
מלחין ומנהיג הרכבי ג'אז חשובים, שטכניקת הנגינה שלו בחצוצרה
הבדילה בינו לבין נגני הביבופ
הוירטואוזיים של שנות ה-50. היה מהראשונים לחקור את האילתור
של הג'אז המודאלי,
שבו תפקידי סולו מורכבים מנוגנים על גבי צליל ליווי אחד או שניים. השתמש בכלים
חשמליים בכדי ליצור סגנון מקורי של ג'אז-רוק או פיוז'ן
שהובלט בתקליטו המשפיע משנת 1969 "שיכר כלבים".
1836-1891
1862-1934
מלחין גרמני יליד אנגליה שחיבר מוסיקה רומנטית בהשפעת האימפרסיוניזם. הושפע ממוסיקה של השחורים באמריקה שם שהה תקופה. בסוף חייו הפך נכה ועיוור אך המשיך להלחין יצירות מסוגים שונים.
1781-1858
מלחין יליד גרמניה שהצליח להיכנס להסטוריה בעיקר על שום "וריאציות דיאבלי", שכתב המלחין בטהובן. הכל החל כשבשנת 1819, העביר מוציא לאור מהעיר ונציה, אותו אנטון דיאבלי, ואלס מפרי עטו, ל-50 מלחינים. אותם מלחינים ידועים התבקשו לתרום וריאציה אחת משלהם, לאוסף שיכלול וריאציות שונות על הואלס של דיאבלי. בטהובן דחה בתחילה בבוז את הואלס והרעיון אך, לאחר מכן, שינה את דעתו והגיב, בהגזמה והתלהבות אופייניים, בהלחנה של לא-פחות מ-33 וריאציות על הואלס. את הוריאציות האחרות שנכתבו לואלס איש אינו זוכר כיום, אך אלה של בטהובן הפכו לקלאסיקה של צורת הוריאציה.
1797-1848
מגדולי המלחינים של האופרה האיטלקית בתחילת המאה ה-19. בעל יצירות תובעניות וטכניות שאיפשרו לזמרי האופרה בני תקופתו להפגין את יכולתם הקולית המרשימה. בין החשובות "שיקוי האהבה" הנצחית והאופרות "לוצ'יה די לאמרמור" ו"בת הגדוד".
1562-1626
~1400-1474
מהמלחינים הפלמיים החשובים במאה ה-15. דופאיי היה כומר וחיבר מיסות רבות, מוטטים אך גם מוסיקה חילונית רבה (כולל יותר מ-70 שאנסונים). המיסה "אם פני חיוורות" המבוססת על שאנסון שכתב היא החשובה ביותר מפרי עטו. מיסה מפורסמת אחרת שלו מבוססת על הלחן הנתון, הקאנטוס פירמוס, הפופולארי, "החיל החמוש".
1865-1935
מלחין צרפתי שהתפרסם במוסיקה התיאורית שלו ובמיוחד ב"שוליית הקוסם" המבריקה שהיא מהיצירות התכניתיות המפורסמות ביותר.
1390-1453
מלחין אנגלי מגדולי הפוליפוניה שחיבר מוסיקה דתית מגוונת ממיסות ועד למוטטים ומוסיקה חילונית. היה מפורסם מאד בתקופתו והיה גם מתימטיקאי מוכשר.
1899-1974
ממלחיני הג'אז האמריקאים הבולטים במאה ה-20. כתב רבים משירי הג'אז הבולטים ביניהם "בובת משי" ו"קח את רכבת איי" המהווים נכסי צאן ברזל במורשת הג'אז, עד היום. הקים וניהל תזמורות ג'אז מעולות עליהן ניצח ונחשב יוצר הג'אז הפורה ביותר בהסטוריה (יותר מ-1000 יצירות ג'אז). כאחד ממייסדי זרם התזמורות הגדולות בג'אז, הוא כתב יצירות שהתבססו על צלילו הייחודי של כל חבר בתזמורת.
1881-1955
מלחין רומני שרבות מיצירותיו כוללות אלמנטים עממיים רומניים.
1845-1924
מלחין צרפתי שיצירתו המפורסמת ביותר היא הרקויאֶם שלו. היא זיכתה אותו בהצלחה גדולה אם כי יצר יצירות נפלאות כמו 13 הנוקטורנים הנפלאים שחיבר לפסנתר והאופרה "פנלופה" אשר זכו אמנם להצלחה פחותה אך הם מפסגות יצירתו.
