הביתה - לתפריט ראשיכלי נגינה עתיקים
מוקד עזרה




Bagpipe - חמת חלילים
חמת החלילים היא כלי בן לפחות 3000 שנה ועל אף שכלי זה נחשב הכלי הלאומי של סקוטלנד, הוא מצא את דרכו כמעט לכל איזור בעולם, בשמות שונים,‏ החל מהגאיטה הספרדי ועד המוּזֶט הצרפתי, שהיה אופנתי עד המאה ה-18.‏


Balalaika - בללייקה
כלי נגינה עממי רוסי ממשפחת הגיטרות שהינו פופלארי מאד ברוסיה וקיים בגדלים שונים. בעל גוף משולש וצוואר משובץ בסריגים ו-3 מיתרים. מצוי בשימוש תזמורות והרכבים גדולים של בללייקות או בליווי שירה ומחול.‏


Bandoneon - בנדוניאון
הקונצ'רטינה הגרמנית הכרומטית שהומצאה בסביבות 1840 על ידי היינריך באן ועדיין פופולארית במוסיקת הטנגו העממית של ארגנטינה. לבנדוניאון איצבוע אחר משל הקונצ'רטינה ותוים זהים לפתיחה וסגירה של המפוח. במקום מקלדת, כמו באקורדיון,‏ יש לו 75 כפתורים המפיקים את הצלילים השונים.‏


Bombardeבומבארד
שואום גדול. קרוי גם 'פּוֹמֶר".‏




ChitarroneChitarrone - Allegory of Music (1649) Laurent de La Hire, Charles B. Curtis Fundצ'יטרון
כלי דמוי תאורבו מהמאות ה-16 עד 17, המשמש לרוב לליווי שירת סולו. מיתריו ממתכת או מגידים (שישה זוגות של מיתרים מתוחים לאורך צוואר הכלי ועוד 8 מיתרי באס בודדים). צאצא של הלאוטה.‏


Cimbalom - צ'ימבלום
דוּלצימֶר הונגרי-צועני שלעיתים נעשה בו שימוש באולם הקונצרטים, כמו ביצירות משל ליסט, קודאיי"הארי יאנוש") ובארטוק.‏


Clavichord - קְלוִיקורד
הקלויקורד פותח החל מהמאה ה-14 מהמונוקורד והוא כלי מקלדת מרובע וקטן עם מנעד דינמי קטן, מה שהופך אותו שימושי בעיקר לתפקידי סולו. הצליל מופק במקישים המכים על המיתרים ונותרים במגע עימם בעת שהמיתרים רוטטים. עד המאה ה-18 נעשה בקלויקורד שימוש ברחבי מערב אירופה.‏


Concertina - קונצרטינה
כלי דמוי-אקורדיון עם כפתורים במקום מקלדת. שני חלקיו משוּשים ומחוברים על ידי מפוּחים הנפתחים ונסגרים בעזרת הידיים. כלי שהיה פופולארי ביותר מאז תחילת המאה ה-19, עד שבהדרגה הוחלף על ידי האקורדיון הכולל מקלדת. כיום, מנגנים בו בעיקר נגני מוסיקת עם.‏


Cornett - קורְנֶט
כלי נשיפה מתקופת הרנסאנס עם נקבים לאצבעות ופִּיָה גביעית (כמו זו של החצוצרה). פירוש השם "קרן קטנה" ואין להתבלבל עם הקורנט, ממשפחת כלי הנשיפה ממתכת. הקורנט עשוי עץ או שנהב ועטוף בעור. ישנו גם הקורנט הגרמני המעוּקל הנקרא זִינְק.‏


CrumhornListen to the tenor crumhornקרוּמְהורן
משפחת כלי נשיפה עשויים עץ ובעלי לשונית (סוּפית) כפולה בגדלים וגבהים שונים של צליל. פותחו כנראה באיטליה, בסוף המאה ה-15. הקרומהורן הפך לכלי חשוב במוסיקה האירופית של המאות ה-16 וה-17. פירוש שמו 'קרן מעוקלת".‏



