א
כעין, כמו
אֵ
קֵפֶּלָה
שירה ללא ליווי (ברוח הכנסיה)
אֵ קֵפְּריצ'ו
ביצוע לפי רצון הנגן
אֵ פּיאָצֵ'רֵה
נגינה לפי רצון הנגן וטעמו
אבוב,
אַבּוּב
Agitatoאג'יטטו
בהתרגשות וחוסר שקט
אגנוס
דאי
הפרק
החמישי ('כבשת האל') מהמיסה הקתולית
אדאג'ו,
אדאגיו
מתון, שליו - איטי מאד, מהיר מלארגו אך איטי מאנדנטה
Adagio un poco mossoאדאג'ו
און פוקו מוסו
לאט, אך מושך קדימה
אדאג'טו,
אדאגֶ'טו
איטי למדי. מעט מהיר מאדאג'ו
Adagissimoאדאג'יסימו
לאט מאד מאד
כרצון הנגן או המנצח - מותר לו להחליט אם לותר או לבצע
חלק מהיצירה, לנגן במהירות שונה מהכתוב וכדומה
Obligato - אובליגטו
הכרחי, מחייב. על הנגינה להיות כפי שכתוב וכל חלק חייב
להיות מבוצע. הפוך מהמונח "אד ליביטום"
קטע מוסיקלי כלי הפותח אופרה או קונצרט. בהמשך תולדות
המוסיקה נכתבו פתיחות כיצירות עצמאיות הפותחות קונצרטים ואירועים חגיגיים
אוטבה
סימני נגינה בהזזה של אוקטבה לכל כיוון:
אוטבה
אלטה - נגן גבוה באוקטבה
אוטבה
באסה - נגן נמוך באוקטבה
אל אוטבה - נגן באוקטבה גבוה או נמוך בהתאם למיקום הסימן
אוטודידקט
אדם הלומד בעצמו
אוּניסונו
בצליל אחד. כל המבצעים מנגנים בקול אחד
אוּן פוקו
במקצת, מקצת
און פיו
מעט
אוסטינטו
עיקש. קטע מוסיקלי החוזר שוב ושוב כליווי ליצירה
אוֹפּוּס
צורת מיספור שיטתית של יצירותיו של מלחין בדרך כלל על
פי סדר ההוצאה לאור
אוֹפֶּרָה
יצירה בימתית תיטרלית שכולה מבוצעת בזמרה ומשחק וכוללת
תלבושות, תפאורה ומלווה על ידי תזמורת
אופרה רצינית
אופרה עם מרכיבים קומיים וסוף טוב
אופרה קצרה בסגנון קליל
אוֹקְטָבָה
א.) הצליל השמיני בסולם הדיאטוני
ב.) מרווח בן שני צלילים שתדירות האחד כפולה מהשני למשל:
דו שני לדו שלישי
שמיניה. יצירה ל-8 נגנים (או הרכב בן 8 נגנים)
אורגן
צורה קדומה של ליווי מוסיקלי - נהגו לשיר בה בקולות
שהמרווח ביניהם קבוע (בדרך כלל קוורטה או קוינטה)
יצירה בימתית מוסיקלית לרוב על נושא דתי (מושרת על ידי
זמרים בליווי תזמורת אך ללא תלבושות ותפאורה)
אורך
גל
אַטוֹנָלִיוּת
מוסיקה שאין בה טונליות -פירוש הדבר שאין לה סולם מוסיקלי
מוגדר. מוסיקה זו נפוצה במאה ה-20
אֶטיוּד
יצירה מוסיקלית שמטרתה לימודית או הפגנת יכולת טכנית
של הנגן
א-טמפו
לחזור לטמפו הקודם (בדרך כלל הוראה זו באה לאחר סטייה
מהטמפו)
אטק
התחלה - תחילתו של הביצוע או הצליל
אריה. שיר או פרק נגינה שקט ואיטי
אילתוּר
נגינה ללא הכנה מוקדמת או תוים. הנגן "ממציא"
את רעיונותיו בזמן הנגינה. מקובל במיוחד בג'אז ובמוסיקה עממית.
אִימְפְּרוֹבִיזַצְיָה
אילתור. נגינה ללא הכנה מוקדמת או תוים. הנגן "ממציא"
את רעיונותיו בזמן הנגינה. מקובל במיוחד בג'אז ובמוסיקה עממית.
אִימפְּרוֹמְפְּטוּ
יצירה שצורתה חפשית. נועדה ליצור במאזין תחושה של אילתור
אימפרסיוניזם
סגנון מוסיקלי המשתדל להעביר את התרשמותו של המלחין
במוסיקה ערפילית, א-טונלית.
אינוונציה
חיבור מוסיקלי קצר ורב-קולי. יוהן סבסטיאן באך הוא שכתב
את האינוונציות המוכרות לפסנתר.
שירה או נגינה ללא זיוף
אינטרוול
מירווח. המרחק המוסיקלי בין שני צלילים
קטע מוסיקלי המנוגן בין חלקי האופרה או הדרמה המוסיקלית.
קטע ביניים, נגינת ביניים
אינטרפרטציה
פרשנות - האופן בו מבצע הנגן או המנצח (עם תזמורתו כמובן)
את היצירה
אין מודו די
בסגנון של...
שמח, כלומר: טמפו מהיר
אלגרו
אסאי
מהר מאד
אלגרו
נון טרופו
מהר, אך לא יותר מדי
מהיר למדי (אך פחות מאלגרו), עירני למדי
Alla Breve אלה בְרֶבֶה
ספירה בחצאי תיבות. היחידה נמנית בחצאים במקום ברבעים
אַלְט,
אלטו
א. הנמוך בקולות הנשים
ב. צליל הויולה
ג. גבוה
ריקוד מפואר וחגיגי שמקורו בגרמניה. הריקוד שקט, פשוט
ומשקלו זוגי. מהמאה ה-18 הוא שותף בסוויטה וצורתו דו-חלקית
אל-פינה
עד הסוף
אלרגַנדוֹ
האט
אמפליטודה
מישרעת - מונח באקוסטיקה המייצג את עוצמת הצליל במידת
הרטיטה של המיתר
קצב הליכה. מתון, זורם בנחת
אנדנטה
מאסטוזו
באורח נשגב ומרומם
אנדנטה
מה-נון-טרופו
איטי, אך לא יותר מדי
אנדנטה
קנטבילה
מתון
אנדנטינו
בדרך כלל, מהיר מעט מאנדנטה
אנדנטינו גרציוזו
בחן, לאט יחסית
אנהרמוניה
זהות בין שני צלילים או מרווחים בעלי שמות שונים. דו
דיאז למשל הוא אינהרמוני לרה במול
שירת מענה. זוהי שירה בה שתי מקהלות (או סולן מול מקהלה)
שרות לסירוגין. שירה זו רווחת בבית הכנסת ובמוסיקה הנוצרית. ניתן למצוא
שירה כזו גם במוסיקה אפריקאית ובמוסיקה של המזרח התיכון.
אנימה סול
ברגשות אמיתיים
אנימָטו
בחיוּת, בצורה מלאת-חיים
אַנְסַמְבְּל
להקה, הרכב
מזמור נוצרי
אסאי
לְמַדָי, דֵי
אֶסְפְּרֶסיבוֹ
בהבעה
Appoggiatura - אפוג'טורה
סמיך. נגינה לצליל סמוך
אפסיונטו
בתשוקה, בהתלהבות
צלילים המחקים קולות מהטבע (רוח, ים, גשם). קיים גם
במוסיקה תכניתית וגם במולטימדיה
במהירות גדלה והולכת. מחיש. הולך ונעשה מהיר
אקווינלדו
סגנון עממי מוסיקלי שמקורו בפורטוריקו
אקולדה
מעין סוגריים המחברות מספר חמשות ומציינות שאלו ינוגנו
יחדיו
אַקוּסְטִיקה
תורת הצליל. הפיסיקה של הצליל - מקורו, החוקים הפיסיקליים
החלים עליו ועוד
שלושה צלילים או יותר, המנוגנים בו-זמנית
אקורדיון
זרם במוסיקה האמנותית של תחילת המאה ה-20 שהיה חזק במיוחד
בגרמניה ואוסטריה. הושפע במיוחד מהאמנות הויזואלית שהציגה רגשות וביטוי עצמי
עמוק של האמן
א-קפלה
שירה ללא ליווי של כלי נגינה
א-קפריצ'ו
בקצב או בהבעה כרצון המבצע
אקצנט
הדגשה
שיר ליחיד. מצוי בדרך כלל ביצירות קוליות כאופרה, אורטוריה
או קנטטה
Ars antiqua (Latin: old
art) ארס אנטיקה
סגנון מוסיקלי במוסיקה האירופית של המאה ה-13. מיוחס
במיוחד למלחינים מהאסכולה הפאריסאית כגון פרוטין וליאונין. מאופיין בשימוש
בצורות מורכבות של אורגנום. קדם לארס נובה
Ars nova (Latin: new art)
ארס נובה
סגנון מוסיקלי במוסיקה האירופית של המאה ה-14. המשיך
את הארס-אנטיקה. במרכזו עמדו המלחינים הצרפתיים ובמיוחד גיום דה משוֹ ודוּפאי.