1922-
1822-1890
מלחין רומנטי בלגי ששימש רוב חייו כאורגניסט בפאריס. רק בסוף חייו זכה להצלחה ברביעיה לכלי מיתר, על אף שבאמתחתו מספר יצירות לתזמורת ומוסיקה מגוונת לאורגן .
1510-1586
מלחין איטלקי מסוף תקופת הרנסאנס. היה נגן אורגן בכנסיית מרקוס הקדוש שבונציה. בין יצירותיו מוסיקה לאורגן' מוטטים ומדריגלים רבים ומוסיקה כלית לכלי נשיפה.
1557-1612
אחיינו של אנדריאה גבריאלי שירש את מקומו כנגן האורגן של כנסיית מרקוס בוֶנציה. היה מורו של המלחין היינריך שוּץ ומלחין של מוסיקה קולית וכלית. הוא כתב את היצירה הכלית הראשונה הידועה, שכללה סימני עוצמה ודינמיקה. היה מהראשונים לציין באילו כלים ינוגנו תפקידים שונים ביצירות שכתב.
1685-1732
מלחין אנגלי בן-זמנו של הנדל שיצירתו "אופרת הקבצנים" זכתה להצלחה מסחררת וליגלגה על תופעות שונות בחברה האנגלית כולל המוסיקה והמנגינות של הנדל, שסגר בגללו את בית האופרה שלו.
1560-1613
מלחין של מדריגלים ומוטטים שהכניס גיוון למוסיקה שלו באמצעות כרומטיקה חדשנית ונועזת שהיא ממבשרי הקץ של שיטת המודוסים העתיקה והמיושנת.
1917-1993
מלחין, נגן חצוצרה ומנצח תזמורות שהיה, ביחד עם צ'ארלי פארקר ותלוניוס מונק, ממייסדי הזרם בג'אז, הידוע בשם 'בִּיבּוֹפּ'. נגינתו והאילתורים רבי הסינקופות שלו, ההרמוניות הנועזות ומנעד הצלילים המדהים שלו, ריתקו את הקהל. אילתוריו שברו את המלודיה למהלכים הרמוניים ומקצבים חסרי-תקדים. במהלך עבודתו עם נגני כלי-הקשה קובניים, הוא עזר לחשוף את המקצבים האפרו-קובניים, כגון המַמְבּוֹ, בפני שוחרי הג'אז באמריקה ובעולם.
1937-
1865-1936
מלחין רוסי חשוב שהיה גם תלמידו של רימסקי-קורסקוב והלחין הן מוסיקה לאומית רוסית ובהמשך חייו מוסיקה אוניברסלית וקוסמופוליטית.
1804-1857
מלחין רוסי הנחשב אבי המוסיקה הלאומית הרוסית. בין יצירותיו הלאומיות האופרה "רוסלאן ולודמילה" והפנטסיה העממית "קמרינסקאיה".
1909-1986
נגן קלרינט ג'אז נודע ומנהל תזמורת ג'אז מצליחה בשנות ה-30. היה המרכזי בזרם הסווינג של הג'אז האמריקאי ומהלבנים היחידים שהובילו את הג'אז באותן שנים.
1734-1829
מלחין ופדגוג בלגי שחי, מאז היותו בן 17, בצרפת (עד מותו). גוסק היה חלוץ בכתיבת סימפוניות בצרפת. אחדות מיצירותיו נכתבו לביצוע בקונצרטים פתוחים שבהם חגגו את המהפכה הצרפתית, כולל ה'טה דאום' ל-1200 קולות ו-300 כלי נשיפה מעץ. הוא גם הלחין אופרות ובאלטים רבים.
(c. 540 - 604)
האפיפיור גריגוריוס הראשון ששמו זכור בזכות הצגת המזמורים הגריגוריאניים, על אף שתרומתו היתה בעיקר בארגון המזמורים וסידורם ולא בהלחנה של ממש.
c. 990 - c. 1050
נזיר ותיאורטיקן של המוסיקה מהעיר אַרֶצוֹ שבאיטליה. בעת שאימן זמרים לשירה בטכסים הדתיים בקתדרלות והכנסיות הנוצריות, הוא פיתח את ההֶקְסַקוֹרְד, סולם בן 6 צלילים שעזר בשירה מהדף. התוים קיבלו שמות על שם ההברה הראשונה משש השורות הראשונות ב'המנון ליוחנן המטביל': אוּט, רה, מי, פה, סול ולה. זה הפך הבסיס לשיטות מאוחרות יותר של סולמיזציה. כחלק משיטות ההוראה שפיתח, גווידו גם יצר את 'היד הגווידונית' שהקלה בזכירת התוים לשירה באמצעות אצבעות הידיים ופישט את השימוש בקוים צבעוניים במוסיקה כתובה וסימון גבהים.