Curtal
Curtal - קוּרְטל
כלי נשיפה מעץ מתקופת הרנסאנס, עם לשונית כפולה וקנה חרוטי. פותח באמצע המאה ה-16 ונחשב כקודמו של הבאסון. בנוסף לקורטל הבאס, ישנם גם קורטל סופרן,‏ אלט וטנור ובאס כפול הידוע כדאבל-קורטל.‏


DulcimerBonanni's Antique Musical Instruments and Their Players, Frank L. Harrison & Joan Rimmer (editors), Dover Publications, Inc., New-YorkListen to the Dulcimerדוּלְצימֶר
כלי מיתר ממשפחת הציטריון. מנוגן באמצעות הקשה עם זוג פטישי עץ קלים,‏ שמחזיק הנגן, על גבי המיתרים. כנראה שמקורו הוא בפסלתריון האירופי במהלך סוף המאה ה-15. הוא עדיין כלי עממי פופולארי במרכז אירופה ובתרבויות אחרות בעולם.‏


Fanfare, fanfare trumpetMusicians in Angvin - ancient Trumpet player amongst different players (1375)פַנְפָרַה, חצוצרת-תרוּעה
כלי נשיפה חסר-שסתומים המשמש למטרות טקסיות. זוהי, למעשה, חצוצרת הכסף ששימשה בבית-המקדש, במהלך הטקסים של ימי התנ"ך.‏


Glastonbury Pipeחליל גלסטונבארי
כלי נשיפה מעץ, המבוסס על דמויות אבן שנמצאו בגלאסטונבארי שבאנגליה, כפר עתיק מתקופת האבן. כנסיית גלאסטונבארי היתה מקום פולחן ובית תפילה של חברי מסדר דתי קלטי ומקום עליה לרגל, בימי הביניים.‏


Harmonium - BinaSangeet made by the Indian firm - Bina
Harmonium, Reed organ - הרמוניוּם
כלי קטן ונייד בו משמשות דוושות להפעלת מפוח השולח אויר דרך צינורות.‏ ההרמוניום משמש, בדרך כלל, לליווי מזמוריםדתיים, כתחליף לאורגן גדול (עוגב).‏



Hautbois - אבּוּב
שם צרפתי לאבוב. החבר הקטן ביותר במשפחת השואום, שהפך ל'אבוב' בשפה האנגלית, במאה ה-17.‏‏



Hurdy-Gurdy / Viella a Roue / wheel fiddleThe Hurdy-Gurdy Player (1620-30) Georges De la Tour, Musיe des Beaux-Arts, Nantesהֶרְדי-גֶרְדי
כלי מיתר עם מקלדת וגלגל, שאותו מסובבים באמצעות ידית, במקום נגינה בקשת,‏ דוגמת הכינור. מאז המאה ה-12 היה ההרדי גרדי נפוץ בכל אירופה. לרוב שימש לליווי ריקודים.‏


Kettledrums - תופי-דוּד
תופים בצורת קדירה. הידועים ביותר הם תופי הטימפני התזמורתיים. לרוב משמשים בזוג והם ידועים בשמות שונים במוסיקה של עמים שונים: נקארה -‏ במוסיקה הערבית,‏ נאקֶרס - בצרפת וטאבּלה - במוסיקה ההודית. תופי דוד ידועים כבר משנת 2000 לפני הספירה באיזור הסהר-הפורֶה (מסופוטמיה) והובאו לאירופה בעת מסעי-הצלב במאה ה-13.‏

Lira da braccioAppollo and the muse - detail (1511) Raphaelלירה דה-בראצ'ו
כלי קשת מתקופת הרנסאנס, עם גוף כשל כינור, צוואר רחב ושבעה מיתרים. לרוב שימש לליווי הרמוני באקורדים. בתחילת המאה ה-17 הוחלף סופית על ידי הכינור.‏




Lira da gamba - לירה דה-גאמבה
כלי קשת מתקופת הרנסאנס, שמנגנים בו על הרגל ('דה גאמבה').‏


LuteConcert (1485-95) Lorenzo Costa, National Gallery, LondonListen to the luteלאוּטַה
כלי פריטה, המנוגן לרוב בעזרת האצבעות. הוא התפתח מהעוּד הערבי (השם 'לאוטה' הוא בעצם שיבוש של המילים בערבית 'אל-עוּד') והובא לספרד בעת הכיבוש המוּרי -‏ משם נפוץ לכל אירופה, בה הפך לכלי מרכזי, מסוף ימי הביניים ועד למאה ה-18. ממנו התפתחה גם הגיטרה.‏