השם נלקח מכותרת של חיבור של פיליפ דה ויטרי, שהגדיר מחדש את העקרונות של
חיבור המוטט והתיווי של מקצבים מורכבים
ארפג'ו,
ארפג'יו, ארפגיו, ארפֶּג'
נגינה של אקורד במפורק ("ארפה" הוא נבל -
כלומר נגינה כבנבל)
ארקו
לנגן בקשת (בכלי קשת). הוראה זו הפוכה להוראה פיציקטו
באלט
ריקוד אמנותי. הצגת עלילה דרמתית הכוללת ריקוד ותנועה,
לרוב בליווי מוסיקה
בַּאס
הקול הנמוך במוסיקה. במוסיקה קולית זהו הקול הנמוך בקולות
הגברים
Figured bass - באס ממוספר
בארוק
תקופה בתולדות המוסיקה (מראשית המאה ה-17 ועד למחצית
המאה ה-18) בתקופה זו פעלו באך, ויואלדי, הנדל ואחרים
יצירה כלית זעירה. צורתה לרוב תלת-חלקית: א-ב-א
בונגוס
בוֹלֶרו
ריקוד ספרדי במשקל משולש
בּוּרֶה
ריקוד ער במשקל מרובע ויש בו קדמא. מקורו בצרפת
בורלסקה
פרק מוסיקלי היתולי
Bebopבִּיבּוֹפ
זרם בג'אז שדגל בחדשנות בהרמוניה, במקצב ובהיבטי הביצוע.
דיזי גילספי, צ'ארלי פארקר ותלוניוס מונק היו מחולליו בתחילת שנות ה-40
תזמורת ג'אז המורכבת, בדרך כלל, מ-3 קבוצות נגנים (כלי
נשיפה ממתכת, כלי נשיפה מעץ וכלי הקשה) שמנגנת מוסיקה לריקודים. היו פופולאריות
באמריקה ובעולם המערבי במיוחד בשנות ה-20 וה-40 של המאה הקודמת
יחידת הזמן הבסיסית במוסיקה. יחידת הדופק שאותה מסמן
המנצח לתזמורת לקביעת מהירות הנגינה
בכחנליה
זמר שיכורים, שיר יין
בלדה
זמר סיפורי פשוט
Bluesבלוז
מוסיקת העצב והייסורים של השחורים בארה"ב. קולית
וכלית. מאפייניה הבולטים הם המבנה בן 12 תיבות והקצב האיטי אך שמו של הסגנון
נובע מהצלילים המכונים 'בלו-נוטס' - הצלילים השלישי והשביעי המשמשים הן בנגינת
בקר והן בהנמכה לבמול
צורת שיר איטלקי מימי הביניים
בֶּמוֹל
סימן המורה לנגן את הצליל אליו הוא מתלווה בחצי טון
נמוך יותר. רה במול, למשל, הוא הצליל הנמוך מהצליל רה בחצי טון
בנג'ו
Benedictusבנדיקטוס
פרק
('מבורך') מהמיסה הנוצרית
בַּס
הקול הנמוך במוסיקה. במוסיקה קולית זהו הקול הנמוך בקולות
הגברים
בסון,
פגוט
בס ממוספר, בַּסוֹ קוֹנְטִינוּאוֹ
שיטה בה מציינים את ההרמוניה לקטע מוסיקלי במספרים בסמוך
לתפקיד הבאס
הדגשת הפעימות השניה והרביעית. בדרך כלל מוצאים אותו
במוסיקת הריתם אנד בלוּז
בֶּקָר
סימן המבטל סימן במול או דיאז קודם ומחזיר את התו לערכו
הרגיל. דו בקר = דו
בְּרֶוֶה,
ברוִיס
משך צליל שהיה בשימוש בזמן העתיק ופירושו: צליל בעל
מסך כפול מצליל שלם (8 רבעים)
בְּרִיוֹ
במרץ, בחיוּת
בריטון
קול גברי הגבוה מן הבאס ונמוך מהטנור
בַּרְקָרוֹלָה
זמר ספנים איטלקי בנוסח שייטי הגונדולות בוֶנֶציָה המתאפיין
בקצב מתנודד של 6/8
ג'אז
סגנון מוסיקלי שמקורו באמריקה ומאפייניו מקצבים עתירי
סינקופות ואילתור מרובה של הנגנים
גוּאריירו
בהלך מלחמתי
גוּארנרי
בונה כינורות ידוע מקרמונה שבאיטליה. נחשב לשני רק לסטרדיבריוס
מתחרהו
Pitchגוֹבַה
יחסי הגבהים של הצלילים. גובהו של צליל נקבע על ידי
תדירותו, דהיינו מספר הרעידות בשניה
ריקוד צרפתי מתון וחגיגי במשקל זוגי (4 רבעים או שני
רבעים)
גונג
ריקוד מהיר ועליז שמקורו באנגליה או סקוטלנד. בדרך כלל
במשקל משולש ובצורה דו-חלקית (א-ב). מרבית הסוויטות של באך מסתיימות בג'יג
גיטרה
גלוֹפּ
ריקוד מהיר ועליז במשקל זוגי המבוצע במעגל. מקורו בגרמניה
Gloriaגלוריה
הפרק
השני ("הללו את האל") מהמיסה הנוצרית
גַלִיאַרְד
ריקוד איטלקי, מהיר ובמשקל משולש
גלישה מצליל לצליל באורח חלק על ידי החלקה. הטרומבון
מנגן גליסנדו בקלות מרובה
גְרֶגוֹריאָנית,
שירה
שירה חד-קולית המושרת ללא ליווי של כלי נגינה וללא משקל
מוסיקלי מוגדר - שירה חפשית
גְרַוֶה
קצב כבד, איטי מאד ורציני
גְרציוזו
בחן, חינני
Da Capo..............................D.C.דה
קפו, דה קאפו
חזור מההתחלה (הוראה)
D.C. al Coda - דה קאפו אל קודה
חזור מהתחלה ועד לסימן הקודה
דה קאפו אל פינה - D.C. al fine - דה קאפו אל פינֶה
חזור מההתחלה ועד למקום בו כתוב סוף
D.C. al segno - דה קאפו אל סניו
חזור מההתחלה ועד למקום בו מופיע הסימן (מהסימן קופצים
בדרך כלל לנגינה הקודה
דוּאֶט,
דוּאו
פרק נגינה או זימרה המבוצע בשניים
מכשיר המאפשר הקלטת צליל טבעי ונגינתו בגבהים שונים
באורח אלקטרוני - Sampler
דוֹדֶקָפוֹנִיָה
שיטת 12 הצלילים - שיטת הלחנה של יצירה המבוססת על סדרת
12 צלילי הסולם הכרומטי. בשיטה זו אין תו מרכזי טוֹנָלי וכל הצלילים בסדרה
חשיבותם זהה
דולצ'ה
במתיקות, בנעימות, ברוך
הצליל החמישי בסולם או האקורד הבנוי על צליל זה
מהלך הכתוב בצלילי הסולם בלבד, ללא סטייה לצלילים זרים
- הפוך מהכרומטי
דיאפזון
מינעד - טווח צלילים שכלי מסוגל לנגן מהנמוך ביותר לגבוה
ביותר
דִיבֶרטִימֶנְטוֹ
אוסף של קטעי נגינה שבמקור היו משעשעים . בהמשך תולדות
המוסיקה נכתבו גם דיורטימנטו רציניים, במיוחד על ידי מוצרט
דִיאֶז
סימן המורה לנגן את הצליל אליו הוא מתלווה בחצי טון
גבוה יותר. דו דיאז, למשל, הוא הצליל הגבוה מהצליל דו בחצי טון
דִימִינוּאֶנדו
באיטלקית קַטֵן. בעוצמה הולכת ונחלשת (הפוך מקרשצ'נדו,
נקרא גם דה-קרשצ'נדו)
דִינָמִיקָה
שינויים בעוצמת הקול ביצירה
תַצְרים. צרימה בשילוב בין הצלילים במרווח מסויים (הפוך
מקונסוננס)
דיסקו
סגנון פופולארי של מוסיקה לריקודים עם הדגשות חזקות
על הפעמה וחזרה על מילים פשוטות. נפוץ במיוחד בשנות ה-70 של המאה הקודמת
צורת ליווי קדומה מימי הביניים (מאה 12). פוליפוניה
מוקדמת
דל סניו
חזור מהסימן
דל סניו א לה פינה - D.S. al fine
חזור מהמקום בו ממוקם הסימן ועד לסימן סוף
דציסו
בקצב מודגש
דקלמציה
דיקלום. שירה שבדיבור. באופרה ישנם קטעי דקלמציה רבים
שנועדו לקדם את העלילה והסיפור
דרמה
מוסיקלית
שילוב האמנויות הדומה לאופרה עם דגש על הצד הדרמטי
דה-קרשצ'נדו, דקרשצ'נדו, דקרשנדו
בעוצמה הולכת ונחלשת (הפוך מקרשצ'נדו, נקרא גם דימינואנדו)
הבנרה
ריקוד ספרדי איטי במשקל זוגי. מקורו בקובה
Reverberationהִדהוּד
הצליל
הומופוניה
מוסיקה שבה שר קול אחד את התפקיד המלודי והשאר מלוים
אותו. ההיפך מפוליפוניה
הומורסקה
מהתלה. קטע קצר ועליז
הורנפייפ
מחול אנגלי שמקורו ריקוד מלחים. עד לשלהי המאה ה-18
היה במשקל משולש. אחר כך נהגו לחבר כאלו במשקל זוגי וקליל
רב-קוליות שאינה מבוססת על חוקים ושבה אחד המבצעים משנה
את המנגינה על מנת לגוון ולקשט אותה, למול המבצעים האחרים. שירת בית הכנסת
משתמשת לעיתים בהטרופוניה
היתק, סימני
הכסקורד
סולם בן שישה צלילים שהיה שימוש בזמן העתיק
הֶליקון
מעין סוזאפון. טוּבה הבנוייה בצורת טבעת המונחת על כתפי
הנגן. משמשת לנגינה בצעידה
הכנסת מקצב זוגי בזמן משולש או ההיפך. שני צלילים בזמן
של שלושה או שלושה בזמן של שניים. בדרך כלל החלפת משקל שש-שמיניות בשלושה
רבעים או ההיפך. דוגמא לכך בתחילת הפרק הראשון של הקונצ'רטו דה ארנחואז מאת
רודריגו
שיר שבח ותהילה או שיר לאומי
צירוף צלילים המושמעים יחדיו
השישיה
ואלס
- ראה
וולטה
סיום בתוך היצירה. משפט חוזר כמה פעמים
בסיומות שונות יקבל וולטות שונות
ווקלי,
ווקאלי
קולי
וִיבְּרָאטוֹ, ויברטו
רעד, רטיטה. נגן המנגן בויברטו מרעיד
את הצליל תוך כדי הנגינה. משמש בדרך כלל להבעת רגשות
ויברפון
ויולה
ויווֹ
מלא חיים
ויוצ'ה,
ויואצ'ה
מלא חיים, עליז, מהיר
ויוַצ'יסימו
תוסס
וִירְטוּאוֹז
מבצע המצטיין במיומנות טכנית מדהימה.