1220-1287
1929-1977
מוסיקאי ערבי פופולארי. שר בעיקר שירים לאומיים, נגד הכיבוש ושירי אהבה. הוא הצטרף למוסד הערבי למוסיקה בקהיר בשנת 1941 והתפרסם בשירת שירים שכתב לו מוחמד עבד אל-ווהאב. הוא שר שירים רבי-הבעה משל משוררים כמו אחמד שפיק כאמל, עבדול רחמן אל עבנודי וסלח ג'הין.
1904-1969
מגדולי נגני הג'אז האמריקאים של המאה ה-20 ומי שזכור כנגן סקסופון הטנור שהיה הראשון להצעיד את הטנור לקידמת הבמה. בזכותו הפך סקסופון הטנור מכלי ליווי לכלי המשמש לאילתורי ג'אז באורח שווה לאחרים. הוקינס גם התגלה כמלחין מוכשר ובמיוחד זכור תקליטו המפורסם "גוף ונפש" מ-1939.
1892-1955
מלחין צרפתי שהיה חבר בקבוצת "השישיה" שכללה 6 מלחינים צרפתיים שקראו תיגר על השמרנות שאפיינה את המוסיקה באותה עת. המוסיקה שלו היתה מגוונת וכללה את האורטוריה "המלך דוד" ואת היצירה לתזמורת "פסיפיק 231".
1854-1921
מלחין גרמני שעסק במיוחד בתחום האופרות. חבר של ואגנר ומורו של קורט ווייל שהאופרה שלו "הנזל וגרטל" זכורה ופופולארית עד היום.
1890-1962
מלחין בן המאה ה-20 שהיה גם תלמידו של גבריאל פוּרֶה. כתב מוסיקה קלה. בין עבודותיו היו אופרות ומוסיקה לתזמורת (קונצ'רטו לחליל וקונצ'רטינו קאמרי לסקסופון), כמו גם מוסיקה לסרטים.
1874-1954
מלחין אמריקאי שבנוסף להיותו איש ביטוח מצליח ועשיר יצר מוסיקה מרתקת שכללה ריבוי-משקלים ומקצבים, שימוש בקולאז'ים ובמרווחים בני רבע-טון. בין יצירותיו המפורסמות "שלושה מקומות בניו-אינגלנד" לתזמורת.
1958-
זמר אמריקאי וכוכב-על במוסיקת הפופ. כבר בגיל 5 הצטרף לארבעת אחיו בלהקה המשפחתית שנקראה "חמישיית ג'קסון" וכשרון השירה והריקוד שלו הפכו אותו לכוכב הלהקה. ב-1971 הוציא את תקליטו הראשון כזמר עצמאי וכיוצר והצלחתו מאז היא מהגדולות בהסטוריה של הפופ. אלבומו "מותחן" היה לתקליט הנמכר ביותר בהסטוריה והיקנה לו מעמד של כוכב-על. סרטי הוידיאו-קליפ שלו מבויימים כסרטים של ממש והוא מפגין בהם את כשרון השירה והריקוד שלו. סיבובי ההופעות של ג'קסון נחשבים להצלחות ענק.
1854-1928
מלחין צ'כי שזכה להתפרסם רק בהיותו זקן. הוא לימד מוסיקה את עצמו (אוטודידקט) ובין יצירותיו המושפעות מהמוסיקה העממית הצ'כית 11 אופרות ש"ינוּפה" היא הידועה שבהן. גם מוסיקה כלית כ"סימפוניֶיטה" לתזמורת כתב יאנאצ'ק ובהשראת יצירות מהספרות כ"תמונות מבית המוות" של דוסטויֶבסקי. היה גם מנצח מקהלות וחיבר את "המיסה הגלאגוליטית" ויצירות קוליות רבות אחרות.
1868-1917
יוצר סגנון הרגטיים הפסנתרני - מאבות סגנון הג'אז. כתב קטעי רגטיים ידועים כ"הבדרן"(הזכור במיוחד מהסרט "העוקץ").
1904-1987
מלחין, סופר ופסנתרן רוסי. הלחין אופרות, 4 סימפוניות, קונצ'רטו לכינור, קונצ'רטו לצ'לו ו-3 קונצ'רטי לפסנתר, קטעים לפסנתר ושירים.