LyreKing David is playing the Harp (12th century) from an English bookלירָה
כלי מיתר עתיק שדוגמאות ממנו מהאלף השלישי לפנה"ס נמצאו באיזור הסהר-הפורה ודוגמאות מאוחרות יותר במזרח-התיכון. בתנ"ך הלירה היתה הכלי בו ניגן דוד המלך והידוע בשמו 'כינור דוד'. מצאצאי הלירה היא הקראוט מוולש, שמנגנים בה בקשת או בפריטה.‏


Natural Horn - קרן טבעית
קרן ללא שסתומים, היכולה להפיק צלילים עיליים בלבד, ביחד עם צלילים המופקים על ידי הכנסת היד לפעמון הכלי. היה שימושי במאה ה-18.‏


Oboe d'amore - אבּוּב ד'אמורֶה
כלי האלט ממשפחת האבובים. היה בשימוש רב מאד במוסיקה של תקופת הבארוק (לדוגמא, במתיאוס פאסיון מאת י.ס. באך). מכוונן טרצה קטנה מתחת לאבוב הרגיל (לצליל לה).‏


OcarinaListen to the ocarinaGo to a great site about the ocarinaאוקרינה
כלי נשיפה קטן ללא מפתחות ובצורה של ביצה או תופד, עם נקבים קטנים לאצבעות. עשוי מקרמיקה או ממתכת ונפוץ בכל העולם. האוקרינה העשוייה קרמיקה היא בת 12000 שנה והיתה קיימת כבר במוסיקה של הסהר הפורה (מסופוטמיה). פירוש השם 'אוקרינה' הוא "ביצת אווז קטנה", באיטלקית, ומתייחס לצורה שהתפתחה שם במהלך המאה ה-19. באמריקה הוא זכה לשם "תפוח האדמה המתוק" והוא זכה להצלחה כה רבה במהלך מלחמת העולם השניה, עד שממשלת ארה"ב חילקה לחייליה אוקרינות בתור אמצעי להעלאת ההתלהבות והמוראל.‏


Pan pipe / Syrinx / Pan fluteBonanni's Antique Musical Instruments and Their Players, Frank L. Harrison & Joan Rimmer (editors), Dover Publications, Inc., New-YorkListen to the Pan pipeחֲלִיל-פָּאן
כלי עממי מימי הביניים, שמקורותיו עתיקים מאד, עשוי מסדרה של קנים המחוברים זה לצד זה ואורכם הולך וגדל. בנגינה בזה אחר זה, מהארוך לקצר, ניתן להפיק מהם סולם מוסיקלי מלא. הכלי נקרא על שם האל היווני המיתולוגי - פאן. מוצרט הפקידו בידיו של פאפאגנו באופרה 'חליל הקסם'.‏


Portative organMusician Angels [detail] (1485) Hans Memling, Koninkijk Museum, Antwerpאורגן פּורְטָטיב
אורגן קטן מימי הביניים, שבניגוד לאורגן העומד ('פוזיטיב') הוא נישא בידיו של הנגן. היה נפוץ בשנים 1100 עד 1650.‏


Post horn - קרן הדואר
כלי נשיפה קטן ממתכת שבעבר נועד להודיע על הגעת מרכבת הדואר או המשמר. אין לו שסתומים והוא מפיק רק את סדרת הצלילים העיליים. הוא לעיתים מעוגל אך מופיע גם בגירסא ישרה ודומה לאבוב. קודמו של הקוֹרְנֶט.‏


PsalteryListen to the Psalteryפְּסַלְתֶרְיוֹן
כלי מיתר פופולארי מימי הביניים, שמנגנים בו בעזרת מפרט או בפריטה באצבעות ואף ניתן לנגן בו בקשת. צורתו כשל קודמו - הקאנוּן המזרח-תיכוני, שהגיע לספרד עם הכיבוש המוּרי ומשם - כל אירופה, במהלך המאה ה-12. מקור השם מהפסלתריון היווני, שמשמעותו פריטה באצבעות.‏