לדוגמא, ליסט היה פסנתרן וירטואוז ופגניני - כנר וירטואוז
ריקוד פופולארי עד היום במשקל משולש.
מקורו לא ידוע. בתולדות המוסיקה נכתבו גם ואלסים רבים שאינם לריקוד. שיאו
בסוף המאה ה-19 ובמיוחד בעיר וינה
שינוי במנגינה או בנושא המוסיקלי ביחס
למקור. בנושא ווריאציות, למשל, מבוצעת המנגינה ולאחר מכן ביצועים שלה כשבכל
פעם היא עוברת שינוי אחר - אלו הוריאציות
זרם באופרה שדגל בכתיבת אופרות על נושאים
מהחיים במקום נושאים מיתולוגיים ודמיוניים כמקובל עד אז (סוף המאה ה-19)
זמרה
שירה
plainsong - זֶמֶר
גריגוריאני
שיר מונופוני, ללא מקצב. בשימוש הכנסיה הקתולית מאז
האפיפיור גריגוריאוס
Zarzuela - זרזואלה
סוג של אופרה ספרדית
חליל-צד
חלילית
Mighty Handfulחמישיה,
ה-
קבוצת מלחינים רוסיים שכתבו מוסיקה בהשפעה לאומית רוסית
(כחלק מהזרם הלאומי של המאה ה-19) וזאת בהשפעת המלחין באלאקירב
חמשה
שורת חמשת הקוים המשמשת לכתב התוים ומאפשרת סימון גובהם
חמת
חלילים
כלי נגינה סקוטי במקורו המשמש בעיקר למוסיקה עממית ותזמורות
צבאיות. כלי נשיפה
חצוצרה
מערכת המשקלים ההודית. מעין מקבילה למשקל המוסיקלי המערבי
אך, בניגוד לו, אין ההדגשות באות בקביעוּת אלא על פי סידור משתנה. כיום מקובלות
36 טאלות
טוּבָּה
טונלי,
טוֹנָלִיוּת
סולמיות. התייחסות לצליל הבסיסי של הסולם - הוא הטוניקה
טוּטי
כולם
Toccataטוקטה
קטע חופשי, מהיר ומרובה עיטורים המיועד בדרך כלל לכלי
מקלדת
טטרקורד, טטרכורד
ארבעה צלילים בתחום הקוורטה הזכה. שני טטרכורדים מרכיבים
את הסולם המלא
טימבלה
Timber,
Timbre- טימבר
גוון צליל (נקבע בדרך כלל על ידי עוצמות הצלילים העיליים
שלו)
טימפני
טמבורין
טֶמְפּוֹ
מהירות, מיפעם
טנגו
ריקוד ארגנטיני שהפך פופולארי בתחילת המאה ה-20
נגינה תוך החזקת הצלילים באורכם המלא (הפוך מסטקטו)
טֶנוֹר
הקול הגבוה של הגברים
Tanto - טנטו
מִדי
טקט
תיבה מוסיקלית
Troubadoursטְרוּבָּדוּרים
מלחיני ומשוררי ימי הביניים במאות ה-11-13 ששרו במיוחד
על אהבה
טרומבון
טרופּו
מִדי
Trioטְרִיוֹ
הרכב בן שלושה מבצעים - נגנים או זמרים, או יצירה לשלושה
כלים או מבצעים
טריטון
מרווח בן 3 טונים שהיה אסור בימי הביניים לשלבו בלחנים
נוצריים כיוון שהיה בלתי נעים לאוזן. נחשב כמרווח שטני ובעייתי לאוזן. המרווח
נחשב כקוורטה מוגדלת או קוינטה מוקטנת
עיטור מסולסל בין צליל לסמוך לו
טְרֶמוֹלו
רעד, נגינה חוזרת של צליל בצורה מהירה. נגינת מנדולינה
או עוּד, למשל, מאופיינות בטרמולו על הצלילים הארוכים
טרנטלה
ריקוד מהיר מאד במשקל של 6/8 שמוצאו מאיטליה, ריקוד
פראי
טְרַנְסְפּוֹזִיצְיָה
העברת מנגינה מסולם לסולם אחר. משמשת למקרה בו הזמר
אינו מסוגל לבצע קטע גבוה או נמוך במיוחד ויש לשנותו על מנת שיוכל לבצעו
טרנקוִילוֹ
שקט
טֶרְצָה
המרווח בין שלושה צלילים סמוכים בסולם. בין דו למי יש
טרצה גדולה (2 טונים). בין מי לסול הטרצה הינה קטנה - 1.5 טונים
Yodel - יוֹדְל
סגנון השירה הפופולארי באלפים של אוסטריה ושוויץ
Wonder childילד
פלא
ילד שכשרונו האמנותי גדול במיוחד
יסף
קודה. סיום של פרק או יצירה בצורת תוספת קטנה של קטע
מוסיקלי
כִּינוֹר
שיר תפילה נוצרי המושר בכנסיה. בדרך כלל מלווה באורגן
ומושר במספר קולות. באך נהג לשבץ כוראלים בסיום הקנטטות שלו
Chromatics, chromaticismכְּרוֹמָטִיקָה
שימוש בצלילים שאינם דיאטוניים (בצלילים שהוגבהו או
הונמכו באמצעות במול ודיאז). לעיתים, כרומטיקה משמשת בכדי להגביר את המתח
הרגשי ביצירה
Through-composed
- כתוּב בשלמותו
שיר
בו בכל בית חדש יש מנגינה משלו. הפוך מהשיר הסטרופי, בו חוזרת המנגינה שוב
ושוב, לכל בית חדש
#StrophicMensural notationכתב
מנזוראלי
כתב
תוים מימי הביניים שהראה לראשונה את מישכי הצלילים ולא רק את הגבהים כבנוימוֹת
לאוטה
כלי פריטה עתיק, אביהם של הגיטרה הקלאסית וצאצא של העוּד
המזרחי
לאומית, מוסיקה
לג'רו
קל
לֶגָטוֹ
קשור יחדיו. נגינה בה אין הפסקות בין הצלילים אלא משפט
מוסיקלי המנוגן ברצף. מסומן בקשת בדרך כלל
לוֹקוֹ
מקום - הוראה המבטלת שינוי אוקטבה (אוטבה אלטה, אוטבה
באסה) ופירושה שעל המבצע לחזור לגובה הצליל הרגיל
ליברטו,
לִיבְּרִית
המילים של האופרה או האורטוריה
ליגטורה
קשת המופיעה מעל לתוים לסמנם כצליל מחובר
Liedלִיד
השיר הגרמני האמנותי. נכתב לשירת סולו בליווי פסנתר.