1885-1945
מלחין מוסיקה פופולארית ומחזות-זמר שגם חיבר מספר יצירות "רציניות" כ"דיוקנו של מארק טווין" התזמורתית.
1823-1892
1325-1397
מלחין איטלקי עיוור מילדות שהיה מהחשובים בימי הביניים. על שמו "קדנצת לנדיני" - מהלך הרמוני בו הדרגה השישית נכנסת בין הצליל המוביל והאוקטבה. בקדנצה זו עשו שימוש המלחינים החשובים בתקופתו כגון גיום דה מאשו, ז'וסקן דה-פרה, פלסטרינה, ויקטוריה ומונטוורדי. לנדיני, שנולד בפירנצה, ניגן באורגן, לאוטה וחליל והיה ממובילי זרם ה'ארס נובה' (האמנות החדשה) במוסיקה. הוא הלחין מעל 140 בלטות (שירים פוליפוניים), קאצ'יות (קאנונים לשני קולות) ומאדריגלים רבים.
1532-1594
1857-1919
מלחין אופרה איטלקי שהתפרסם באופרה "הליצנים" ("אי פאליאצ'י") - מהאופרות הטובות של סגנון הוֶריסימוֹ (זרם שדגל בכתיבה של אופרות על נושאים מציאותיים מחייהם של אנשים בני התקופה במקום נושאים מיתולוגיים ומימי הביניים). אופרות מאוחרות שלו הצליחו פחות וביניהן האופרה "לה-בוהם" שכשלה למול האופרה על עלילה זהה שכתב פוּצ'יני.
c. 1135 - Paris, c. 1201
מלחין צרפתי חשוב שהיה מוסיקאי בקתדרלת נוטרדאם בפאריס. נקרא גם 'מגיסטר ליאונינוס'. הוא נחשב מלחין האורגנוּם החשוב ביותר. ליאונין כתב את 'מאגנוּס ליבֶּר' - ספר גדול של מזמורים לכל החגים, אוסף ששימש את הכנסיה של פאריס (רק אחר-כך היא תיבנה מחדש בתור הקתדרלה שאנו מכירים כ'נוטרדאם'). המוסיקה שבספר זה הינה הרחבה של מסורת האילתור העיקרית. ליאונין הוא דמות חשובה ב'ארס אנטיקה' (האמנות העתיקה - הסגנון האירופי של ימי הביניים, המבוסס על מזמורים גריגוריאניים ואורגנום, שבסיסו בנוטרדאם). ממשיך דרכו היה פירוטין.
1923-
מלחין הונגרי ממוצא יהודי בן זמננו העושה שימוש רב בקלאסטֶרים ביצירותיו. הקיריֶה מתוך הרֶקויאֶם שכתב הוכנסה לסרט המפורסם "2001: אודיסאה בחלל".
1300-1377
צרפתי ממלחיני ימי-הביניים החשובים ביותר ומגדולי הפוליפוניה של אותה העת. "מיסת נוטרדאם" שלו היא המיסה הראשונה שהולחנה על ידי מלחין אחד והיא גם הראשונה ל-4 קולות. מאשו כתב גם שירים ו מוטטים רבים ועסק גם בכתיבת שירים ובדיפלומטיה.
1958-
כוכבת פופ אמריקאית מצליחה ביותר שתקליטיה נמכרים במליוני עותקים ברחבי העולם. מדונה חבה את הצלחתה לקליפים הפרובוקטיביים שלה אך לא פחות ליכולתה לנהל את ענייניה העסקיים בתבונה ותוך שינוי מתמיד של תדמיתה הציבורית. היא גם מוסיקאית ומבצעת מוכשרת ושחקנית בסרטים ומחזות-זמר כ"אֶויטה". בין להיטיה הגדולים: "כמו בתולה", "קפוא" ו"אבא אל תטיף". מדונה שולטת בתקשורת באופן חסר-תקדים והיא הצליחה שוב ושוב לעורר עניין ולחולל פרובוקציות למול הכנסייה הנוצרית והשמרנים בעולם, מה שתרם כמובן למכירות תקליטיה במליונים רבים. בסוף שנות ה-90 חזרה לשלוט בפופ העולמי, עם תקליטה 'מוסיקה'.
1554-1599
מלחין איטלקי שכתב כ-200 מדריגלים. על אף שמעולם לא החזיק משרה בכנסיה, מה שהיה יוצא דופן למוסיקאי חשוב בתקופתו, הוא כתב מיסות ומוסיקה דתית.
