זמר הג'אז
אמדאוס
שמש ירוקה
ליסטומניה
הילארי וג'אקי
כרמן
כרמן ג'ונס
|
כתיבת מוסיקה לסרטים אינה עניין של מה בכך. על
המוסיקה להעצים את החוויה ולתמוך בעלילה, מחד, אך אין לאפשר לה למשוך את תשומת
הלב של הצופה מן המתרחש על המסך. מוסיקה טובה לסרט היא מוסיקה שלא
מרגישים בה - זו הדיעה הרווחת בקרב כותבי מוסיקה לסרטים.
בתחילת ימי הקולנוע,
היתה המוסיקה מושמעת על ידי נגנים חיים או בעזרת הגרמפון
(סבו של הקומפקט דיסק ואביו של הפטיפון).
הסרטים היו אז אילמים וממילא לא הוכנס כל פס קול לסרט. בשלב די מוקדם בהתפתחות
הראינוע, החלו לכתוב מוסיקה במיוחד לסרט כשהיא מפתחת רעיונות, מעצימה רגשות
ומלווה את ההתרחשויות על המסך.
כיום, משמשת המוסיקה,
מרכיב משמעותי בהפקת סרט וטובי המלחינים נשכרים לשם כך. מלחיני המוסיקה
באים ממגוון של סגנונות וכיוונים מוסיקליים. העליה האדירה בכמות של הסרטים
המופקים מדי שנה איפשרה למלחינים רבים מתמיד, לעסוק באמנותם ולזכות בפרנסה
טובה ובאהדת הקהל. פרס האוסקר, המחולק מדי שנה לטובים שבהם, מדגים כמה צבעוני
ואיכותי הפך התחום. כותבי מוסיקה לסרטים כ"טיטאניק"
(הזוכה הגדול של שנת 1997) התעשרו בזכות אמנותם. גם יוצרי פופ כאלטו
ג'ון, שכתב את המוסיקה ל"מלך האריות"
זכו להצלחה גדולה בתחום הקולנוע.
התפתחות הטלויזיה
הוסיפה לעניין ומוסיקה לסדרות טלויזיה היא ענין רווחי במיוחד. מארק
סנואו, מלחין המוסיקה לסדרה "תיקים באפלה",
הפך בן-לילה לכותב מצליח, בזכות המוסיקה המקורית שלו לסדרה.
אך הסרט המדובר ביותר שעשה שימוש במוסיקה
קלאסית כפסקול הסרט היה הסרט הקשה "התפוז המכני".
בסרט אלים ואכזרי זה, מלוות יצירות קלאסיות נשגבות את ההתרחשויות הקשות ביותר
והניגוד שבין היופי הנצחי של המוסיקה, לבין האלימות והרוע, הופך למרכז הסרט
בעת שהגיבור "משוקם" לצלילי מוסיקה.
הסרט המקסים מ-1998 "הילארי
וג'קי", הוקדש לסיפור חייה הטראגי של הצ'לנית ז'קלין
דה-פרה ולחייה עם אחותה ובעלה, הפסנתרן ומנצח המפורסם דניאל
ברנבוים. היא מתה ב-1987 ממחלת הטרשת הנפוצה.
|
אלוירה מאדיגן
התפוז המיכני
בילי אליוט
שיין
פנטסיה
בטהובן גר למעלה
אימפרומפטו
|