שוברט היה המרכזי שבכותבי הלידר
Leitmotifלַייטְמוֹטִיב
נושא מוביל. מוטיב המייצג (בדרך כלל באופרות של ואגנר)
דמות של גיבור באופרה ומוטיב זה מופיע במוסיקה כל אימת שמופיע הגיבור או מוזכר
לַמֶנטוזו
בקינה, מקונן
לנדלר
ריקוד איטי שמוצאו מאוסטריה
Lentoלנטו
לאט, במתינות
Lestoלסטו
מהר
רחב ומרווח
Larghettoלרגטו,
לארגטו
רחב, אך פחות מהלארגו. מעט מהיר מלארגו
מא, מה
אבל, אך
מאסטוזו
בהוד, בהדר, בחגיגיות
מאסטרו
מנצח, אמן מומחה
מאראקס
כלי נגינה לטיני מסוג הרעשנים
מארציאלה
בסגנון של שיר לכת
Marchמארש
שיר לכת. נועד להלהיב את הצבא. מאוחר יותר הפך לצורה
אמנותית מקובלת
Marchiella, Marciale, Marziale מארשיאל
ברוח המארש
מַדְרִיגָל
שיר מקהלה שלא לצרכים דתיים שהיה פופולארי בימי הביניים
וברנסאנס. מבוצע בכמה קולות ויש בו רדיפה של קולות (אימיטציה). הוא אינו
מלווה בכלי נגינה אלא מבוצע א-קפלה (בשירה בלבד)
מעבר במהלך היצירה מסולם אחד לסולם אחר
עושה שימוש במודוס
Modeמוֹדוּס
פירוש המלה "שיטה". מודוסים הם הסולמות העתיקים
שרווחו במוסיקה עד סוף ימי הביניים, זמן בו המוסיקה האירופית החלה להתבסס
בלעדית על המינור והמז'ור, שניים מהמודוסים העתיקים שנקראו אֶאוֹלִי ויוֹנִי
מודרטו
מדוּד, טמפו בינוני, מהירות ממוצעת
מוזט
פרק נגינה שקט בטמפו בינוני שנשמע כאילו הוא נוגן בחמת
חלילים סקוטית - צליל ארוך וממושך מנוגן בבאס (בורדון) ומעליו המנגינה שופעת
ומעוטרת
מוטו
תנועה
Motetמוֹטֶט
קטע כנסייתי למקהלה ללא ליווי כלי
גרעין מלודי או קצבי המשמש בסיס ליצירה או פרק שלם
מולטו
הרבה, מאד
מוסיקה חדקולית מושרת ללא ליווי כלי או מוסיקה הומופונית
בה יש תפקיד מוביל והשאר משמשים לו ליווי
שירה או ביצוע בצליל אחד
Monophonyמוֹנוֹפוֹנִיָה
מוסיקה חדקולית מושרת ללא ליווי כלי או מוסיקה הומופונית
בה יש תפקיד מוביל
יצירה המבוססת על נושא מוסיקלי אחד
מוסוֹ
בתנועה
Absolute music - מוסיקה אבסולוטית
מוסיקה כלית ללא רעיון חוץ מוסיקלי. ההיפך ממוסיקה תכניתית
Abstract music - מוסיקה אבסטרקטית
מוסיקה כלית ללא רעיון חוץ מוסיקלי. ההיפך ממוסיקה תכניתית
Aleatoryמוסיקה
אלאטורית
מוסיקה המבוססת על אקראיות (על מקרה)
Electro-acoustic - מוסיקה
אלקטרו-אקוסטית
מוסיקה המשלבת מוסיקה אלקטרונית עם מוסיקה קונקרטית
(כזו המשתמשת ברעשים, צלילים וקולות שהוקלטו לאמצעי הקלטה) והמושמעת באמצעים
אלקטרוניים
Electronicמוסיקה
אלקטרונית
מוסיקה המופקת באמצעים חשמליים ועל ידי כלי נגינה אלקטרוניים
מוסיקה
דודקפונית
שיטת הלחנה בה אין תו מרכזי טוֹנָלי ומבוססת על סדרת
12 צלילי הסולם הכרומטי
Didacticמוסיקה
דידקטית
מוסיקה שנכתבת למטרות חינוכיות ולימודיות
מוסיקה חילונית
מוסיקה שאינה דתית
מוסיקה שנועדה לבטא את רוח העם של מלחין ושהושפעה מהמוסיקה
העממית שלו. מלחינים שיצרו מוסיקה כזו היו, בין השאר, סמטנה, גריג, דבורז'אק
ובארטוק
מוסיקה המבוצעת על ידי תזמורת סימפונית
מוסיקה
סריאלית
מוסיקה המבוצעת בהרכב מצומצם ובדרך כלל בסלונים ואולמות
קטנים
מוסיקת קודש
מוסיקה שנכתבה לצרכים של פולחן דתי
מוסיקה
קונקרטית
מוסיקה המופקת מרעשים וקולות שהוקלטו ועובדו באולפן
ההקלטות
Applied, functional, useful
מוסיקה
שימושית
זרם מוסיקלי של יוצרים מתחילת המאה ה-20 שדגלו בהלחנה
למען החברה ושירות צרכיה. מובילי הזרם היו הינדמית, קורט וויל וקזנק
מוסיקה תיאורית. מוסיקה המתארת רעיון חוץ מוסיקלי, סיפור,
תמונה וכדומה
Pop musicמוסיקת
פופ
סגנון של מוסיקה פופולארית
מורדנט
עיטור (צביט). קישוט המבוסס על הצליל שמעליו הסימן
והצליל הסמוך לו מלמטה
מז'ור,
מַג'וֹר
הסולם הדיאטוני המוכר ביותר. מנוגן על הקלידים הלבנים
מהצליל דו עד לדו הבא
מָזוּרְקָה
ריקוד פולני לאומי, איטי, במשקל משולש עם הטעמה על הפעימה
השניה או השלישית
שיר הלל, שיר קודש
גירסא פופולארית של האופֶּרֶטַה (במיוחד רווחת באנגליה
ובארצות-הברית)
מכשיר המאפשר הקשת הטמפו אותו מבקשים ובכך מסייע לתלמיד
לשמור על קצב נכון
Musical
Instruments Digital Interface - מִידִי
ראשי תיבות באנגלית של "חיבור דיגיטלי בין מכשירים
מוסיקליים". זוהי שיטת תקשורת בין סינטסייזרים, קופסאות צליל (מוֹדוּל)
ומחשבים
Minuet, Minuetteמִינוּאֶט
ריקוד צרפתי מעודן שרקדו בחצרות האצילים במאות ה-17-18.
משקל משולש וטמפו בינוני. מאוחר יותר נכנס לסימפוניה הקלאסית
מינור
סולם נפוץ המנוגן על הצלילים הלבנים במקלדת מהתו לה
ועד הלה הבא (מינור טבעי) וישנם פיתוחים שלו בדמות המינור ההרמוני והמינור
המלודי
Minesingerמִינֶזִינְגֶר
שם גרמני למלחיני ומשוררי ימי הביניים (טרובדורים)
יצירה קטנה
מִינִימליזְם
שיטת הלחנה מודרנית בה תבנית חוזרת שוב ושוב בשינויים
קטנים
מִיסָה
תפילה חגיגית של הנוצרים. בזמנים בהם הכנסיה הנוצרית
שלטה בעולם האמנות הולחנו מיסות כיצירות מוסיקליות מרשימות המשלבות נגינה
ושירה. פרקיה:ּ
קיריֶה,
גלוריה,
קְרֶדוֹ,
סַנְקְטוּס,
בֶּנֶדיקְטוּס
אַגְנוּס דֶאִי
מיקרו-טונים
מרווחים קטנים מחצי טון. מקובלים בעיקר במוסיקה של המזרח
מנגינה, רצף צלילים עולים ויורדים
מלחין
אדם הכותב מוסיקה באופן מקצועי
סגנון ריקוד מודרני שמקורו בקובה. הפך לסגנון של מוסיקה
כלית בנגינת תזמורות ג'אז (ביג-באנד) גדולות
Tune - מנגינה
לחן, מלודיה, רצף צלילים עולים ויורדים
מנדולינה
מנו
פחות
מנו מוסו
בפחות תנועה. לא כל כך מהר
הצלילים שכלי נגינה או קול מסוגל להפיק, מהנמוך ביותר
לגבוה שבהם
מנצח
קנה הטרומבון שבאמצעות החלקתו פנימה והחוצה משנה הנגן
את גובה הצלילים
Sound envelope, Envelope-
מעטפת הצליל
עקומת השינוי של הצליל לאורך ציר הזמן
מפוחית
פה
אביזר המשמש לפריטה על כלי נגינה כמנדולינה וגיטרה.