Rebec - רֶבֶּק
כלי קשת שהיה בשימוש מאז המאה ה-8, ובמהלך ימי הביניים ותקופת הרנסאנס, במוסיקה האמנותית האירופית. מקורו מהרבאב המזרח-תיכוני. מספר גדלים של הרבאב היו בתקופת הרנסאנס: באס, טנור וסופראן. מספר המיתרים נע בין 1 ל-5 ואף יותר.‏


SackbutProcession of the religious orders of Antwerp - detail (1616) Denis van Alsloot, Museo del Prado, Madridסַקְבּוּט
הטרומבון המוקדם, שהיה בשימוש בין המאות ה-15 ל-18, עם קנה דק משל הטרומבון המודרני. פירוש השם בצרפתית, 'דחוף-משוך'.‏‏


Santoor - סַנְטוּר
כלי מיתר שמקורו מפּרס ושנכנס למוסיקה של הודו במהלך המאה ה-15. עשוי מתיבת עץ ויש לו כ-100 מיתרים. קרוב לכלי הנגינה האירופי - הדולצימֶר, ליאנג-צ'ין הסיני ולצ'מבלום ההונגרי.‏


SerpentBonanni's Antique Musical Instruments and Their Players, Frank L. Harrison & Joan Rimmer (editors), Dover Publications, Inc., New-Yorkסֶרְפֶּנְט
קרן בצורת נחש עם נקבים לאצבעות, כלי באס ממשפחת הקורנט. יש לסרפנט פיה בצורת גביע קטן, בדומה לכלי הנשיפה ממתכת כטרומבון ויופוניום-טובה. בעבר היה הסרפנט עשוי עץ, אם כי גם מתכת היתה בשימוש לבניית הכלי. צורה מעוקלת זו של הכלי הומצאה במאה ה-16 בכדי להכפיל בנגינה את קול השירה הגברי של המזמורים הגריגוריאניים בשירה הכנסייתית.‏


Shawm / chalumeau / SchalmeiBonanni's Antique Musical Instruments and Their Players, Frank L. Harrison & Joan Rimmer (editors), Dover Publications, Inc., New-Yorkשואום
כלי נשיפה מעץ, עם סופית כפולה וקודמו של האבוב. היה בשימושרב בין המאות ה-13 ל-17. משפחת כלים בה הבומברד הוא הגדול ביותר. השואום קרוב לשנאי מהודו והזוּרנה המזרח-תיכונית.‏





Shofar - שוֹפָר
קרן האיל התנכי"ת שמשתמשים בה עדיין בבית-הכנסת היהודי ובחגים בישראל. מיוחד רב השימוש בשופר בעת תפילות יום-הכיפורים. מפיק שני צלילים בלבד.‏


Side drumsDe Musica - Drummer amongst different players (1375) Boethius, Biblioteca Nazionale, Naplesתּוּפֵּי-צַד
תופי הצד הם שני תופי סנייר התלויים בצידי גופו של המנגן בעת הצעידה. מקישים בהם במקלות עץ. תוף הצד המוקדם ביותר הוא הטבּוֹר.‏


SpinetMusic (c. 1760) Gaspare TraversiBonanni's Antique Musical Instruments and Their Players, Frank L. Harrison & Joan Rimmer (editors), Dover Publications, Inc., New-Yorkסְפִּינֶט
הספינט הוא כלי מקלדת בצורת כנף. סוג קטן של צ'מבלו שמיתריו מתוחים באלכסון.‏


Taborטַבּוֹר
תוף קטן עם לולאות חבל לקשירת העור ששימש לרוב למוסיקת ריקוד לאיכרים, מוסיקה צבאית או לליווי הלהטוטנים. הטבור מימי הביניים הוא הגירסה המוקדמת של תוף הצד. הוא הפך נפוץ במהלך המאות ה-13 וה-14. נגן אחד יכול ללוות עצמו בנגינה על טבור בידו האחת ובידו השניה לנגן בחליל.‏