1890-1959
מלחין צ'כי בן המאה ה-20 שהושפע הן ממוסיקה עממית צ'כית אך גם נמנה על חסידי הצורות הקלאסיות (ניאו-קלאסיציזם) והאימפרסיוניזם במוסיקה.
1863-1945
מלחין איטלקי הידוע בזכות האופרות שלו ובמיוחד "קאוואלריה רוּסטיקָנַה" ("קנאת בן-הכפר") שהפכה לאחת מהקלאסיקות של הזרם הריאליסטי באופרה של סוף הרומנטיקה (זרם הנקרא וֶריסימוֹ).
1842-1912
מלחין צרפתי מבריק בעל כושר מלודי ויכולת דרמטית מעולים שבמיוחד זכור בשל האופרות שכתב ביניהן "מאנוֹן" ו"וֶרְתֶר" על פי יצירתו של גֶתֶה.
1926-
1908-1992
מלחין ואורגניסט צרפתי. המוסיקה שלו מושפעת מכיוונים שונים, החל ממקצבים יווניים והודיים ועד לסטרוינסקי ודביסי. יצירתו, "רביעייה לסוף הימים" נכתבה והוצגה לראשונה בעת מלחמת העולם השניה, במחנה ריכוז בסילֶסיה.
1791-1864
מלחין יליד גרמניה שהצליח בפאריס עם האופרות שלו שנכתבו ברוח האסכולה האיטלקית. הוא מלחין שזכה להערצה אדירה בחייו כמלחין חדשן ומצויין שגם ואגנר העריץ על שליטתו הטכנית המדהימה במלאכת האופרה אך כיום, במידה רבה של הגזמה, מזלזלים בו המומחים ורואים בו רודף אפקטים. "ההוגנוטים" ו"הנביא" הן מהאופרות שלו שהצליחו גם לאחר מותו.
קבוצת מלחינים רוסיים שהתאחדו סביב רעיון המוסיקה הלאומית הרוסית במאה ה-19. על חברי החמישיה נמנו בורודין, קואי, באלאקירייב, מוסורגסקי, ורימסקי קורסקוב.
1892-1974
מלחין מודרני שהשתמש ברבות
מיצירותיו בפוליטונליות. בין יצירותיו הבולטות "בריאת
העולם" המשלבת בלוז
וג'אז.
חבר בקבוצת "השישה".
- קרא עליו במסך מלא.
1922-1979
מלחין ג'אז ונגן באס מפורסם שהיה גם פסנתרן ומשורר והוא מהחשובים מיוצרי הג'אז של המאה ה-20 עם יותר מ-300 יצירות מעולות. היה נגן באס בעל כושר המצאה מדהים, יצר מנגינות נגדיות בבאס והרמוניות מתוחכמות ובעל צליל ייחודי משלו. יצירותיו המקוריות שמורות בספריית הקונגרס האמריקאי ביחד עם אלו של בטהובן ומוצרט.
1917-1982
מלחין ופסנתרן ג'אז מהחשובים במאה ה-20. ידוע כמי שביחד עם צ'ארלי פארקר פיתחו את סגנון הביבופ בג'אז האמריקאי. כפסנתרן היה בעל צליל ייחודי, חסר וירטואוזיות ואפילו מוזר ביחס לפסנתרנים המובילים בתקופתו אך נגינתו נחשבת מתוחכמת ודורשת הקשבה רבה מהמאזין - אז נחשפת הגאוניות בה פיתח נושאים ואילתורים פסנתרניים. הוא השתמש בדיסוננסים מרובים ובמלודיות לא שגרתיות והקהל סרב משך זמן רב לקבל את המוסיקה שלו בעוד מוסיקאי הג'אז סגדו לו. כיום, מכיר גם הקהל הרחב בגדולתו.
1450-1505
מלחין הולנדי מגדולי האסכולה הפְלֶמִית שהיה גם זמר מקצועי נודד ומצליח ברחבי אירופה ובמיוחד זכור בשל יצירותיו הדתיות ביניהן מוטטים ומיסות.
1430-1495
מלחין וזמר צרפתי-הולנדי - מגדולי מלחיני הקונטרפונקט של תקופת הרנסאנס. יצירותיו המרשימות ביותר היו המיסות שכתב. הוא כתב 10 מיסות וכמה מוטטים. בין המיסות שלו שני סוגים: אלה המבוססות על חומרים קיימים, דוגמת "מיסת האיש החמוש" ואלה שהולחנו באופן חופשי. הוא כתב גם מספר יצירות חילוניות והיה מורהו של ז'וסקן דה-פרה. הוא גם כתב את הרקויאם העתיק ביותר ששרד עד היום - "מיסה פרו דפונקטיס".