עשוי פלסטיק, עץ או עצם
Clefמפתֵחַ
סימן הרשום בתחילת כל שורה מוסיקלית ומסמן את הגובה
של כל צליל וצליל
מֶצוֹ
חצי. מצו פורטה - חצי חזק או מצו סופראן - אמצע הסופרן
מֶצוֹ-פיאנו
בינוני חלש
מֶצוֹ-פורטֶה
בינוני חזק
מצילתיים
מקבילים, סולמות
סולמות קרובים שלהם אותם סימני היתק ליד המפתח
מקהלה
Rhythmמקצב
חלוקת המשקל לצלילים ארוכים וקצרים
מרימבה
Merengueמֶרֶנְגֶה
סגנון מוסיקלי ריקודי עממי שמקורו ברפובליקה הדומיניקנית
מַרקָס
כלי נגינה לטיני מסוג הרעשנים
Marcato.....................^......................מרקטו,
מרקנדו
מודגש, מובלט ומפורש. הוראה להטעים כל צליל מנוגן
Marchמרש,
מארש
שיר לכת. נועד להלהיב את הצבא. מאוחר יותר הפך לצורה
אמנותית מקובלת
Meter, metreמשקל
סדירות ומחזוריות הפעימות החזקות
Neumesנאומה,
נוימה
צורה עתיקה של תוים שהחלו להשתמש בהם מהמאה ה-7 ושהיו
מצויינים בתחילה מעל לטכסט המושר ובהמשך נוספו בהדרגה קוי השורות. לא מציינות
משך צליל
נבל
מרווח של תשע דרגות בסולם (אוקטבה וסקונדה)
נון
לא
נון טרופו
לא יותר מדי (איטלקית)
Nocturne, nocturnoנוֹקְטוּרְן,
נוקטורנו
מנגינת לילה
תגובה מודרנית (מהמאה העשרים) לרגשנות והמעורבות של
המלחינים בתקופה הרומנטית. זרם המאופיין בתחייה של האידיאלים האסתטיים, הצורות
ושיטות היצירה של התקופה הקלאסית
נקודה
מוסיפה לתו לידו היא נמצאת חצי ממישכו
Organ-pointנקודת
עוגב
צליל ממושך, בדרך כלל בבאס אך לא תמיד, המנוגן בו זמנית
להתפתחות המוסיקה. יש גם נקודת עוגב שאינה צליל אחד אלא צלילים זהים החוזרים
שוב ושוב למול המנגינה בקולות האחרים
Nationalismנשיונליזם
Seguidillaסגידיליה
ריקוד ספרדי שמקורו באנדלוסיה. משקלו משולש והטמפו מהיר
Subdominant - סוב-דומיננטה
דרגה רביעית בסולם. בסולם דו מז'ור, למשל, יהיה הצליל
פה הסוב-דומיננטה
Submediant - סוב-מדיאנטה
דרגה שישית בסולם. בסולם דו מז'ור, למשל, יהיה הצליל
לה הסוב-מדיאנטה
Harmonic seriesסדרה
הרמונית
סדרה
של צלילים עיליים (המנוגנים מעל לצליל היסוד)
מחרוזת של מנגינות ריקוד מארצות שונות, שהפכה לצורה
מוסיקלית
Swingסווינג
הג'אז התזמורתי של שנות ה-30. מזוהה במיוחד עם תזמורתו
של בֶּני גוּדְמַן
סוזפון
Soloסוֹלוֹ
מופע של מבצֵעַ בודד או תפקיד מוביל בביצוע מוסיקלי
תזמורתי
Scale, Keyסולם
שורת צלילים המשמשת מסגרת ובסיס לקטע מוסיקלי. המרכז
הטונלי של המנגינה
Relative keysסולמות
קרובים
סולמות מינור ומז'ור החולקים סימני היתק זהים. דו מז'ור
ולה מינור הינם מקבילים
Solmization סולמיזציה
שיטה להוראת הצלילים ושירתם על ידי שמות איטלקיים: דו,
רה, מי וכדומה ללא קשר לסולם האמיתי (הטוניקה תיקרא דו בכל מקרה)
Solfeggio, solfegio - סולְפֶג'
אוסף תרגילים ואימונים מודרגים לשם לימוד השירה מתוים
Sonata - סוֹנָטָה
יצירה לכלי בודד במבנה מוגדר. בדרך כלל מלווה בפסנתר
Sonata form, sonata allegroסוֹנָטָה,
צורת
צורה מוסיקלית חשובה במיוחד שעשו בה שימוש בפרק הראשון
של הסונטה לכלי סולו, הסימפוניה, קונצ'רטו ועוד
סונטינה
סונטה קצרה ופשוטה כתובה בצורת הסונטה
סוסטנוטו
כמו טנוטו, פירושו לשמור על המשך המלא של התוים, עצוּר
Sopranoסופראן,
סוֹפְּרָן
קול האשה הגבוה ביותר
גבוה מהסופרן. כינוי לכלי קטן במיוחד המנגן צלילים גבוהים
ביותר
סורדינה, סורדינו
עמעמת, מכשיר המעמעם את צליליו של הכלי
Staccatoסטקטו
צלילים קצרים וקצובים שאינם מחוברים זה לזה (הפוך מלגטו)
סטרטו
כיווץ וציפוף הצלילים בנושא או בקטע המנוגן
Stradivariusסטרדיבריוּס
בונה כינורות וכלי קשת מפורסם מהעיר קרמונה שבאיטליה.
בנה למעלה מ-1000 כלים בחייו והם נחשבים לכלים הטובים ביותר. גם כיום, לא
מצליחים לפענח את סודו לבניית כלים כה איכותיים והכלים שבנה נמכרים במחירים
גבוהים במיוחד
צורת שיר בה המנגינה הבסיסית חוזרת שוב ושוב בכל בית
חדש, בלא מרכיבים מלודיים חדשים. השיר הסטרופי נפוץ בשירי-עם, המנונים ושירים
אמנותיים שלפני התקופה הרומנטית
Stringendo - סטרינג'נדו
בתאוצה גוברת והולכת
סטרפיטוזו
בהתפרצות
כלי פריטה הודי
סימילֶה
באורח דומה - בא לציין כי הוראה קודמת (דוגמת סטקטו
או לגטו) תחול עד להודעה חדשה
Accidentals סימני
היתֶק
סימנים שנועדו לשנות את גובהו של התו. תקפים עד לסוף
התיבה. ביניהם הדיאֶז, בֶּמוֹל ובֶּקַר
צורה מוסיקלית לתזמורת גדולה. בעלת 4 פרקים שהראשון
בהם כתוב בצורת הסונטה
סין
עד ה... (איטלקית)
סינטסייזר
Sinfoniaסִינְפוֹנִיָה
יצירה כלית המשמשת כפתיחה לאופרה מראשית המאה ה-18 (גם
לסוויטה וקנטטה)
הדגשה במקומות בלתי צפויים בתיבה, בניגוד למשקל (רווח
במיוחד בג'אז)
Saltarello - סלטרלו
ריקוד עליז וקליל שמקורו באיטליה
סלנטנדו
הולך ומאיט
סלפית
הצלילים הגבוהים שמסוגל להנפיק זמר ושאינם בתחום השירה
הרגיל שלו. נקרא גם "צליל ראש" נערים השרים סופראן משתמשים בסלפית
סמורפיוזו
מתייפה, מתגנדר, מעושה
סמורצנדו
דועך והולך
חצי טון
Seminuendo, seminuito - סמינואנדו, סמינואיטו
כמו דימינואנדו - הולך ונחלש
Semplice - סמפליצֶ'ה
בפשטות, החלק המסומן ינוגן בלא שינוי - ללא עיטורים
וללא שינויי קצב
Sempre - סֶמפרֶה
כל הזמן. "סמפרה לגטו", למשל, פירושו נגן
כל הזמן לגטו (עד להוראה שונה)
סֶניוֹ
סימן המוצב בתחילת או בסוף חלק שאמורים לנגן שוב
סֶנצַה, סנזה
בלי, ללא... (איטלקית)
סנֶלו
בקלות (איטלקית)
Sanctusסנקטוּס
הפרק
הרביעי מתוך המיסה הנוצרית. באיטלקית: 'קדוש'
ספוגַטו
קליל, אוורירי, ענוג
Sforzato..............................sfz...........ספורזטו
לנגן בהטעמה חזקה, בכוח
Sforzando...............sf...........ספורצַנדו
יוטעם בחוזקה, בכוח
Septet סֶפְּטֶט
יצירה ל-7 כלים או זמרים או הרכב בן 7 משתתפים
סֶפטימה
מרווח בן 7 דרגות. בסולם בדו מז'ור, למשל, ספטימה גדולה
תהיה בן דו לסי שמעליו וספטימה קטנה בן מי לרה שמעליו
סְפיאַנטו
נגן חלק בדיוק בקצב המבוקש וללא שינויים
Spiccato - ספיקַטו
סטקטו בכלי מיתר. הקפצת הקשת על המיתרים
Spiritoso, spirito - ספירטוזו
בכוח ובמרץ
Spiritualsסְפּיריצ'וּאַלְס
שירי המרד והמחאה של השחורים בארה"ב שדיברו על
נושאים מהתנ"ך והאמונה בישו הנוצרי אך למעשה היו שירי תקווה לשיחרור
מהעבדות ולאחר השיחרור - שירי תקווה לשיפור בחיי הכושי באמריקה הגזענית
סגנון ריקוד מג'מאייקה שהפך רווח גם באנגליה
יבש. קשֶה
סקוּנדה
המרווח בין שני צלילים סמוכים בסולם. בין דו לרה יש
סקונדה גדולה. בין מי לפה הסקונדה קטנה
Sequenceסקוֶנצַה,
סֶקְוֶנְסַה
מוטיב החוזר על עצמו פעם אחר פעם אך בגובה אחר
סקסופון
סקסטה,
סכסטה
מרווח בן 6 דרגות בסולם בדו מז'ור, למשל, סקסטה גדולה
תהיה בן דו ללה שמעליו וסקסטה קטנה בן מי לדו שמעליו
Sextuplet - סקסטולה
קבוצת שישה צלילים שוים באורכם שנדחסה לתיבה בעלת ארבע
יחידות משך כאלה - מסומנת במספר 6 מעל קבוצת התוים. הפעמות הראשונה, שלישית
וחמישית צריכות להיות מודגשות
Sextetסקסטט
יצירה מוסיקלית שנועדה לשישה קולות או הרכב בן 6 משתתפים
סקסטקורד
היפוך ראשון של אקורד. טון היסוד של האקורד ינוגן מעל
לשאר הצלילים. מי-סול-דו הוא הרכב הסקסטקורד של אקורד דו מז'ור
Scherzoסְקֶרְצוֹ
במקור מוסיקה מבדחת אך בטהובן הכניסו לסימפוניות שלו
ובעקבותיו מלחינים רבים. פרק נמרץ. לרוב הוא כתוב במשקל משולש
Sarabandeסרבנד,
סרבנדה
ריקוד ספרדי איטי במשקל משולש ומבנה דו-חלקי פשוט (א-ב).