Theorboe / theorboLa musicienne by Van der Helst, The Metropolitan Museum of Art, New Yorkתּאורְבּוֹ
התאורבו הוא כלי פריטה מתקופת הרנסאנס, שפותח לראשונה באיטליה, סביב סוף המאה ה-16. צאצא של העוּד וכולל את הבטן העגלולית. לעיתים קרובות שימש ככלי ליווי והיה בשימוש רב ככלי קונטינואו בהרכבים גדולים. למעט הצוואר הקצר והצוואר הנוסף, המעוקל שלו, הוא כמעט זהה לצ'יטרון.‏


Transverse flute / traversoConcert of Women (1530-40) master of Female Half-length, The Hermitage, St. Petersburgחליל רוֹחְבִּי / טְרַוֶרְסוֹ
שם נוסף לחליל-צד, המבדיל אותו מהחלילית, המוחזקת לאורך.‏


VihuelaMezzetin (c.1718-20) Jean-Antoine Watteau, Metropolitan Museum of Art, New Yorkוִיהוּאֶלָה
כלי פריטה דמוי-גיטרה שמקורו בספרד, בתקופת הרנסאנס. פורטים בויהואלה כמו בעוּד. במאה ה-17 הוחלפה סופית על ידי הגיטרה. השם הכללי ויהואלה יוחס לכלי מיתר רבים בתקופת הרנסאנס אך לרוב משתמשים בו בהקשר לויהואלה דה מאנו, שנוגנה בפריטה על ידי האצבעות, במקום בקשת או במפרט.‏


Viola da Gamba / violchild plays the bass viol (1649) Laurent de La HireListen to the treble violויולה דה גָאמְבַּה
כלי קשת בגדלים שונים, שהוחלפו על ידי כלי הקשת ממשפחת הכינורות. לעיתים מתייחס השם ויולה דה גאמבה לויול באס. כל בני המשפחה נקראים 'דה גאמבה' (או 'דה גמבה') כיוון שהם מונחים בין רגלי הנגן או מעליהן. צורת הכלים ממשפחה זו והסריגים שעל צוואר הכלי הם ההבדלים העיקריים, למול הכינורות.‏



Viola da braccio - ויולה דה בְּרַאצ'וֹ
כינור זרוע. כלי קשת מתקופת הרנסאנס המנוגן על היד.‏




VirginalMan and Woman Sitting at the Virginal (1658-60) Gabriel Metsu, National Gallery, LondonA Lady Standing at the Virginal (1673) by Jan Vermeer van Delft, National Gallery, Londonוירג'ינַל
הוירג'ינל הוא מעין צ'מבלו קטן שמיתריו נמתחים במקביל למקלדת. יש לו צורה של קלויקורד אך מיתרי המתכת שלו מפיקים צלילים הדומים דווקא לצ'מבלו. ידוע גם הוירג'ינל הכפול, בו שתי מקלדות מונחות זו מעל זו ומנוגנות יחד או לחוד.‏


Zinkזינְק
זינק הוא שמו הגרמני של הקורנט. כלי נשיפה גדול ווירטואוזי זה היה בשימוש לנגינת מוסיקה רצינית וריקודית בתקופת הרנסאנס. הוא משלב פיה של חצוצרה עם אבוב (צינור) מעץ או שנהב. צליליו של הזינק דומים לקול האדם ויכולים להיות שקטים מאד או חזקים ככאלו של כלי נשיפה ממתכת.‏


Zitherציטַרְיוֹן, ציטֶר0
משפחה של כלי מיתר מצאצאיו של הפסלתריון מימי הביניים. שכיחים באוסטריה ובבווריה (בגרמניה). בדרך כלל מנגנים בציטריון בפטישים קטנים (כמו בדולצימר) או בפריטה (כמו בפסלתריון), למעט ההרדי-גרדי, שגלגל מניע בו את הקשת והנבל האאולי שנושפים בו. האוטוהרפּ הגרמני הוא עיבוד של כלי זה,‏ שנעשה בסוף המאה ה-19.‏‏

מהתנ"ך: "ויעש המלך את עצי האלמוגים מסעד לבית ה' ולבית המלך, וכינורות ונבלים לשרים" (מלכים א', י', י"ב)‏

למעלה

מיוזיקסקול© מאת נדב דפני