1819-1880
1653-1706
מלחין גרמני ונגן אורגן שהשפיע רבות על י.ס. באך ביצירותיו לאורגן. ידועה במיוחד הפאסאקליה שלו "הקנון ברה מז'ור".
1920-1955
סקסופוניסט ומלחין ג'אז חשוב שביחד עם תלוניוס מונק הפסנתרן והחצוצרן דיזי גילספי הביא לסגנון הבִּיבּוֹפּ. היה, לדעת רבים, גאון ונחשב גדול נגני סקסופון האלט במוסיקת הג'אז. האיש שנטש את בית הספר בגיל 15 והפך לנגן מקצועי נודע בפי כל בכינויו "בִּירְד". הוא מת בן 35 בלבד והיה לאגדת ג'אז.
1933-
מלחין פולני. הוא משתמש רבות בצלילים ממקורות חוץ-מוסיקליים, קלאסטרים (אשכולות) של צלילים ואפקטים בלתי-שגרתיים, כמו ב"קינה לקורבנות הירושימה". יצירותיו הדתיות של פנדרצקי, כגון "רקויאם פולני" וה"סטבת-מאטר", כוללות צירוף ייחודי של מרכיבים מסורתיים עם חדשניים ביותר.
1710-1736
מלחין גאון מתקופת הבארוק שמת בגיל 26. בין עבודותיו הידועות האינטרמצו "לה סרווה פדרונה " (השפחה הגברת) שהיא מהדוגמאות המבריקות של אופרה בוּפה ועוררה התפעלות גם מצד ורדי ופוצ'יני.
1561-1633
מלחין איטלקי שהמציא את הרצ'טטיב באופרה. "דפנֶה" ו"אאוּרידיצֶ'ה" היו האופרות הראשונות שהוצגו אי-פעם על בימה והן היו מפרי עטו.
~1155-1200
מלחין צרפתי מימי הביניים שכתיבתו הוקדשה למוסיקה דתית בקתדרלת "נוטרדאם" בפאריס. זו האסכולה הנקראת על שם הקתדרלה. פרוטין הוא מראשוני המלחינים הידועים בשמם. המוסיקה שיצר נודעה לימים בשם "ארס אנטיקווה" (אמנות עתיקה) ועיקרה - פוליפוניה מוקדמת המבוססת על האורגנום.
1921-1992
המלחין הארגנטיני ונגן הבנדוניאון שהעביר בהצלחה את סגנון הטָנְגוֹ מאולמי הריקודים של בני מעמד הפועלים וממועדוני הלילה של בואנוס-איירס לאולמות הקונצרטים בכל העולם.
1899-1963
מלחין צרפתי מקבוצת "השישה" האנטי-רומנטית שהתקבצה בפאריס ועל אף שהיה בעל השכלה מוסיקלית דלה הלחין יצירות רבות ומגוונות כגון הבדיחה המוסיקלית "השוטר שאיש לא הכיר בערכו".
1907-1977
מלחין ישראלי שעלה לארץ לאחר שהוזמן לנגן בתזמורת הפילהרמונית הישראלית ב-1938. ידוע בשילוב המרתק שיצר במוסיקה שלו עם אלמנטים מהזמר המזרחי והתימני. זוכה פרס ישראל על יצירתו "עין גב".
1942-
1571-1621
מלחין גרמני שכתב מספר רב של מדריגלים, מוטטים והמנונים. בספרו 'סינטגמה מוסיקוּם' הוא תיאר גם את התיאוריה המוסיקלית וכלי הנגינה של זמנו.ּ
1935-1977
מהמצליחים באמני הרוק נ' רול במאה ה-20 ומי שידוע כחלוץ מוסיקת הרוק. כיליד מיסיסיפי ונוצרי מאמין נחשף אלויס מגיל צעיר למוסיקת הגוֹספֶּל הכושית-דתית ולמוסיקת הבלוז והקאונטרי. בצעירותו היה נהג משאית אך החליט להקליט שירים. התוצאה היתה מדהימה. הצעיר הלבן שהעיז לשיר בסגנון שחור הפך לזמר המצליח בהסטוריה של אמריקה. הוא יצר סגנון חדש של הופעה והמוסיקה שלו נשמעה רעננה מכל מה שהכירו הצעירים בתקופתו. להיטיו כ"כלב ציד" ו"אל תהיי אכזרית" הפכו לפתיח לקריירה מדהימה של שירה ומשחק בסרטים שוברי-קופות. בשנות ה-60 הידרדר לסמים ובשנות השבעים ניסה לשקם את הקריירה שלו ואף הצליח בכך. אך התמכרותו לאכילה, שהחליפה את הסמים, גרמה לו להשמנה וכך הפך מי שהיה דוגמא לחיקוי לדורות של צעירים לאיש שמן ודוחה. מותו מהתקף לב היכה את מעריציו הרבים בתדהמה ואחוזתו בממפיס שנקראה "גרייסלנד" הפכה למוקד עליה לרגל. הוא נחשב למי שמכר יותר תקליטים מכל זמר אחר בהסטוריה.