מאופיין בהטעמה של הפעמה השניה בתיבה
Serialismסֶרִיאָלִיוּת
צורת הלחנה אַטונלית המבוססת על שימוש עקבי בסדרת צלילים
(סֶריָה)המנוגנת תמיד בסדר הראשוני ללא חזרות
סֶריוֹ, סֶריוֹזו
רציני, ברצינות
Serenadeסֶרֶנַדה
שיר עֶרֶב, יצירה קלילה לתזמורת מצומצמת (לדוגמא "מוסיקת-ליל
זעירה" מאת מוצרט)
סֶרֶנוֹ
שקט, שליו
Serenata - סֶרֶנַטַה
קנטטה דרמתית. צורה קולית מהמאה ה-18
עוגב
- אורגן
עזר, קוי
קישוט של מנגינה
Overtones, harmonicsעיליים,
צלילים
צלילי הסדרה ההרמונית של הצלילים
Sordina, sordino - עמעמת
מכשיר שמטרתו עימעום והחלשה של צלילו של כלי מוסיקלי
Castanetasערמוניות,
קסטנייטות
ריקוד שמוצאו כנראה מאיטליה. משקל זוגי וטמפו בינוני.
היה אהוב במאות ה-16-17 וזכה לתחייה במאות ה-19-20
Fagotפגוט,
בסון, באסון
פֶדַל, פֶדַלֶה
סימן לנגן בדוושה הימנית של הפסנתר (ממשיכה את הצליל
לאורך זמן)
פוּאוֹקוֹ, פוֹקו
חזק ומהיר
Poem, Symphonic poemפוֹאֶמַה
סימפונית
יצירה תזמורתית המבוססת על תוכן ומתארת אותו במוסיקה
(מוסיקה תכניתית)
צורה המבוססת על פוליפוניה (ריבוי קולות) וחיקוי של
נושאים בין הקולות
Fugato - פוּגַטו
פוגה קטנה, קטע ביצירה כתוב בצורת פוגה
Position - פוזיציה
מיקום. לכלים שונים אפשרויות מיקום שונות של האצבעות
פוֹלוֹ
זמר ספרדי עממי שמקורו בדרום ספרד (אנדאלוסיה). משקל
משולש וטמפו בינוני
ריקוד תהלוכה פולני שהפך לשותף בסוויטה. משקלו משולש
וטמפו בינוני
Polytonality - פוליטוֹנליות
שיטת הלחנה בה ישנן טוניקות שונות לקולות שונים. תוצר
של המאה ה-20 שנרמז כבר על ידי באך
רב-קוליות. מוסיקה הכתובה למספר קולות עצמאיים ושווים
בחשיבותם המוסיקלית (אין קול מוביל וקולות מלוים). הפוליפוניה פרחה בין המאות
ה-13-16
Polkaפוֹלְקַה
ריקוד בוהמי (צ'כי) בצעדים קטנים, משקל זוגי וטמפו מהיר.
הומצא ב-1830 על ידי עקרת בית כפרית והיה פופולארי עד לסוף המאה ה-19
Polka Mazurkaפוֹלקַה
מאזוּרקַה
סוג של פולקה שמשקלו משולש וההטעמה על הפעמה השלישית
Pomposo - פוֹמְפוֹזו
לנגן בפאר ובהדר
Poussez - פוּסֶה
סימן לנגינת כינור המורה לנגן במשיכת הקשת למעלה
Postlude - פוסְטְלוּד
קטע המנוגן בסוף קטע קולי. בדרך כלל נגינת עוגב בכנסיה,
לאחר גמר התפילה
Pop musicפופ,
מוסיקת
סגנון של מוסיקה פופולארית
Poco - פּוֹקוֹ
מעט, במקצת. למשל, "פוקו אדאג'יו" - איטי
במקצת
Forte..............................f
פוֹרְטֶה
חזק
Fortissimo..............................ffפוֹרְטִיסִימו
חזק מאד
Forte-Fortissimo..............................fff
פורטה
פורטיסימו
חזק מאד מאד
Forte Piano..............................fpפורטה
פיאנו
חזק, ואז חלש
פורטיסיסימו
חזק ככל האפשר
פיאוּ-פורטֶה
חזק יותר
Portamento - פּורְטַמֶנְטו
החלקה, מעבר מצליל לצליל בגרירה
פוּריוֹזו
בזעם, בהתרגשות
Forza - פוֹרְצָה
בכוח, באומץ
Forzando..............................fz..............................פוֹרְצַנְדוֹ
בכוח, בהדגשה מפתיעה
Pesante - פּזַנְטֶה
לנגן בהבלטה של הקטע, קשה, חמוּר
Piu - פִיאוּ
יותר (איטלקית)
פיאוּ-פיאנו
חלש יותר
פּיאֶטוֹזוֹ
לנגן ברחמים והשתתפות בצער
פִיאַנְגֶ'נדו
בבכי, בכאב
Piano..............................p................פִיאַנוֹ
לנגן בשקט, חֶרֶש
Pieno - פִיאֶנוֹ
בכל כולו, מלא. הוראה לשימוש בכל אפשרויות הכלי או המקהלה
Piano-Pianissimo..............................ppp
................פיאנו
פיאניסימו
חלש מאד מאד
Pianissimo..............................pp................
פיאניסימו
חלש מאד
פיאניסיסימו
חלש ככל האפשר, חרישי
Piu - פִיוּ
יותר (איטלקית)
Pianente - פּיאַנֶנְטֶה
ברוך, בעדינות
Piacevole - פּיאַצֶ'ווֹלֶה
נגן בנועם ובחן
Piacere, a- - אַ-פִּיאַצֶ'רֶה
נגינה כרצון הנגן ולפי טעמו (כמו "אַד לִיבִיטוּם)
פִיאַקו
חלש, רפה
Figuration - פיגוּרציה
עיטור של קטע מוסיקלי
Fusionפְיוּזְ'ן
זרם בג'אז המשלב ג'אז עם אלמנטים של רוק ומוסיקת-עם
פִילוֹ
צליל דק
פִילוֹ דִי ווֹצֶה
צליל דק ביותר
פִינוֹ
עד אשר, עד ש...
Fine - פִינֶה
סוף. סוף היצירה לאחר הפניה
Finaleפִינַלֶה,
פינאלה
סיום. הפרק האחרון של יצירה מוסיקלית
Pizzicatoפִיצִיקַטו
לנגן בפריטה על כלי הקשת, במקום בנגינה בקשת
Piccoloפיקולו
Flautando - פְלאוּטַנְדו
הוראה לנגינה בכינור כבחליל
Flebile - פְלֶבִּילֶה
עצוב, בתוגה
Flageolet, flageolet-tonesפְלַג'וֹלֶטָה,
פלג'ולט
הצלילים העיליים המופקים בכלי מיתר בלחיצה רפוייה
Flemish schoolפְלֶמִית,
אסכולה
קבוצת מלחינים מהולנד ובלגיה שפיתחו בתקופת הרנסאנס
את הפוליפוניה. ביניהם אוקֶחֶם וג'וסקן דֶה פְּרֶה
Falsetto, falzettפַלְסֶט
סלפית, הצלילים הגבוהים שמסוגל להנפיק זמר ושאינם בתחום
השירה הרגיל שלו. נערים השרים סופראן שרים בפלסט
Flessibile - פְלֶסִיבִּילֶה
בגמישות
Pentatonic - פֵּנְטַטוֹנִי
בן 5 צלילים. סולם פנטטוני שימש ומשמש למוסיקה של עמים
רבים
Fantasy, fantasiaפַנְטַסְיָה
קטע חופשי. יצירה מוסיקלית במבנה שאינו מוגדר או שעומד
בפני עצמו ואינו חלק מיצירה גדולה יותר. לעיתים קוראים כך ליצירה המבוססת
על נושאים מתוך אופרות
Fanfareפַנְפַרַה
תרועת חצוצרות קצרה וחגיגית
Passage - פַּסַג'
קטע וירטואוזי ביצירה או מעבר
Fastoso - פַסְטוֹזוֹ
מהודר, מפואר
Pastorale, Pastoralla,
Pastoralgiaפַּסְטוֹרַלָה,
פסטורליה
יצירה בעלת אופי אידילי או מחיי הרועים
Festivo - פֶסְטִיבו
בחגיגיות
Passionפַּסְּיוֹן
מוסיקה שנכתבה לטכסט המספר על סבלו של ישו הנוצרי. באך
כתב פאסְיונים נפלאים
Pianoפסנתר
Psalteryפְּסלתריון
כלי מיתר מימי הביניים שהיה דומה לנבל. במוסיקה הערבית
הוא מצוי עד היום ונקרא קאנוּן. הפסלתריון הוא אבי הצ'מבלו
Passacagliaפַּסָקָלִיָה
ריקוד איטי שמוצאו באיטליה או ספרד ומשקלו משולש. הבאס
חוזר שוב ושוב על פיסקה קבועה בת 4 עד 8 תיבות בדומה לשאקונה ולמולו וריאציות.
דומה לשָאקוֹנַה
פַּעֲמָה
יחידת הזמן הבסיסית של היצירה. יחידת הדופק שמראה המנצח
בידו לתזמורת
Freddo - פְרֶדּו
בקרירות
Perdendo, perdendosi - פֶּרְדֶנְדוֹ
הולך ונמוג בהדרגה הן במהירות והן בעוצמה
Pronunciato, Pronunziato - פְּרוֹנוּנְצִיאַטו
בביטוי, בצורה ברורה
פֶּרְוֶנְטַמֶנְטֶה
בחום ובהתלהבות
Feroce - פֶרוֹצֶ'ה
בפראות
Fretta, con - קון פרטה ,פְרֶטָה
בחיפזון, החֶש, מהר
Partitaפַּרְטִיטָה
בדומה לסוויטה - אוסף מנגינות ריקוד המנוגנות בזו אחר
זו
Scoreפַּרְטִיטוּרָה
תכלִיל. גליון התוים בו רשומים תפקידי כל הקולות או
הנגנים המשתתפים. מנצח משתמש בפרטיטורה לשליטה בתזמורת
Periodפֶּרְיוֹדָה
משפט מוסיקלי קצר המורכב בדרך כלל מ-8 תיבות כשה-4 הראשונות
מסתיימות במתח הרמוני בדומיננטה וה-4 המסיימות חוזרות לרגיעה בטוניקה
Prima - פְּרִימָה
ראשונה (איטלקית)
Prima donna - פְּרִימָה דוֹנָה
הזמרת באופרה המבצעת את התפקיד הראשי
Prima vista - פְּרִימָה
וִיסטה
נגינה בקריאה ראשונה של תוי המוסיקה
Primo - פְּרִימו
ראשון (איטלקית)
Preludeפְּרֶלוּד
קטע מוסיקלי המנוגן לפני היצירה עצמה. בעל צורה חופשית,
בדרך כלל
Fermataפֶרְמַטָה
שהי, המתנה והשהייה על הצליל מעליו מופיע הסימן
Farandola, Farandoleפַרַנְדוֹלָה
ריקוד צרפתי שמקורו ביוון. במשקל 6 שמיניות. ריקוד מעגל
מהיר
פרס של שלוש שנות יצירה בוילה
ברומא על חשבון הממשלה הצרפתית. ניתן למלחינים צרפתיים מצטיינים וביניהם ביזֶה,
דביסי וגוּנוֹ
מהר
Prestissimo - פרסטיסימו
מהר ביותר, הכי מהר שאפשר
piu presto - פיאוּ פרסטו
מהר יותר
Pressando, pressez - פְּרֶסַנְדו
להאיץ, בלחץ (בדומה לאצ'לרנדו)
פתיחה
קטע כלי שבדרך כלל פותח יצירה גדולה ואף מצטט קטעים
ממנה
צ'ארדש
ריקוד הונגרי המושפע מריקודי הצוענים. בעל מבנה דו-חלקי
מחלקים מנוגדים: אחד איטי מלנכולי והשני קצבי וסוער
Cha cha chaצָ'ה
צָ'ה צָ'ה
ריקוד חברתי שמקורו בקוּבַּה והיה פופולארי ביותר בשנות
ה-50 של המאה הקודמת
Musical formצורה
מוסיקלית
המבנה והחוקים על פיהם כתובה יצירה. בצורות הידועות
צורת הסונטה וצורת השיר
Wave formצוּרת
גל
Zitherציתֶר,
ציטַריון
פיתוח של הפסלתריון. כלי מיתר הדומה לנבל המונח על ברכי
הנגן או על השולחן שלפניו. כיום ניתן למצוא אותו במוסיקה הערבית והוא נקרא
שם קאנוּן. התפתח מהפסלתריון
Celloצ'לו
צלילים עיליים
Harpsichord - clavicembalo, cembalo (in Italy)
clavecen (in France) צ'מבלו
Calma, calmato, calmando, calmato, calmo - קאלְמו,
קלמו
שליו, בשלוה
קַאנוֹן
Qanun, qanounכַּאנוּן,
קַאנוּן
Cantabile - קאנטאבִּילֶה
בזימרתיוּת
Cadence, Cadenza
- קַדֶנְצָה
א. מהלך מלודי או הרמוני (באקורדים) הנותן תחושה של
סיום
ב. קטע המשולב בקונצ'רטו ובו יכול הסולן להפגין את יכולתו
כנגן וירטואוז ומאלתר
Quasi - קוּאַזִי, קווזי
כאילו, כמעט
Coda - קוֹדָה
זנב, יסף, סיום של פרק או יצירה בצורת תוספת קטנה של
קטע מוסיקלי
Codetto - קודֶטו
סיומון, הסיום האמצעי בסוף התצוגה של צורת הסונטה
Kotoקוטו
Quieto - קְוַיאֵטוֹ
בשקט
Quietissimo - קויאטיסימו
שקט לגמרי
Quintuplet - קְוִינְטוֹלָה
קבוצה של 5 תוים השוים במישכם ל-4 תוים מאורך זה. הקבוצה
מסומנת בסיפרה 5 מעליה
Quintet, quintourקְוִינְטֶט
יצירה מוסיקלית שנועדה לחמישה קולות או הרכב בן 5 משתתפים
קוים קצרים המצורפים לתוים שמעל או מתחת לחמשה המוסיקלית
על מנת לסייע בקריאתם
Col arco - קוֹל'אַרְקו
נגן בקֶשֶת - מורה לכנר לחזור ולנגן בקשת לאחר נגינת
פיציקטו (בפריטה)
Coloratura, coloration - קוֹלוֹרָטוּרָה
זימרה עם קישוטים, באורח מהיר בוירטואוזיות
Col legno del arc - קוֹל לֶנְיוֹ דֶל'אַרְק
הוראה לכנר לנגן בגב העץ של הקשת
Comodo - קוֹמוֹדו
מתאים, ללא מאמץ, בנוחות
Composition - קומְפוזיציָה
הלחנה. חיבור יצירה אמנותית
קומְפוזיטור
מלחין
Con - קון
עִם
Con ottava - קון אוטבה
נגן באוקטבה
Con motto - קוֹן מוֹטו
בתנועה
Con spiritoקון
ספיריטו
ברוחניות
Con fuocoקון
פואוקו
באש, בהתלהבות
Conductus - קונדוּקטוּס
חיבור רב-קולי בימי הביניים, שמקורו אינו בלחן הגריגוריאני
כי אם על טכסט אחר
Contra-altoקונטראלטו
אלט. הנמוך בקולות הנשים
Double
Bass, Contrabassקונטרבאס
Counter-dance - קונְטְרְ-דַאנס
ריקוד אנגלי (שעבר גם לצרפת וגרמניה) בו הזוגות היו
רוקדים זה כנגד זה. ריקוד עליז במשקל זוגי
Counterpoint, contrapunt
- קונטרַפוּנְקְט
אמנות ההוספה של קולות נוספים על המנגינה הנתונה כך
שיתאימו לחוקים הנוקשים. מופיע החל מהמאה ה-14. פירושו: נקודה מול נקודה
Congasקונגס
Consonance - קונסונַנְס
צירוף מתאים של צלילים המושמעים יחדיו, שהאוזן מוצאת
כקל להאזנה
Consort - קונסוֹרְט
הרכב כֵּלִי קטן - נקרא כך במאות ה-16 ו-17
יצירה בה מנגן כלי (או מספר כלים) סולו עם התזמורת
Concerto grosso, concerti
grossiקונצ'רטו
גְרוֹסו
הקונצ'רטו המוקדם ובו במקום סולן המנגן למול תזמורת
שומעים תזמורת מיתרים קטנה המנגנת למול תזמורת מיתרים גדולה
Concertino - קונצֶ'רטינו
א. התזמורת הקטנה בקונצ'רטו גרוסו (בו מנגנות שתיים
- גדולה מול קטנה)
ב. קונצ'רטו קצר ופשוט מהקונצ'רטו הרגיל
Concertante - קונצֶרטַנְטֶה
מתוזמר כמו קונצ'רטו
קוּפו
אפל, קודר
Fourthקְוַרְטָה
מרווח בן ארבע דרגות בסולם. בסולם דו מז'ור, למשל, תהיה
קוורטה בין דו לפה או בין מי ללה
Quartole - קוַרטולה
קבוצה של 4 תוים השוים במישכם ל-3 תוים מאורך זה (במשקל
3 רבעים). הקבוצה מסומנת בסיפרה 4 מעליה
יצירה מוסיקלית שנועדה לארבעה קולות או הרכב בן 4 משתתפים.