1697-1773
1873-1916
מלחין גרמני מסוף התקופה הרומנטית שנחשב יורשו של ברהמס בשמירה הקפדנית על הקוים הקלאסיים והצורה הטרום-קלאסית, כולל הנושא ווריאציות ("וריאציות ופוגה על נושא מאת מוצרט"). היה מאלתר מוכשר על אורגן מה שמסביר את נטייתו לוריאציות הנובעות מאילתור.
1936-
1879-1936
מלחין איטלקי מבריק שהיטיב להשתמש במוסיקה הסימפונית בכדי לתאר את רומא ("מזרקות רומא") ושאר תיאורים בפואמות סימפוניות כ"הציפורים" המתארת שירת ציפור ביערות רומא. גם באופרה הושפע מהאימפרסיוניזם באופרות כגון "הלהבה" ו"הפעמון השקוּע".
1570-1628
מלחין יהודי בן תקופת הרנסאנס שהיה מרכזי בין אלו שהביאו לסגנון המונודי במוסיקה האינסטרומנטלית האירופית. הוא ניסה לחדש את המוסיקה היהודית של בתי-הכנסת ולהביא את רוח הרנסאנס אליה - זאת על ידי כתיבת לחנים בסגנון פוליפוני בן זמנו לפרקי התפילה והתהילים. נסיון נועז זה נדחה על ידי המימסד הדתי השמרני של הרבנים בני זמנו.
1869-1937
מלחין צרפתי מסוף התקופה הרומנטית ותחילת המאה ה-20 הנמנה על המלחינים הניאו-קלאסיים שדגלו בכתיבה בצורות הקלאסיות. חשוב הבאלט שלו "בכְּחוּס ואַרִיאַן".
1750-1825
מלחין רב-גווני, מנצח ומורה דגול שעל תלמידיו נימנו בטהובן, שוברט וליסט. כיום, זוכרים אותו רבים בשל העלילה המרושעת שהופצה בוינה לאחר מותו של וולפגנג אמדאוס מוצרט ועל פיה סאליירי הוא שהביא למותו בשל קינאתו בגאון.
1935-
מלחין ישראלי שבעבר כתב בשיטה הדודקפונית והסריאלית אך כיום הוא מתמקד במוסיקה אלקטרונית ובמוסיקה אלקטרו-אקוסטית. מעניינת יצירתו האלקטרונית "התפילה שהופרעה" (אודות מלחמת יום הכיפורים) ו"אנאגראם" לתזמורת ולסרט מגנטי.
1685-1757
בנו של אלסנדרו סקארלטי ומלחין חשוב בעצמו שעיקר כתיבתו לצ'מבלו. נולד באותה שנה שבה נולדו יוהאן סבסטיאן באך והנדל. הוא פגש את הנדל ברומא, בעת ששניהם היו בני 23, והפסיד לו בתחרות נגינה באורגן והשתווה לו בנגינת צ'מבלו.
1819-1896
פסנתרנית גרמניה, מורה ומלחינה, בעיקר לפסנתר. מבצעת מובילה ומפורסמת בכל אירופה של יצירות בעלה, המלחין רוברט שומאן.
1778-1839
מלחין מארשים אמריקני ('כוכבים ופסים לנצח' הוא המארש הידוע ביותר שלו) ומנצח תזמורות. כתב גם מספר אופרטות (כולל האופרטה 'הקפיטן'). כלי הנגינה הידוע, הסוזאפון, קרוי על שמו, אך לא פותח בשבילו.
1949-
כוכב רוק נ' רול אמריקני מצליח הידוע בשיריו העוסקים בחיי מעמד הפועלים בארה"ב. שירי המחאה שלו והאנרגיות שהוא מעביר בשירתו הביאו למעמדו הייחודי ברוק האמריקאי, מעמד שהיקנה לו את הכינוי האולטימטיבי "הבוס". תקליטיו "נולד לרוץ" ו"נולד בארה"ב" הם מהמצליחים בקריירה שלו והוא נחשב אחד היוצרים האותנטיים והמקוריים שתרמה המוסיקה האמריקנית לרוק העולמי.
1933-
מלחין אמריקאי וחלוץ בתחום המוסיקה האלקטרונית. פורץ דרך בשילוב שבין כלי נגינה ואמצעים אחרים, כולל מערכות מוסיקליות ממוחשבות. פיתח תוכנות לומדה לחינוך מוסיקלי ויצירה לילדים, כגון "עושים מוסיקה" ו"עושים עוד מוסיקה".
1842-1900
1916-1994
מלחין ישראלי, תלמידו של דיוקא, שכתב יצירות רבות למקהלות ובהן "קנטטה לשבת" והאורטוריה עטורת הפרסים "תיקון חצות". אך גם במוסיקה הכלית המשולבת במקהלה (בסימפוניה "ירושלים") ובמוסיקה למחול שכתב ללהקת "ענבל" הצטיין סתר.
1505-1585
מלחין אנגלי מרכזי בתקופת הרנסאנס. בין עבודותיו ראוי לציין את המוטט בן 40 (!!) הקולות שכתב "סְפֶּם אִין אַליוּם".
1852-1909
1905-1998
מלחין אנגלי בן המאה ה-20 שכתב בשלל צורות כליות וקוליות. עיקר פרסומו בא לו מהאופרה "נישואי קיץ" והאורטוריה "בן זמננו".
1882-1949
1548-1611
1872-1958
מלחין אנגלי שהיה מאחרוני הרומנטיקנים ושוחרי המוסיקה המלודית. בין יצירותיו החשובות "3 רפסודיות נורפולק" ו"פנטסיה על נושא מאת תומאס טאליס".
1907-1992
מהמלחינים הערביים החשובים בכל הזמנים. מצרי שכתב מעל לאלף יצירות בחייו ושהיה מהמחדשים הדגולים של המוסיקה הערבית. שילב אלמנטים קלאסיים רבים ביצירתו וכתב רבות לזמרת המצרית המהוללת אום-כולתום. שר בעצמו רבים משיריו ותיזמר את ההמנון הלאומי המצרי, מה שזיכה אותו בדרגת גנרל מהנשיא אנואר סאדאת. עבד אל-ווהאב הוא האיש שיצר את מתכונת הסרט הערבי המוסיקלי הקלאסי המשלב עלילה סוחטת-דמעות עם שירים פופולאריים ובמשך השנים אף שילב סגנונות מערביים דוגמת הטנגו והרומבה לפסקולי סרטים אלו. בשנת 1964 התפרסם גדול להיטיו, בביצועה המרגש של אום-כולתום ששרה "אינתָ-עומרי" (אתה חיי). שיר זה, הנמשך כמחצית השעה ומלווה בתזמורת מרובת-נגנים, הפך לשיר הנמכר ביותר בתולדות המוסיקה הערבית וזכה מאז לביצועים רבים, בפי גדולי המוסיקה הערבית ותזמורותיהם.
1883-1945
מלחין בן המאה ה-20 שכתב בשיטת "12 הצלילים" דוגמת "5 הקטעים" לתזמורת. כמו אלבן ברג, הוא היה מתלמידיו ואוהדיו המובהקים של שנברג.
אדריאן וִילרט
1480-1562
1860-1903
מלחין רומנטי מגוון שהיה מגדולי השיר הגרמני - הלידֶר. הוא הלחין משירי המשוררים הגרמניים החשובים בזמנו, כולל גתה. ידועה גם יצירתו "סרנדה איטלקית" לתזמורת קטנה.
1935-
מלחין מודרני שהירבה לנסות טכניקות חדשות לקומפוזיציה בהשפעות מגוונות כמו הג'אז החופשי. הוא התמקד בתופעת ההישנוּת וחולל בכך את המינימליזם כזרם משמעותי במוסיקה של המאה ה-20.
1935-
מלחין ישראלי שביצירתו הוא משלב אלמנטים והשפעות מגוונות מהמוסיקה של המזרח התיכון יחד עם מוסיקה מערבית על שלל מסורותיה, למן המוסיקה הגריגוריאנית ועד למוסיקה ממוחשבת. יצירותיו מגוונות וביניהן ניתן לציין את "ערבסקה" לחליל ו"וידוי" לצ'לו בתחום הקאמרי ו"אקדמות למועד" לתזמורת - יצירה שחנכה את היכל התרבות ב-1957.