החשובה ביותר היא רביעיית המיתרים
קורל, קוראל
שיר תפילה נוצרי המושר בכנסיה. בדרך כלל מלווה באורגן
ומושר במספר קולות. באך נהג לשבץ כוראלים בסיום הקנטטות שלו
Couranteקוּרַנְט
ריקוד צרפתי מהיר במשקל משולש שנכנס לסוויטה
קְיַרוֹ
בהיר, מובן
Kyrieקיריֶה
הפרק
הראשון ('חנני, אלוהים') מהמיסה הקתולית
צ'מבלו (גרמנית)
קַלוֹרוֹזוֹ
בחום, בלהט
קַלְמוֹ
שקט, רוגע
Calando - קַלַנְדוֹ
הפחת בטמפו ובעוצמה גם יחד
קבוצת תוים שהמרווח ביניהם הוא של סקונדה ומנוגנים יחדיו
Clarinetקלרינט
יצירה רב-קולית בה מנגינה זהה מנוגנת על ידי מספר קולות
בזה אחר זה. קול ראשון מתחיל ואחרי מספר צלילים מתחיל קול שני וכך הלאה
Qanun, qanounקַנוּן
קַנְטַבִּילֶה
בשירתיות
Canto - קַנְטוֹ
התפקיד הגבוה ביותר. מנגינה, שיר, התפקיד עם המנגינה
Cantus figuratus - קַנְטוּס פיגוּרַטוּס
שירה עם סלסולים על כל הברה (במוסיקה כנסייתית)
Cantus firmus - קַנְטוּס
פִירמוּס
לחן נתון. לחן עליו היו יוצרים יצירות רב-קוליות
יצירה למקהלה בצירוף תזמורת. בדרך כלל בתקופת הבארוק.
באך היה הבולט בכותבי הקנטטות. מורכבת מ-4 עד 6 פרקים ביניהם אריות, רצ'יטטיבים,
דואטים וכוראלים
Cantilena - קַנְטִילֶנָה
שיר קטן או קטע קולי
Cantilanera - קנטִילֶנַרֶה
שירה ללא ליווי כלי
Cantillatio, cantillation - קנְטִילַצְיָה
שירה מדוקלמת ללא קצב מוגדר, במקצב חופשי
Cantino - קנטינו
שיר מימי הביניים שיועד לשירה בחוץ
קנְטינו
המיתר הגבוה של הכינור
Canzona, canzoneקנצונה
א. שיר חילוני איטלקי מהמאה ה-16 וימי הביניים
ב. צורה כלית מסוף תקופת הרנסאנס שבה הקולות רדפו זה
אחר זה. התפתחה מהשאנסון הפְלֶמי-צרפתי
Xylophoneקסילופון
קַסַצְיוֹנֶה
קטע כלי שנועד לביצוע תחת כיפת השמיים
Capo - קַפִוֹ, קאפו
התחלה
שיר רודף, קנון בשני קולות בו רודפים הקולות זה אחר
זה, ברוח הציד
Castanetasקסטנייטות,
ערמוניות
זמרים מסורסים ששרו בקולות גבוהים באופרה של המאה ה-18
ומנגד לא השתתפו מעולם בימי הורים
Capriccioקפריצ'יו
שם זה בעל פירושים שונים. ביניהם: חיבור חופשי ומבריק
Cacophony - קַקוֹפוֹנְיָה
מוסיקה צורמת
Credoקרדו
הפרק
השלישי ('אני מאמין') מהמיסה הקתולית
English Hornקרן
אנגלית
French Hornקרן
יער, קרן צרפתית
Crescendo..............................cresc.קְרֶשֶנְדוֹ,
קרשצ'נדו
מוסיקה ההולכת ומתחזקת
הסולם במוסיקה ההודית. כיום נהוגות כ-132 ראגות שלכל
אחת מהן שימוש בעונה אחרת בשנה ולביטוי של מצב-רוח אחר כאימה, כעס, גבורה,
צחוק וכדומה
קנון קצר ובלתי מסובך הניתן לחזרה אינסופית. קולותיו
בגובה זהה לחלוטין
Rapראפ
מעין שירה מדוברת ומהירה. המקור בארה"ב
Reggaeרגאיי
סגנון מוסיקלי פופולארי מג'מאייקה, שהפך מאז שנות ה-60
למרכזי במוסיקת הפופ
Ragtimeרֶגְטיים
סגנון ג'אז מוקדם שבוצע בדרך כלל בפסנתר. פירוש השם
"קצב של קרעים" בשל המקצב הבלתי אחיד
חלק ממנעד קולו של האדם או הכלי (באורגן - מערכת אחת
של קנים)
Rubato - רוּבַּטו
הפרעה לטמפו בצורת נגינה חופשית וגמישה
Rumbaרוּמְבּה
ריקוד קובני שהפך, מאז 1930, לפופולארי בארה"ב
ואירופה. שורשיו באפריקה ויש בו דגש חזק על קצב, סינקופות מורכבות וחזרה על
נושא בן 8 תיבות
Romance - רומנסה
קטע בסגנון שירתי
שיר פוליפוני רב-בתים מימי הביניים. מקורו בצרפת
צורת פזמון. צורה מוסיקלית בה לאחר כל חלק חדש חוזר
חלק קבוע. בימי הביניים זה היה כינוי של שיר פוליפוני בעל מספר בתים
Rondo-sonata - רונדו-סונטה
צורה מוסיקלית שהיא שכלול של הרונדו והמבנה האופייני
לה הוא א-ב-א-ג-ב-א וסיום. היידן מוצרט ובטהובן השתמשו בה ביצירותיהם
Rock & Roll, Rock 'n' Rollרוק
אנד רול
סגנון מוסיקלי קצבי שיסודותיו בבלוז ובמוסיקת הנשמה
של השחורים בארה"ב
Rigaudonריגודון
ריקוד עליז עם צעד ניתור אופייני. משקל זוגי ומקורו
בצרפת
Rigore, rigoroso - רִיגוֹרֶה
לבצע בקפדנות, בהקפדה על הקצב הנכון
Ritenuto, ritenutto - ריטֶנוּטו
האט בטמפו מיידית
Ritardandoריטַרדַנדוֹ
האט בהדרגה
Rinforzando..............................rfz............רינפורצנדו
להדגיש, להגביר או להטעים פתאומית
Riposo - ריפוֹזוֹ
בשלווה
Ripieno - רִיפְיֶנוֹ
הקבוצה הגדולה בקונצ'רטו גרוֹסוֹ (טוּטִי) בניגוד לקבוצת
הסולנים הקטנה (קונצ'רטינו)
Ricercare, ricercata - ריצֶ'רקַרֶה
קטע רב-קולי בו נושאים מוסיקליים מתחלפים תוך חיקויים
ורדיפה מתמדת
ריתמוּס
מקצב. מירקם מישכי הצלילים
Eurhythmicsריתמיקה
שיטת חינוך מוסיקלי המלמדת ומפתחת קצב דרך תנועה גופנית.
פותחה על ידי אמיל דלקרוז
Rallentando, Rallenteto, rallentando - רלנטטוֹ,
רלנטנדו
האט בהדרגה
Rapidamente, rapido - רַפידַמֶנְטֶה
במהירות, בחופזה
צורה מוסיקלית חופשית שבתקופה הרומנטית שימשה לכתיבה
להרכבים כליים ובמיוחד תזמורתיים בדומה לפנטסיה - אך בשונה מהפנטסיה מתבססת
הרפסודיה על לחנים ומקצבים לאומיים
Repertory, repertoire - רֶפֶרְטוּאָר
רשימת היצירות לביצוע, תכנית הערב של המבצע
Reprise - רֶפְריזָה
חזרה
מעין שירת דיקלום, שירה המזכירה דיבור, לשם סיפור או
שיחה באופרה
Requiemרֶקויאֵם
תפילת אשכבה, מיסה נוצרית המוקדשת למת
Kodaly methodשיטת
קודאיי
שיטה להוראת מוסיקה המבוססת בין השאר על שירת סולפג'
ופיתוח שמיעה באמצעות סימני ידיים
שיר
בגרמנית "לִיד". שיר אמנותי המיועד לזמר בליווי
פסנתר. שוברט היה החשוב בכותבי הליד האמנותי
Art song - שיר אמנותי
שיר שנכתב באופן מכוון ורציני ומודע, בידי מלחין מאומן
ומקצועי, בניגוד לשיר עממי
קבוצה של מלחינים צרפתיים צעירים שהחליטו ב-1918 להגיב
כנגד האימפרסיוניזם. ביניהם: הונגר, מיו ופולנק
Triangleשליש
(או בטעות: משולש)
שיר חילוני, בצרפתית. כך קראו לשירי הסולו של הטרובאדורים
והטרוורים ששרו בימי הביניים בליווי מאולתר של כלי נגינה
Chaconneשאקונה,
שַקוֹנָה
קטע הבנוי על באס החוזר שוב ושוב (כמו הפַסַקַליָה).
בעבר ריקוד ספרדי איטי במשקל 3 רבעים
Sound frequency, Frequencyתדירוּת
הצליל
Drumתוף,
תופים
עיבוד של יצירה מוסיקלית לצורך נגינה בתזמורת
Measure תיבָה
המרחק שבין הקוים המחלקים את פעמות השיר על פי ההדגשות
של המשקל
Wood Blockתיבה
סינית, תיבת עץ
Programme musicתוכניתית
- מוסיקה
מוסיקה שנכתבה לתיאור נושא, סיפור, תמונה וכדומה. לדוגמא
היצירות "שוליית הקוסם" מאת דיוקא ו-"פטר והזאב" מאת
פרוקופייב